„Ve výrobním karosářském závodě BMW v Lipsku se pro zásobování linky montážními díly používá manipulační technika na hybridní pohon s palivovými články, která vykonává stejné činnosti jako vozíky na elektrický pohon s běžnými olověnými bateriemi používané v ostatních závodech,“ říká Hannes Schöbel, produktový manažer pro inovativní pohony Linde MH. „Naším cílem je využít data získaná tímto projektem pro další optimalizaci vozíků a k dalšímu vývoji těchto technologií pro použití právě v oblasti manipulační techniky.“
Zvyšující se spolehlivost vozíků potvrzují i průběžná hodnocení Institutu manipulační techniky, materiálového toku a logistiky při Technické univerzitě v Mnichově (TUM), která tento projekt podporuje z vědeckého hlediska. „Vozíky Linde E25 HL a Linde E35 HL o nosnosti 2,5 a 3,5 tuny, které se v Lipsku používají, disponují nově vyvinutým systémem palivových článků s napětím 80 voltů. Od začátku projektu jsme u vozíků provedli značné optimalizace,“ říká Mark Hanke, vedoucí oddělení konstrukce manipulační techniky Linde MH.
Jak jsou tyto optimalizace účinné, to dokumentuje i výzkum univerzity TUM. „Neustále vyhodnocujeme řadu aspektů této techniky včetně jednotlivých hlášení a servisních zpráv a tímto způsobem spolu s údaji o náročnosti údržby vyhodnocujeme technickou disponibilitu vozíku. Společně s časovým vyhodnocováním manipulačních kroků při dočerpávání vodíku se ukazuje technická provozuschopnost manipulačních vozíků,“ vysvětluje Robert Micheli, vědecký pracovník z týmu profesora Willibalda A. Günthnera z TUM.
BMW Group, Linde Material Handling a Institut manipulační techniky, materiálového toku a logistiky mnichovské univerzity TUM obdrželi v létě 2013 grant Spolkového ministerstva pro dopravu a digitální infrastrukturu na vybudování flotily vysokozdvižných vozíků a tažných souprav s vodíkovým pohonem. Grant výzkumného projektu, který poběží až do dubna 2016, byl udělen v rámci Národního programu pro inovace vodíkových technologií a technologií palivových článků (NIP), a to v celkové hodnotě 2,9 milionu euro. Cílem projektu je vyzkoušet ekologické a efektivní vodíkové pohony manipulační techniky v reálných provozních podmínkách a vyvinout modely určené pro sériovou výrobu.