Konzolové regály, občas také nazývané stromečkové regály, patří mezi regálové systémy, které se používají pro skladování tyčového materiálu (trubky, latě, válcované profily apod.), deskového materiálu (dřevotřískové desky, lamina, polykarbonáty, PVC desky, plechy atd.) nebo atypických palet s atypickým zbožím (chladicí vitríny, pulty…). Uplatnění tedy nacházejí zejména ve skladech hutního materiálu, deskového materiálu nebo i ve skladech, kde je potřeba ukládat rozměrově pestrou škálu zboží, které by jinak nebylo možné efektivně skladovat například v regálech paletových. Umisťují se podle potřeby buď v halách, nebo ve venkovních prostorách, kde se často instalují se zastřešením a povrchově se ošetřují žárovým zinkováním. Mohou být jednostranné i oboustranné.
V základním provedení mají poměrně jednoduchou konstrukci, která se skládá ze sloupů, konzol a podélného zavětrování, tedy podélného zpevnění. Základní konstrukci je možné doplnit kromě jiného o výplně podlaží (rošty, desky), zarážky proti odvalení tyčového zboží z konzol, boční sítě, střechy, ochrany horních ploch konzol bránící poškození například broušeného povrchu hřídelí atd. Před nákupem konzolových regálů je potřeba definovat přinejmenším to, jaké zboží či materiál se v nich bude skladovat.
Je potřeba specifikovat i detaily o balení. Jinak se totiž skladují balíky plechů s proklady o hmotnosti tři tuny a více a jinak atypické nevratné palety dlouhé čtyři metry. Důležité je rovněž specifikovat, jak se s uskladněnými produkty bude manipulovat. Roli hraje i to, jak vysoký prostor je k dispozici nebo jaký zdvih má manipulační technika. Předem je tedy nezbytné detailně definovat veškeré potřebné vstupní údaje a na jejich základě si nechat zpracovat konkrétní nabídku, která poskytne informaci o celkové investici do pořízení regálu bez dalších skrytých nákladů.
Díky mobilním regálům není někdy potřeba stavět novou halu
Konzolové regály mohou mít různé délky; záleží na konkrétních potřebách a prostorových možnostech. Regál je složený z řady sloupů. Ty je možné spojit v jednu dlouhou řadu nebo je rozdělit do kratších bloků a mezi nimi udělat větší mezery. Délka konzol, respektive hloubka ukládací úrovně, se také volí podle toho, jaký materiál se bude ukládat a jak se s ním bude manipulovat. Nejsou zvláštností konzole dlouhé přes dva metry, kam se ukládají velkoformátové desky. Konzole ve sloupci nemusí být ani stejně dlouhé. Je ovšem potřeba brát v úvahu způsob manipulace, přístup k materiálu, a v neposlední řadě i stabilitu a bezpečnost regálu.
Mezera mezi sloupy konzolového regálu se volí podle druhu, délky, způsobu manipulace a hmotnosti uloženého zboží vždy podle individuální potřeby firmy. Nejčastěji se mezery pohybují od 60 do 150 centimetrů. Menší nebo naopak větší rozestupy sloupů jsou spíše výjimkou. Požadavky na nosnost podlaží se různí od pár kilogramů až po několik tun. Nosnost regálového sloupce je závislá na použitém profilu. Z toho je zřejmé, že různé profily logicky mají při různé délce různé nosnosti. Při návrhu konzolového regálu je tedy nezbytné podle požadavků na nosnost a při znalosti ostatních parametrů zvolit optimální profily sloupů a konzol.
Optimální řešení pro konkrétní potřeby
Podívejme se detailněji na mobilní konzolové regály: jejich výhodou je úspora místa. Při návrhu konzolového regálu na podvozku je nutné vzít v úvahu dynamické síly, jež na konstrukci působí. V principu jsou ale stacionární a mobilní konzolové regály hodně podobné. Hlavní výhodou mobilních regálů je kromě zmíněné úspory plochy mnohdy i úspora investice spojené se stavbou další haly. Mobilní regály nejsou jediný obecný lék v boji s nedostatkem místa, v řadě případů se však jedná o optimální řešení. Při zvažování mobilního konzolového regálu je potřeba brát v úvahu několik faktorů: od investice například do úpravy dosavadní podlahy haly až po prostý fakt, že pořízení mobilních regálů je nákladnější než pořízení regálů stacionárních.
Firma by měla zvážit pořízení mobilního regálu ve chvíli, kdy má na skladě například velké množství artiklů s menším pohybem a koncept se stacionárními regály by vyžadoval již zmíněnou stavbu další haly. Před rozhodnutím investovat do mobilního regálu je tedy hlavně potřeba podívat se na kvalitu podlahy a podloží. Mobilní regály jezdí po kolejnicích zabudovaných do podlahy. Pokud se jedná o novou stavbu, pak se kolejnice instalují před litím betonu. Každopádně když se koleje instalují do hotového objektu nebo na již existující podlahu, je vhodná konzultace zástupců firmy dodávající regály, provozovatele skladu a projektanta stavby, aby bylo zvoleno nejekonomičtější řešení dodávky kolejí.
Co se týče statických výpočtů pro každý projekt, obyčejně se nedělají, jsou-li regály certifikovány autorizovanou osobou v některé zemi v rámci EU; v těchto případech výrobce vydává takzvané prohlášení o shodě s odkazem na konkrétní certifikát. Certifikace se provádí opakovaně. Statické výpočty je ovšem nutné vyžadovat, pokud by byly dodávány konstrukce bez certifikace.
Jedno je zřejmé: při výběru dodavatele těchto regálů pro tyčové a rozměrné zboží je vhodné zajímat se kromě jiného o jeho reference. Mobilní regály jsou zařízení, kde se relativně malá chyba na začátku instalace může projevit jako velká obtíž na jejím konci. Proto je třeba klást velký důraz i na přesnost výroby a instalace.
Článek připravil Petr Neckař
Názor odborníka:
Při plánování layoutu skladu je nutné myslet i na manipulaci
Při návrhu půdorysu skladu se musí brát v úvahu mimo jiné i to, jak a s jakou technikou se bude s materiálem manipulovat. Od toho se odvíjí návrh šířky manipulační techniky a výška poslední ukládací úrovně, případně i nosnosti jednotlivých úrovní, a v případě manipulace s portálovým jeřábem v neposlední řadě i konstrukce sama. Pokud má zákazník již dříve pořízený vysokozdvižný vozík, směřujeme návrh konstrukce konzolových regálů a půdorysu skladu směrem k optimální kombinaci s danou manipulační technikou. V opačném případě může firma dodávající regálový systém doporučit typ a někdy i značku manipulační techniky tak, aby měl zákazník prostor skladu co nejlépe využitý.
Petr Švejnoha, jednatel, STOW ČR.
Článek původně vyšel v Systémech Logistiky č. 137/11 2014.