SOUPRAVY POMOHLY K LEAN ŘEŠENÍ
Kiekert-CS působí v České republice od roku 1993. Denní produkce v přeloučském závodě dosahuje více než 160.000 zámků v 6500 variant. Na výrobě pro všechny evropské automobilky se podílí více než 2500 zaměstnanců, zhruba 180 z nich zajišťuje logistiku. Když se hledalo řešení, které v rámci lean logistiky v novém prostoru přinese potřebnou efektivitu, padla volba mimo jiné právě na využití inteligentních tažných souprav. Ty zásobují jednotlivé lokace u výrobní linky. Firma si totiž byla vědoma toho, že moderní výrobní procesy dnes vyžadují flexibilní koncepce materiálových toků, které musí probíhat efektivně s orientací na poptávku a současně musí být šetrné k přírodním zdrojům. V souladu s tímto trendem jsou k zásobování materiálem ve výrobních provozech stále častěji využívány právě systémy inteligentních tažných souprav, které je zásobují s nízkými nároky na čas a prostor pracovního místa. Ve firmě Kiekert-CS přepravují tažné soupravy vyrobené produkty do skladu a rovněž zajišťují přepravu prázdných obalů do skladu materiálu. Základním požadavkem je, aby bylo ve výrobě co nejméně materiálu, protože výrobní plocha je velice drahá. Proto se materiál přepravuje na výrobní linky pouze na základě požadavků z výroby.
- Soupravy zásobují lokace u linek
- Vyřešena je i přeprava obalů do skladu
- Zajištěna je flexibilní logistika
- Ve výrobě je prostor využitý efektivně
Firma Kiekert-CS původně pro zásobování výroby zvažovala více variant včetně plné automatizace. Přitom každé řešení mělo určitá negativa i pozitiva. Nakonec se jako nejvhodnější řešení jevily tažné soupravy STILL umožňující zajistit velice flexibilní logistiku. „Vzhledem k tomu, že výrobní linky musíme přizpůsobovat momentálním požadavkům zákazníků, nemohli jsme zvolit plně automatizované zásobování. Znamenalo by to totiž velmi často přeprogramovávat v informačním systému systém zásobování,“ vysvětluje Petr Kuchyňa, plant operations manager společnosti Kiekert-CS.
VÝHODA: MALÝ PRŮMĚR OTÁČENÍ
Ve společnosti Kiekert-CS nyní jezdí čtyři tažné soupravy STILL složené vždy z tahače STILL CX-T s hydraulickou funkcí a čtyř kusů E-rámů. E-rámy byly dodány na základě požadavků firmy Kiekert-CS na speciální úpravu, takže umožňují transport palet 1200 x 800 mm i 1200 x 1000 mm. „Díky speciální úpravě šířky E-rámu se podařilo dosáhnout velmi malého průměru otáčení, což představuje jednu z největších výhod tažné soupravy,“ konstatuje Tomáš Šíp, odborný manažer prodeje společnosti STILL ČR. Z hlediska bezpečnosti jsou tahače vybaveny výstražným majákem a systémem STILL SafetyLight. E-rámy jsou pak vybaveny výstražnými praporky. „Každý tahač STILL CX-T má k dispozici dvě 24V baterie na 625 Ah, jejichž výměna probíhá bokem pomocí válečkové dráhy. To umožňuje využívat tahače až šest motohodin na jedno nabití a rychlou výměnu baterie, která soupravu velmi rychle vrací do provozu,“ dodává Tomáš Šíp.
Petr Kuchyňa podotýká, že tažné soupravy STILL dostaly přednost především kvůli velice snadné manipulaci. Když řidič sestoupí z tahače, E-rámy připojených vozíků klesnou pomocí hydraulického zařízení na podlahu skladu, takže může okamžitě začít manipulace s paletami. „Tažné soupravy jsou vybaveny signalizační modrou světelnou šipkou, již vozík při jízdě promítá na podkladu skladu, čímž se ve skladu zvyšuje bezpečnost. Každá souprava s několikametrovým předstihem dává signál, kterým směrem pojede. Tímto bezpečnostním systémem nejsou ve společnosti Kiekert vybaveny pouze tažné soupravy, ale všechny vozíky,“ doplňuje Petr Kuchyňa.
- Zvoleno řešení s E-rámy
- K bezpečnosti přispívá SafetyLight
- Vysoká produktivita přeprav
- Snadná manipulace
Výrazným benefitem využívaných tažných souprav je produktivita přeprav, která je daleko vyšší než u horizontálních přeprav čelními vozíky. Jedna tažná souprava dokáže přepravit například čtyři palety s materiálem najednou proti jedné paletě na vozíku, což pochopitelně znamená vyšší efektivitu a také větší bezpečnost na výrobních linkách, protože se tam pohybuje méně manipulační techniky.
Základním technologickým prvkem souprav je hydraulický zdvih. Přepravovaná manipulační jednotka je uložena na manipulačním podvozku. Díky tomu pracovník, který tažnou soupravu ovládá, může paletu přepravovat jak v tažné soupravě, tak i samostatně na konkrétní místo. Když přijede tažná souprava do skladu, E-rámy klesnou k podlaze, takže palety s materiálem je možné snadno na ně natlačit. Poté jsou palety na E-rámu bezpečně zajištěny čepy, E-rámy se zvednou a může být zahájena vlastní přeprava.
VYSOKÁ VĚRNOST STOPY TAHAČE
Nosnost každého vozíku inteligentní tažné soupravy dosahuje až tunu. Rychlost inteligentní tažné soupravy může docílit až 7,5 km/hod.
- Malá odchylka při zatáčení
- Dobrá manévrovatelnost
- Vysoká nosnost vozíků
- Zajištěn efektivní materiálový tok
Důležitým parametrem je věrnost stopy tahače během jízdy. STILL udává maximální odchylku posledního E-rámu od tahače 3,5 % délky soupravy. To znamená, že souprava věrně kopíruje stopu tahače, což velmi přispívá k bezpečnému provozu, a také k daleko lepší manévrovatelnosti.
Moderní výrobní procesy vyžadují v současnosti ve zvýšené míře flexibilní koncepce materiálových toků. V tomto směru právě inteligentní tažné soupravy STILL hrají ve společnosti Kiekert-CS významnou úlohu; i díky nim je totiž zajištěna vysoká efektivita materiálového toku.
Text: Petr Neckař. Článek původně vyšel v časopise Systémy Logistiky č. 145, září 2015
Foto: STILL ČR