Jan Kříž vede skupinu čtyř trenérů, kteří ve společnosti Toyota Material Handling mají na starosti školení obsluh manipulační techniky. Jen za loňský rok proškolili 5600 obsluh. „Prakticky každý den jsme v nějaké společnosti a na dva týdny dopředu máme většinou obsazené termíny,“ říká Jan Kříž.
Pro jaké typy manipulační techniky školíte?
Provádíme komplexní školení na obsluhu všech manipulačních motorových vozíků. Týká se to ručně vedených elektrických nízkozdvižných vozíků, ale třeba i systémových zakladačů. Dále také provádíme školení jeřábníků, vazačů a obsluh pojízdných zdvihacích pracovních plošin.
O co je ze strany firem největší zájem?
Je to vždy ovlivněno skladbou manipulační techniky, kterou daná společnost používá. Jde zpravidla o čelní vozíky do nosnosti 5 tun, retraky a ručně vedené manipulační vozíky.
Jak školení probíhá?
Školení se koná podle dané osnovy a dá se rozdělit na dvě základní části: teoretickou a praktický zácvik s konkrétními stroji v dané firmě. Vyhradíme si prostor, čas a pak se někdy dost individuálně věnujeme lidem, kteří mají různé zkušenosti. Přijdou třeba s tím, že v předchozím zaměstnání při odchodu nedostali průkaz, umí na vozíku jezdit, a tak musíme opětovně obsluhu proškolit a vystavit nový průkaz. V takovém případě praktická zkouška probíhá rychleji. Pak existují lidé, kteří se dostaví jako do autoškoly. Na vozíku nikdy neseděli a musíme jim věnovat speciální péči. Snažíme se o to, aby vozík měli zcela pod kontrolou a dokázali jej bezpečně ovládat. Jsme si samozřejmě vědomi toho, že určitou rutinu získají až po čase.
Za jak dlouho se dá naučit například na retraku?
Někdo to umí za týden bezvadně a někdy se to nepodaří ani po delší době. Z mého pohledu je obsluha retraku to nejnáročnější. Sedí se bokem, otočné kolo je pod řidičem a má citlivé řízení. Jistou nadstavbu pak představují VNA vozíky, kdy pořádáme dvou- až třídenní školení. Lidem se věnujeme takto důkladně, protože stroje mají vysokou pořizovací cenu a špatné zacházení nebo poškození vede k velmi negativním následkům. Pokud řidiče systémových strojů vyškolíme sami a naučíme zařízení bezvadně ovládat, nedochází k vážnějším nehodám nebo poškození.
V posledních letech se sklady potýkají s velkou fluktuací nebo nedostatkem pracovní síly. Jak by měli zaměstnavatelé postupovat, pokud naberou lidi takříkajíc z ulice, kteří si udělají nové osvědčení? Jaký je v prvních dnech či týdnech doporučený postup, aby se zamezilo nehodám a přitom se dodržovala efektivita manipulace?
Můžou nabrat lidi, kteří mají určité zkušenosti, a pak je to výborné. Přijdou se svým průkazem a začnou jezdit. Pak můžete získat lidi, kteří mají průkaz, ale delší dobu manipulační techniku neobsluhovali a nemají dostatečné zkušenosti, případně získali oprávnění za podezřelých okolností a dělají škody. Jsou firmy, které se na nás obrátí se zhruba následujícím požadavkem: přijali jsme nové zaměstnance, mají průkazy, ale přijďte se podívat, jak s vozíkem pracují. Máme už letité zkušenosti, tak poznáme, jak se člověk chová a jak vozík ovládá. Tento postup – vyzkoušet si člověka pod zkušeným vedoucím nebo požádat o posudek nás – velmi doporučuji. Za velmi vhodné také považuji dát novým zaměstnancům školení, aby nejen získali větší jistotu, ale třeba se zbavili i zlozvyků, které si přinesou z předchozího působiště.
