Článek připravil Petr Neckař
Mobilní terminály nacházejí uplatnění v logistice prakticky ve všech oblastech – od příjmu až po vychystání, expedici, nebo dopravu k zákazníkovi. Lze je rozdělit do skupin podle použití, tedy na ruční terminály a vozíkové/vozidlové (pevně montované v manipulačním vozíku nebo automobilu). Do určité míry samostatnou skupinou jsou terminály pro voice picking, tedy hlasové terminály. Dnes požívané snímače jsou schopny číst prakticky libovolné 1D a 2D kódy.
Co se týče technologií, klasikou je laserový skener, ale stále více se v praxi prosazují takzvané imagery, tedy snímače defacto na principu kamery. Mají jednodušší mechanickou konstrukci bez pohyblivých dílů a také je lze lépe upravovat pomocí software.
Je nutné vždy vybírat terminál s ohledem na jeho využití. Je potřeba vždy vycházet z podmínek konkrétního logistického provozu a procesu. Je ideální vybrat optimální technologii z hlediska funkce, ale i z hlediska nákladů. Zmíněné snímání pomocí imager technologie lze označit za hlavní trend. Trendem je také využití vestavěné kamery v terminálech pro dokumentaci problémů, jimiž mohou být například poškození zboží. Při výběru je nutné zohledňovat i požadavky na ekonomičnost a hmotnost, což je ovšem vždy o kompromisu. Malá hmotnost a rozměry logicky znamenají také malou obrazovku a klávesnici.
Terminály je nutné vybírat s ohledem na způsob používání
Mobilní terminály se liší i typem ovládání – dotykové obrazovky, klávesnice. Čistě dotykový terminál má při stejných rozměrech samozřejmě větší obrazovku, čili se lépe hodí pro zobrazení složitých formulářů, grafiky atp. Při frekventovaném zadávání dat (například množství) zase obsluha ocení výhody fyzické klávesnice. Tedy opět: je potřeba analyzovat použití a k tomu vybrat optimální terminál.
Konkrétní typ terminálu je nutné vybírat s ohledem na způsob následného používání – například zda bude terminál používán ve skladu mražených či chlazených produktů nebo v autodopravě. Kupříkladu terminály pro mrazírenské prostory se potýkají s dvěma hlavními problémy: s výrazným poklesem kapacity baterie při nízkých teplotách, dále s kondenzací a namrzáním vody na displeji, klávesnici a okénku snímače při přechodech mezi studeným a teplým prostředím. Řešením jsou v těchto případech speciální provedení s vyhříváním displeje, klávesnice, skeneru a „mrazírenské“ baterie s jiným designem článků.
Při výběru konkrétního typu terminálu by měla být brána v potaz kromě jiného i odolnost proti pádu, která je uváděna výrobcem v technické specifikaci. Obvyklá je odolnost proti opakovanému pádu z jednoho až dvou metrů. Někdy je důležitá podpora platebních karet. Práce s platebními kartami není obvykle řešena ve vlastním terminálu, ale v přídavných modulech připojených přes konektor nebo bezdrátově (tzv. pinpad zařízení), jejichž dodavatelem jsou firmy vyrábějící platební terminály. Využití plateb kartou je zejména v rozvozu zásilek ke koncovým zákazníkům (například při dopravě zásilek e-shopů). Zejména v zásilkové dopravě je důležitým požadavkem aktuální informace o stavu zásilky.
Běžně integrované funkce
Dnes je běžné, že terminály využívané v této oblasti obsahují přijímač GPS signálu a také GSM komunikaci. Při výběru konkrétního typu terminálu pro zásilkovou přepravu lze využít i sadu pro montáž ve vozidle (vehicle cradle). Terminál sám by měl být minimálně vybaven snímačem, GPS a GSM, případně kamerou. Pro některé mobilní terminály je důležité, aby byly opatřeny fotoaparátem. Praxe je většinou taková, že fotografie postačují v „dokumentační“ kvalitě, to znamená, že kamera s rozlišením od dvou do tří megapixelů je vyhovující. Video se v praxi u mobilních terminálů zatím moc nepoužívá, problémem je totiž vznikající objem dat.
Využití mobilních terminálů například pro podporu práce doručovatelů, zejména expresní balíkové služby, má za cíl zvýšení produktivity, zlepšení informovanosti zákazníků o stavu doručení zásilky, zlepšení kontroly práce a pohybu doručovatelů, ale i zlepšení image doručovatele. K evidenci převzetí a předání balíku adresátovi dochází skenováním čárového kódu, potvrzení převzetí podpisem na obrazovku, je možné využít i dokumentace případného poškození balíku pomocí integrované kamery mobilního zařízení. Integrovaná GPS umožňuje navigaci na místo doručení a současně sledování pohybu pracovníka. Při výběru konkrétního zařízení je tedy nutné specifikovat, co od terminálu klient potřebuje.
Podívejme se na další skupinu využití, konkrétně na využití terminálů s hlasovým vstupem/výstupem nebo multifunkční terminály (hlas/klávesnice/scanner) pro skladové operace. Jejich cílem je rovněž výrazné zvýšení produktivity, zejména při vychystávání, protože pracovník má volné ruce a oči: nemusí sledovat obrazovku terminálu. Výhodou těchto řešení je rychlé zaškolení nových pracovníků, také zvýšení bezpečnosti. Využít je možné nástroje pro sledování časů operací a optimalizaci procesů, samozřejmostí by měl být požadavek na možnost integrace s širokým spektrem ERP/WMS systémů.
Terminály ve skladech znamenají výrazné snížení chybovosti skladových operací. Příkazy ke skladovým pohybům mohou být přenášeny do mobilních zařízení, skladníci provedení činnosti (příjem, naskladnění zboží na pozic, přesuny ve skladu, vychystání, expedice, inventura…) potvrzují snímáním čárového kódu, případně zadáním údaje na klávesnici (např. u množství). Systém může skladníkovi poskytovat údaje o uložení zboží ve skladu, volných pozicích, evidovat sériová čísla, šarže, tisknout expediční doklady a také etikety pro značení zboží a zásilek. Z toho všeho je zřejmé, že volba terminálu je důležitý proces, který musí vycházet z detailní znalosti konkrétního prostředí.
Názor odborníka
Budoucnost terminálů? Vyšší výkon, kvalitnější obrazovky a snímače!
Co se týče budoucnosti mobilních terminálů, očekávám požadavky na stále více výkonu, paměti, také na rychlejší komunikaci, kvalitnější obrazovky a snímače. A také mohutný nástup operačního systému Android i v této oblasti výpočetní techniky. V poslední době se rozšiřuje technologie RFID. Mluví se o ní mnoho let a až zas tak dramatického rozšíření v logistice nedosáhla. Hlavním a dominantním použitím RFID jsou stále přístupové systémy – tedy identifikace osob. Jako vhodné použití technologie RFID vidím tam, kde je značení vystaveno podmínkám, ve kterých čárový kód neobstojí nebo se rychle stává nečitelným.
Michal Herštus, ředitel, POINT.X.