V kategorii Globální exportér se letos soutěžilo poprvé. „V letošním roce jsme se opět snažili soutěž oživit zařazením nové kategorie Globální exportér a díky tomu se ukázalo, že řada našich malých a středních exportérů není zdaleka vázána jen na tradiční exportní teritoria v Evropě. Vítězná společnost exportovala do 138 různých zemí v roce 2013, což je úžasné číslo,“ řekl při vyhlašování Luděk Drnec, obchodní ředitel DHL Express CZ a CEU. Společnost 2N TELEKOMUNIKACE, která tuto cenu vyhrála, se specializuje na vývoj a výrobu telekomunikačních zařízení, bezpečnostních prvků a plánuje se zaměřit i na segment M2M.
V kategorii Středně velká společnost obsadila první místo společnost HIT OFFICE, výrobce potravinářského a archivačního programu řadící se mezi tři nejvýznamnější výrobce papírových tácků, misek a talířů. Vítězem kategorie „Malá společnost“ se stala společnost Uniron, mezi jejíž hlavní činnosti patří tváření hliníkového materiálu pro sektor automotive, tváření oceli, konstrukce a výroba postupových lisovacích nástrojů.
Afrika: Rizikový region s velkým potenciálem
Kategorie Exportér teritoria byla letos zaměřená na Afriku. Nejúspěšnějším exportérem do této rozsáhlé oblasti se stala firma Medica Filter zabývající se produkcí materiálu pro zdravotnický trh jako je jednorázové rouškování pro operační sály. Největšího úspěchu v Africe však firma dosáhla díky zakázce, která spočívala v dodání velkých lékárniček na stavby v Nigérii.
„Řízené oslabení koruny ze strany České národní banky, rostoucí pozitivní nálada mezi českými exportéry a nutnost opět hledat alternativní exportní trhy. To jsou tři silné faktory ovlivňující výsledky českého exportu. Bude ale také potřebné hledat další nová odbytiště, jako je právě Afrika. Největší prostor pro obchodování se u Afriky skrývá v technologiích a výrobcích s vysokou přidanou hodnotou,“ říká Tomáš Hron, ředitel Global Transaction Banking UniCredit Bank.
Podle Martina Růžičky, country managera ve společnosti COFACE, je třeba mít na paměti, že Afrika je tradičně rizikové teritorium. Je zde však několik zemí, které by mohli v budoucnu co do exportu nahradit země BRICKS. Konkrétně jsou nejperspektivnějšími zeměmi v Africe Keňa, Tanzanie, Zambie a Etiopie. Mají sice velice obtížné podnikatelské klima, ovšem makroekonomicky mají dobré podmínky a také mají velice nízký veřejný dluh.
Zbývající ocenění „Nejúspěšnější klient CzechTrade“ získala společnost NATE – nápojová technika a.s., která dodává jednotlivé stroje i kompletní linky pro stáčení nápojů a jiných tekutin. „Kazachstán patří mezi prioritní země pro český export a firma Nate dokazuje, že se na něm lze prosadit,“ říká o úspěšném klientovi Milan Ráž, ředitel Sekce služeb pro exportéry agentury CzechTrade.
Zakladatelem soutěže je logistická společnost DHL Express CZ, generálním partnerem UniCredit Bank. Záštitu opět převzala agentura CzechTrade, která stála rovněž u zrodu této soutěže a Asociace malých podniků a živnostníků ČR. Odborným garantem je společnost COFACE CZECH. Večer proběhl pod patronací Ministerstva průmyslu a obchodu.
Přehled výsledků:
Středně velká společnost
1. místo – HIT OFFICE s.r.o.
2. místo – Lifefood Czech Republic s.r.o.
3. místo – BORCAD cz s.r.o.
Malá společnost
1. místo – Uniron s.r.o.
2. místo – ORITEST spol. s r.o.
3. místo – SPED TEMPUS s.r.o.
Exportér teritoria – Afrika
1. místo – Medica Filter, spol. s r.o.
Globální exportér
- místo – 2N TELEKOMUNIKACE a.s.
Nejúspěšnější klient CzechTrade
1. místo – NATE – nápojová technika a.s.