S Janem Polterem, obchodním a marketingovým ředitelem společnosti DACHSER Czech Republic, jsme hovořili o pojmu inteligentní logistika, který je jakýmsi mottem této firmy, i možném směřování celého oboru v nejbližších letech.
Co ve vnímání společnosti DACHSER znamená inteligentní logistika?
Inteligentní logistika u DACHSERU se opírá o tři základní kameny – kvalifikované lidi, hustou logistickou síť a moderní IT a techniku. Jedno bez druhého by nemohlo vytvářet vysoce kvalitní služby, které poskytujeme, a proto každé z těchto složek věnujeme zvláštní pozornost. Neustále zlepšujeme a integrujeme naši logistickou síť, a to nejen akvizicemi, jako to bylo před dvěma lety začleněním španělského giganta Azkar, ale i zakládáním nových poboček a posilováním pravidelných linek mezi nimi. IT má u nás velkou prioritu už několik desítek let – na centrále máme vlastní oddělení čítající více než 100 zaměstnanců, jež vyvíjí naše vlastní IT systémy na míru našim potřebám a potřebám našich zákazníků. A do lidí investujeme vlastně nepřetržitě. Máme vlastní vzdělávací systém a odborníky v logistice si vzděláváme sami. Částečně se tak děje na DACHSER Academy v Kolíně nad Rýnem, která je naším výukovým střediskem pro celou skupinu, významnou část dalšího vzdělávání absolvují naši zaměstnanci v příslušných zemích.
Kam podle vás bude v obecnějším smyslu nebo i z pohledu konkrétních řešení a služeb směřovat logistika? Které trendy budou klíčové řekněme v příštích pěti letech?
Logistika je obor, který nutně jde ruku v ruce s rozvojem nejmodernějších technologií. Souvisí to s tlakem na zrychlování dodavatelských řetězců, který je potřeba pomocí technologií řešit. Bez toho, co ještě v devadesátých letech nebylo obvyklé, si už dnes logistické procesy nedovedeme představit. Takovým typickým příkladem jsou čárové kódy. Jejich skenováním, identifikací a sledováním se nejen ušetří spousta času, ale zároveň se i snižuje riziko chybovosti. V následujících letech lze tedy předpokládat vyšší automatizaci procesů a zapojení IT technologií, velkou roli bude určitě hrát bezpečná výměna kvalitních dat. V tomto směru se dá očekávat i systematičtější propojování všech druhů přeprav – letecké, námořní a pozemní přepravy.
Další oblastí, kam se podle mě bude logistika ubírat, je pokračující optimalizace procesů a ještě hlubší propojení logistické firmy se zákazníkem. To je podle mě zárukou toho, že logistika bude i nadále oborem, který bude potřebovat kvalitní a vzdělané lidi.
Jak se v reálném fungování firmy DACHSER projevuje fakt, že jde v podstatě o rodinný podnik?
DACHSER skutečně je rodinná firma. Pokračovatelé rodu Thomase Dachsera dodnes firmu vedou. Odráží se to zejména ve firemní strategii – plánujeme dlouhodobě, investujeme s rozmyslem a z velké části z vlastních zdrojů a vážíme si loajálních a pracovitých lidí. Na druhé straně je ale fungování firmy dostatečně flexibilní, aby mohlo reagovat na specifika v jednotlivých zemích. Tím se podle mě od velkých nadnárodních korporací odlišujeme.
Nakolik se českého zastoupení DACHSER dotkly změny v řídící a organizační struktuře celé skupiny, k nimž došlo na počátku letošního roku?
Máte pravdu, na počátku tohoto roku změnila skupina DACHSER svoji právní formu na Societas Europaea (SE). Nová právní forma společnosti ale nepřinesla ani změny společníků, ani se neplánuje vstup na burzu či vstup cizího kapitálu. Poskytla nám ideální rámec pro sjednocení právní struktury s dceřinými společnostmi v Německu i jinde ve světě, ale DACHSER i nadále zůstává rodinnou firmou se stejným manažerským obsazením klíčových pozic.
V loňském roce obrat společnosti DACHSER Česká republika vzrostl o 26 % a dosáhl dvou miliard korun. Jaké cíle máte pro letošek a případně i pro následující roky? Plánujete v tuzemsku otevřít nové provozovny a nabírat další zaměstnance?
Letos očekáváme dvouciferný růst tvořený zejména posilováním v oblasti exportní sběrné služby, dokládkách i celovozech. Porosteme i v kontraktní logistice, a to zejména na Jižní Moravě v souvislosti s expanzí našich zákazníků. V letošním roce neplánujeme otevírat nové provozovny, ale očekáváme navýšení počtu zaměstnanců přibližně v podobných číslech jako vloni.
České pobočky firmy se umísťují na předních místech v DACHSER Quality Award, tedy v rámci hodnocení všech evropských poboček. Čím je to podle vás způsobeno?
DACHSER Quality Award je interní hodnocení kvality v rámci celé naší skupiny. Hodnotící kritéria zahrnují například kvalitu doručování, dodržování nastavených doručovacích režimů (termínů dodání), kvalitu prevence před poškozením, ale také kvalitu sběru dat. V neposlední řadě je důležitým hodnotícím kritériem samotný hlas zákazníků, kteří jsou každoročně dotazování na spokojenost se službami jednotlivých poboček. Fakt, že se České republice v zahraniční konkurenci daří, je podle mě potvrzením toho, že se u nás podařilo utvořit tým více než 450 lidí, pro které kvalita není jen prázdný pojem, ale součást každodenní práce.
Jak vidíte z pohledu logistiky současnou situaci i budoucí perspektivu České republiky? Někdy se o naší zemi hovoří jako o logistickém srdci Evropy… Má podle vás toto označení reálný základ?
Česká republika určitě má dobré předpoklady stát se, s trochou nadsázky řečeno, „logistickou velmocí“. Máme výbornou polohu, zavedenou infrastrukturu, i když jak všichni víme, ne v dostatečné kvalitě, i stabilní politickou situaci. Důležité je, abychom se nestali jen tranzitní zemí. Poslední vývoj v oblasti logistických nemovitostí svědčí o tom, že jsme pro investory ze západní Evropy pořád ještě zajímavou lokalitou. Teď je podle mě klíčové, aby se logistice politicky věnovala dostatečná pozornost, vždyť se jedná o skutečně perspektivní a výdělečný průmyslový segment. Pokud by na tomto Česká republika strategicky zapracovala, můžeme se skutečně stát zemí s vysokou odborností v pozemní logistice s celou řadou benefitů, které taková pozice přináší. Těmi nejvýznamnějšími jsou bezesporu pracovní místa.
Otázky kladl: David Čapek
Foto: DACHSER Czech Republic