Den české logistiky se v České republice pořádá vůbec poprvé. Jaká je jeho role?
Jsme první logistická asociace v zemích střední a východní Evropy, která se může pochlubit takovou akcí. Přiřadili jsme se k zemím západní Evropy a dáváme najevo naší vládě a zákonodárným sborům, že logistika je hnací silou ekonomiky a že bez logistiky se neposuneme mezi vyspělé země.
Jakými hlavními záměry byla vedena příprava programu?
Program byl připraven na průřezové oblasti logistiky. V prvním bodě jsme se zabývali hlavním tématem, a to rozvojem dopravní infrastruktury, průmyslových a logistických parků. Excelentní infrastruktura je totiž základem pro úspěšný rozvoj logistiky. Sami vidíme, jak nás trápí nedobudovaná síť pozemních komunikací vyšší třídy a nedostatečná kapacita modernizované železniční sítě. Ve výstavbě moderních skladovacích prostorů jsme přitom na špici ve střední a východní Evropě, obsazenost je velmi dobrá a nabízené ceny pronájmu jsou akceptovatelné logistickými firmami.
Další sekce se zaměřila na ekonomiku, inovace a technologický rozvoj. Je pravdou, že nové technologie zvyšují finanční náročnost, ale částečná kompenzace se vrací v úspoře provozních nákladů. Můžeme říci, že tyto faktory se vzájemně ovlivňují, ale podporují rozvoj samotné logistiky.
V poslední části se hovořilo o zaměstnanosti a odborné připravenosti… Jaká je aktuální situace v této oblasti?
To je zatím největší problém pro logistické firmy. Vzdělání na středoškolské a vysokoškolské úrovni se v posledních pěti letech výrazně zlepšilo, ale postrádáme přípravu provozních zaměstnanců na úrovni učebních oborů. U těchto pracovních pozic pociťujeme největší propad v přípravě, a tak se mohou dosažené úspory při zavedení nových technologií promarnit nekvalitní prací.
Sám působíte na akademické půdě a připravujete potenciální uchazeče o práci v logistice. A to především na úrovni středního a vyššího managementu. Jak se proměnila příprava studentů na budoucí povolání a jaké tendence jsou vidět ve vzdělávání budoucích logistiků?
Sami studenti vidí na svých starších spolužácích, jaké získali uplatnění v praxi a na základě jakých předpokladů. Daří se nám získávat témata diplomových prací z logistických firem a pokud se studentům podaří prokázat, že disponují kvalitními znalostmi a mají zájem o práci, pak dostávají i nabídky na zaměstnání. Já i moji kolegové a kolegyně máme zájem co nejvíce provázat teoretické znalosti s praktickými řešeními a dovednostmi. Do výuky rovněž vstupují odborníci z praxe, kteří studentům vykládají aplikaci teoretických poznatků z logistiky na konkrétních příkladech. Daří se nám publikovat i společné vědecko-odborné příspěvky do uznávaných časopisů. Ověření teorie na praktických datech dává článkům zcela jiný rozměr užitečnosti.
Před několika týdny jste převzal vedení České logistické asociace. Jaké máte představy o jejím budoucím rozvoji?
Prezidium ve své práci naváže na dosavadní výsledky. Jsem přesvědčen o tom, že pro členskou základnu je přínosem členství v ČLA. Členům chceme nadále poskytovat aktuální informace z oblasti logistiky prostřednictvím webových stránek, nabízet možnost aktivní účasti na logistických veletrzích v tuzemsku a zahraničí, vyjednávat za ně obchodní podmínky a podpory pro takové účasti. Chceme se více zaměřit na takzvané kulaté stoly, na aktuální problémy související s přípravou novelizovaných nebo nových právních norem, závěry předkládat Úřadu vlády ČR a zákonodárcům. Ale chceme řešit i odborné záležitosti, nové trendy v logistice, na jejichž nastudování nemá vrcholový management čas. Organizujeme odborné exkurze do firem s vysokou úrovní řízení logistických procesů, na základě získaných poznatků pak mohou účastníci zlepšovat své vnitropodnikové řízení.
Existují nějaké synergie či výhody z účasti v Evropské logistické asociaci?
Pro naše členy je nespornou výhodou, že patříme do Evropské logistické asociace. Je to vidět zejména v případě jejich nejrůznějších požadavků spojených s vyhledáváním obchodních partnerů v zahraničí. Prostřednictvím jednotlivých národních logistických asociací jim můžeme být velmi nápomocni. Stejné úsilí budeme věnovat provádění certifikace logistiků na evropské úrovni ve dvou kategoriích, a to logistik junior a logistik senior.
Jaká jsou podle vás velká témata, která se budou v logistice řešit?
Více se povede diskuse o tom, zda všechno zboží musíme přepravovat v režimu just in time. Může dojít k přehodnocení dovozu některých druhů zboží, které jsme schopni vyprodukovat doma, a to s ohledem na životní prostředí a devastaci hospodářské krajiny. Stále významnější úlohu bude hrát boj o energetické zdroje.
Kam se podle vás bude ubírat vývoj v logistice ve střednědobém výhledu?
Většina poskytovatelů logistických služeb bude využívat a zdokonalovat největší příležitosti současné doby, jako jsou aplikace logistických metod JIT, JIS, cross-dock a externí kanban pro své zákazníky. Přítomnost a blízká budoucnost bude charakterizována nástupem e-logistiky, která na logistické firmy klade vysoké nároky v oblasti optimalizace rozvozových tras a provázání dodávek zboží ve vztahu k případným reklamačním řízením. Ta jsou stále častější v důsledku vrácení zboží zákazníkem, a to z nejrůznějších důvodů.
V jakých regionech vidíte největší potenciál pro rozvoj logistiky v České republice?
Největší potenciál pro rozvoj logistiky je v regionech s automobilovým a elektrotechnickým průmyslem, ale i tam kde jsou umístěna velká distribuční centra potravinářského a spotřebního zboží. Pardubický i Královehradecký kraj takovými kapacitami disponují, a proto je o naše absolventy poměrně slušný zájem.
Nakolik je podle vás oblíbenost České republiky pro logistiku dána strategickou polohou a nakolik je poháněna relativně levnou pracovní silou? Jak dlouho můžete tento „cenový dumping“ přetrvávat?
Tady si troufám říci, že tento stav bude ještě dlouho trvat, i když jsem již uváděl, že jsou problémy s kvalifikovanými pracovníky v logistice. Přesto naše logistika nemá výrazné problémy s kvalitou, a proto řada distribučních center má funkci evropských hubů, do kterých přijde zboží jako polotovar, zde se balí do spotřebitelských jednotek a rozesílá na cílová místa do většiny evropských zemí. Škoda, že nemáme dopravní infrastrukturu v lepším stavu, pak by logistika měla ještě větší potenciál. Musíme se přiblížit zemím Beneluxu, kde k logistice přistupují jako k oboru, který poskytuje zajímavé pracovní příležitosti s velmi dobrým pracovním prostředím. Budoucí potenciál vidím i v agrární logistice, tu se nám nepodařilo podchytit a z naší laxnosti těží sousední země. Vzhledem k naší poloze ve střední Evropě v kategorii takzvaného Východu se obávám, že nízké mzdy se dlouhodobě nezmění. Pokud životní náklady budou v relaci k průměrným reálným mzdám, pak si ale nemusíme moc stěžovat.
Text a fotografie: Stanislav D. Břeň