Více než půl milionu automobilů ročně, přes 43.000 zaměstnanců a celková plocha přibližně 274 hektarů. Hlavní sídlo společnosti AUDI AG v bavorském Ingolstadtu je největším výrobním závodem koncernu a druhou největší automobilkou v Evropě. Podnik, který byl původně založen ve Zwickau a později se stal součástí koncernu Volkswagen, dodává automobily do celého světa od roku 1949. Z pásu v Ingolstadtu sjede každých 30 sekund jeden model Audi, to je více než 2500 vozů denně. Jedná se o modelové řady A3, A4, A5 a Q5 s příslušnými variantami.
Jedním z nejdůležitějších faktorů plynulého provozu závodu je logistika. Ta získala na významu především díky rostoucímu počtu modelů a variant, stala se výrazně komplexnější, ale také výkonnější. V továrních halách se používá asi 2000 manipulačních vozíků. „Náš vozový park zahrnuje mimo jiné vysoko- a nízkozdvižné vozíky, vidlicové vozíky, vozíky s výsuvným sloupem, vysokoregálové vozíky, vychystávací vozíky a logistické vláčky,“ popisuje Walter Ferstl, který v závodě Ingolstadt plánuje logistiku.
Potichu, ekologicky a flexibilně díky elektrickému pohonu
U manipulačních vozíků spoléhá společnost Audi na elektrické pohony. Řešení s akumulátorovým pohonem ve srovnání s vozíky se spalovacím motorem totiž nabízí řadu výhod, mezi které patří flexibilní nasazení, tichý chod, ekologická nezávadnost a nenáročná údržba. Protože v podniku se pracuje ve třísměnném provozu a neustálá dostupnost vysokozdvižných, zdvihacích a ostatních manipulačních vozíků je tedy nezbytná, mají zde k dispozici výměnné akumulátory. V závodě je rozmístěno několik akumulátorových místností a stanic, ve kterých řidiči během několika minut vymění prázdné trakční akumulátory za plně nabité.
Jedna z těchto stanic se nachází v logistickém centru v hale T. Ve dvoupatrové budově s rozlohou 66.000 metrů čtverečních třídí externí firmy i společnost Audi zboží dodané pro výrobní proces a sestavují z něho nákupní košíky specifické pro konkrétní automobily. Tyto košíku jsou pak „just in sequence“, tedy přesně v potřebném pořadí, dopraveny k výrobním linkám. „Paletový sklad obsluhujeme pomocí vysokozdvižných vozíků s akumulátorovým pohonem, přepravu k montáži přebírají elektrické logistické vláčky,“ nastiňuje Walter Ferstl. V nabíjecí stanici v hale T je umístěno asi 30 trakčních akumulátorů.
Každý akumulátor je připojen k nabíjecímu přístroji Selectiva od společnosti Fronius. Tento rakouský specialista na nabíjecí techniku a výrobce luxusních vozů z Ingolstadtu spolupracují již několik let. Když společnost Fronius v roce 2013 uvedla na trh nejnovější generaci přístrojů Selectiva, začali je ve společnosti Audi ihned používat. „Společnost Fronius nás oslovila již ve fázi vývoje těchto nových přístrojů a nabídla nám spolupráci,“ vzpomíná Walter Ferstl, „takže jsme do vývojového procesu mohli zahrnout své konkrétní představy a požadavky.“ Výsledné řešení bylo doslova předurčeno pro náročné podmínky použití ve společnosti Audi.
Nižší energetické ztráty, delší životnost
Nabíjecí přístroje Fronius jsou vybaveny úplně novou technologií, a to nabíjecím procesem Ri. Na rozdíl od běžné techniky se nabíjecí proud a napětí neřídí podle pevné charakteristiky, ale vnitřním odporem (Ri) akumulátoru. Vnitřní odpor závisí na stáří, teplotě a stavu nabití akumulátoru. „Tím je každý nabíjecí proces individuální,“ vysvětluje Harald Scherleitner, ředitel divize Fronius Perfect Charging, „a to má dvě podstatné výhody – výrazně nižší energetické ztráty při nabíjení a minimální zahřátí akumulátoru.“ Technologie Fronius tak pomáhá uživatelům snížit celkové provozní náklady na systém manipulačních vozíků.
Společnost Audi nejprve provedla test s prototypem nové konstrukční řady Selectiva. Výsledky byly více než uspokojivé. „Nabíjecí proces Ri snižuje nejen spotřebu energie, ale také emise oxidu uhličitého,“ popisuje Walter Ferstl. „Díky tomu můžeme významně přispět k dosažení našich ekologických cílů.“ Podnik si jako svůj cíl stanovil, že výrazně sníží emise oxidu uhličitého svých výrobních závodů. V letech 2010 až 2018 mají klesnout o 25 procent – mimo jiné nasazením nových, efektivnějších technologií. Přístroje Fronius přesvědčily také při manipulaci. „Jsou podstatně menší a lehčí než předchozí řešení, lze je tedy instalovat bez velké námahy, potřebují méně místa a snadno se ovládají,“ poznamenává Walter Ferstl.
Velká nabíjecí místnost asi s 30 přístroji Selectiva se nachází také v karosárně A4. Walter Ferstl vyzdvihuje další přednosti řešení Fronius: „Nové nabíjecí přístroje jsou flexibilně použitelné pro všechny typy akumulátorů a automaticky rozpoznají, který model řidič připojil. V závislosti na napětí, kapacitě a stavu nabití se charakteristika nastaví automaticky a akumulátor se vždy nabije optimálně.“
Displej ukazuje cestu k nejstudenějšímu akumulátoru
Různobarevné kontrolky LED na každém nabíjecím přístroji na první pohled ukazují stav připojeného akumulátoru. „Oranžová znamená, že nabíjení probíhá, při zelené je plně nabito a modrá signalizuje, že akumulátor je ochlazený a tedy připravený k provozu,“ vysvětluje Harald Scherleitner. Kromě toho na displeji přístroje mohou zaměstnanci s přesností na minutu zjistit, jak dlouho již je konkrétní akumulátor plně nabitý. „Pokud řidiči pokaždé vezmou nejdéle plně nabitý – a tedy nejstudenější – akumulátor, bude fond akumulátorů lépe vytížen a průměrná životnost akumulátorů se prodlouží,“ dále uvedl.
Aplikačně specifická řešení jsou jednou ze silných stránek společnosti Fronius. „Pro nás je důležité inovativní techniku nejen dodávat, ale také ji optimálně přizpůsobit požadavkům našich zákazníků,“ zdůrazňuje Harald Scherleitner. K tomu patří i bohatá volitelná výbava, například externí tlačítko Start/Stop, které zabrání tvorbě jisker při odpojování nabíjecí zástrčky.
Další vydařené speciální řešení je k vidění v servisní dílně vysokozdvižných vozíků společnosti Audi. Odborníci se zde starají o údržbu manipulačních vozíků a akumulátorů. I přitom se používají nabíjecí přístroje Selectiva. Tentokrát v podobě několikapatrového nabíjecího stojanu, který na malém prostoru poskytuje místo pro tři nabíjecí přístroje nad sebou. Díky externímu displeji lze tyto přístroje pohodlně obsluhovat nejen z boku, ale také zepředu.
V závodě Ingolstadt používá společnost Audi více než 300 nabíjecích přístrojů Selectiva. „Už dva roky spoléháme na technologii Fronius – a ta funguje bezvadně,“ zdůrazňuje Walter Ferstl. „Přístroje Fronius nás zcela přesvědčily.“