A pokud jde o ty úplné nováčky?
Náročnějších vozíků bývá ve flotile méně, a proto na tyto stroje ve firmách často povyšují, až když si člověk něco odjezdí třeba s nízkozdvižným vychystávacím vozíkem a získá znalost provozu. Retrak a čelní vozík tak mohou být jaksi za odměnu. Samozřejmě s tím tlakem na lidi ve skladech se někdy stává, že firmy nedají lidem dostatečný čas na seznámení, zaměstnanci jsou pod stresem nebo penalizací, a to je špatně. Nový člověk by se měl v prvních týdnech rozkoukat a vedoucí, jenž nastavuje výkonové parametry, by mu měl dát nejnižší úroveň. Jestli má vyskladnit třeba 500 palet, tak se mu to nastaví na 200, a za týden zvedne na 250.
Je dost lidí, kteří mají propadlý průkaz, nebo jezdí a nemají průkaz…
Pro jakýkoliv motorový manipulační vozík musí mít člověk odbornou způsobilost. Když udělá škodu řidič bez oprávnění, tak firma může mít problém. Lidé bez osvědčení by neměli používat ani elektrický nízkozdvižný vozík, což mnoho lidí vůbec nenapadne. Když někoho zraní, například někomu přejedou nohu, dostaví se pracovníci inspektorátu bezpečnosti práce. Pak najednou firma volá, že potřebuje rychle proškolit padesát lidí ve výrobě třeba jen na nízkozdvižný vozík.
V souhrnu máte za sebou desetitisíce proškolených lidí. Je možné v průběhu času hodnotit, jak se vyvíjí vztah firem k bezpečnosti práce?
Sleduji, že přibývá společností, které se na bezpečnost zaměřují velmi výrazně. V těchto provozech rád působím, protože je vidět, že o bezpečnost se starají na každém kroku. Velmi dobře se zde školí a lidé jsou disciplinovaní. V současnosti se dá říci, že se prakticky nesetkáte s firmou, kde by se vysloveně podceňovala bezpečnost práce. Všude vydávají směrnice a nařízení, lidé mají určité povědomí, respektuje se používání bezpečnostních ochranných prostředků v plné míře a nikdo si už nedovolí to ignorovat. Bezpečnost se zvedá, ale stále je co zlepšovat.
Jaké jsou z vašeho pohledu možnosti zvyšování bezpečnosti práce ve skladech – ať po stránce technické, manipulace, organizační, manažerské…
Na prvním místě je určitě vypracování směrnic, školení lidí a vyžadování respektu bezpečných postupů ze strany managementu. Setkáváme se třeba s tím, že přijdete do firmy, která tvrdí, že má bezpečnost na prvním místě, ale potom poznáte ty zákulisní děje, které jsou s proklamací v přímém nesouladu. Firma má od vedení nastavená bezpečnostní pravidla, všude je to vylepené, ale prakticky to selhává. Ukáže se, že v praxi má management jiné priority – musí plnit výrobu a plán – a tak jdou některé věci stranou. Často to nebývá nic katastrofického, ale z vlastní zkušenosti mohu říci, že polevit v bezpečnosti se v dlouhodobém pohledu nikdy nevyplácí.
Pak je důležité školit lidi a stále jim vštěpovat do hlavy, jak se má správně ovládat manipulační technika. V neposlední řadě jsou zde technická zabezpečení, která vyžadují investici, ale která se vždy vyplatí. Doporučuji kupovat bezpečnou manipulační techniku a udržovat ji v bezvadném stavu. Je vhodné investovat do bezpečnostních prvků, jako jsou majáky, modrá světla a identifikace řidiče vozíků. Dále existují různé systémy pro zlepšení bezpečnosti nebo dohlížecí systémy, které dokážou online sledovat a zpětně vyhodnocovat, jak je vozík užíván.
Text: Stanislav D. Břeň
Foto: Petr Neckař