Most je od 1. dubna 2010 uzavřen pro těžkou nákladní dopravu nad 13 tun se stanovenou objízdnou trasou po silnicích první třídy. Mostními závěry protéká voda a ocelové části mostu jsou zkorodované. „Čekali jsme na verdikt soudu, podle předběžného opatření nemůžeme podepsat smlouvu s vybraným dodavatelem prací. Pokud teď vše půjde, tak jak má, jsme připraveni začít s opravou na jaře příštího roku,“ vyjádřila se ředitelka ŘSD ČR Soňa Křítková.
Zakázka na opravu Žďákovského mostu byla zveřejněna v prosinci 2011 s předpokládanou cenou téměř 322 milionů korun bez DPH. Do soutěže se přihlásilo 11 uchazečů. Výběrová komise jmenovaná vládou v říjnu 2012 rozhodla o vyřazení jednoho sdružení, které nesplnilo požadavky výběrového řízení. Vyloučené sdružení firem IMOS Brno, SDS EXMOST a německé Hentschke Bau se odvolalo k Úřadu pro hospodářskou soutěž (ÚOHS). Ten neshledal závadu ve výběrovém řízení a o celé věci musel rozhodnout soud.
„Práce potrvají 28 měsíců a náklady zakázky budou hrazeny ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Ředitelství silnic a dálnic je na rekonstrukci kompletně připraveno, dopady oprav budou pro řidiče minimální. Podle předběžných odhadů bude kompletní uzavírka mostu v průběhu oprav po dobu pěti až šesti měsíců,“ dodává Křítková.
Žďákovský most leží na transverzální státní silnici I/19, která spojuje Plzeň, Tábor, Pelhřimov a Humpolec, resp. dálnice D5 a D1 a křižuje se s trasami budoucích rychlostní silnice R4 a dálnice D3. Jedná se o jednu z nejelegantnějších dopravních staveb v Česku a byl uveden do provozu před 46 lety. Jeho ocelový oblouk má rozpětí 330 metrů, což je i ve světovém měřítku unikátní údaj. Délka mostu činí 542,91 m. Hlavní oblouk o rozpětí 379,60 m mezi pilíři (330m mezi klouby) podpírá konstrukci, po níž vede dvouproudá silnice ve výšce 50 m nad hladinou jezera a 100 m nad dnem řeky Vltavy. Hmotnost oblouku je 3 100 t, hmotnost veškeré použité oceli pak 4 116 tun.