
Společnost Linde Material Handling představí na veletrhu LogiMAT dva nové modely ze své inovativní série robotických vozíků Linde-MATIC. Nízkozdvižný paletový vozík Linde T-MATIC a stohovací protizátěžový vysokozdvižný vozík Linde L-MATIC AC doplní současnou nabídku. Cílem Linde MH ve střednědobém horizontu je nabídnout jednu robotickou verzi vozíku pro každou ze svých hlavních produktových řad, a to ve spolupráci s francouzskou firmou Balyo, specializující se právě na robotizaci. Další modely budou představeny letos v květnu na velké akci pro zákazníky s názvem World of Material Handling, která se bude konat nedaleko Frankfurtu nad Mohanem.
Intralogistika zítřka bude digitálně propojená a ještě více automatizovaná. S řadou vozíků MATIC představila Linde MH v loňském roce své první robotizované vozíky, které se ve skladu dokážou navigovat zcela autonomně, aniž by potřebovaly další infrastrukturu. Vozíky mohou reagovat na překážky v reálném čase a jsou škálovatelně a flexibilně naprogramovatelné do každého nového rozvržení skladu. Trasy a příjezdové cesty se v mapované oblasti snadno a rychle naučí. Robotizované vozíky budou plnit své úkoly nezávisle na pracovní době a při zachování maximální bezpečnosti provozu. V kombinaci s bezdrátovými řídicími moduly LAN (tzv. COMBOXy) zajišťuje dohledový software vozíků spojení s rolnovými nebo pásovými dopravníky palet, ovinovacími stroji na palety, dále přijímá objednávky z podnikového ERP či skladových řídicích systémů (WMS) a převádí je do objednávek přepravy.
Robotické vozíky Linde nabízejí logistickým manažerům možnost připojovat je k síti vnitřního materiálového toku postupně, krok za krokem: Kde jsou jednoduché provozní podmínky, mohou vozíky pracovat samostatně bez připojení k síti. V tomto případě jsou dopravní příkazy zadávány přímo přes dotykovou obrazovku vozíku nebo jsou naprogramovány v řídicím počítači vozíku. V další fázi již robotické vozíky komunikují prostřednictvím údajů z řídicího Supervisor softwaru a jsou propojeny s periferiemi jednotlivých strojů a zařízení, například ze čteček čárových kódů nebo senzoru přítomnosti palety na konci válečkového dopravníku. Robotický vysokozdvižný vozík se bude pak sám řídit, zvedne paletu a dopraví ji do požadované lokace, například do materiálové zásoby výrobního závodu. Ve třetí etapě si Supervisor software vozíků Linde-Matic může vyměňovat data s firemním softwarem WMS nebo ERP systémem. Počítačová jednotka řídí příchozí objednávky, přiřadí optimalizované trasy pro dopravu do pracovních míst, dostává zpětnou vazbu od vozíků a celkově koordinuje provoz, a tak přidává do řízení flotily vozíků inteligenci.
Nové vozíky rozšířily škálu strojů Linde Robotics
Na jaře 2015 Linde představilo své první robotické vozíky: stohovací vysokozdvižný vozík Linde L-Matic a tahač Linde P-Matic. Nyní následuje paletový nízkozdvižný vozík Linde T-MATIC, který je vybaven dlouhými vidlicemi pro transport dvou palet najednou. Robotický nízkozdvižný vozík tak má nosnost až tři tuny. Pro srovnání stohovací protizátěžový vysokozdvižný vozík Linde L-MATIC AC usnadňuje přepravu uzavřených jednotek nákladu a je předurčen pro vyzvednutí nákladů na předávacích stanicích, jež nejsou přístupné zespodu běžnými nákladovými rameny skladových vozíků (např. rolnové kanály). Hmotnost nákladu se může pohybovat až na úrovni 1,2 tuny. V současné době jsou k dispozici čtyři robotické modely, založené na příslušných standardních typech Linde vozíků, které mohou nyní ve skladu pokrýt širokou škálu úkolů.
Uživatelé v celé řadě průmyslových odvětví
V současné době se robotické vozíky používají hlavně při přepravě palet a přívěsů s nákladem. Pokrývají vzdálenosti až do několika set metrů. Zboží se obvykle pohybuje mezi skladem a výrobní zónou, aby se zajistilo zásobování výroby a odvoz výrobků. Vozíky je také možné využít pro převoz zboží do přechodné nebo přípravné sekce surovin poté, co je vyloží z nákladního vozu, nebo pro konsolidaci zásilky různých výrobků před naložením do nákladního vozu.
První odběratelé robotických vozíků Linde jsou z oboru automobilového průmyslu a subdodavatelů pro automobilový, chemický a farmaceutický průmysl, strojírenství, potravinářství, stejně jako z řad top logistických poskytovatelů. Počet manipulačních vozíků ve výrobě nebo ve skladu se pohybuje v rozmezí od několika kusů až po flotilu 20 až 30 vozíků. Robotizované vozíky jsou obvykle používány spolu s běžnými ručně vedenými manipulačními vozíky, takže tvoří smíšené flotily, které na sebe vzájemně působí, například při předávání nákladových jednotek.