U vozů této kategorie je kladen důraz na vysoké pohodlí řidiče a vynikající hospodárnost provozu. Vozidla bývají zpravidla vybavena řadou inovativních řešení. Může jít o vozy se skvělými jízdními vlastnostmi a hospodárným provozem, které jsou (podle typu) vhodné pro dálkovou přepravu i na kratší trasy, o vozy optimalizované na městský rozvážkový provoz.
V této kategorii vozů je mnoho možností kabin, motorů, rozvorů a vybavení. Konkrétní výběr vždy záleží na individuálních potřebách firmy. V první řadě je důležité znát, pro jaký účel bude vozidlo používáno, rovněž je nutné specifikovat, jaký náklad, v jakých podmínkách a na jakou vzdálenost bude přepravovat. Čím více informací, tím lépe. Prodejce po konzultaci se zákazníkem na základě konkrétních údajů následně navrhne vhodný typ, kabinu, motor, konfiguraci náprav atd. – v kontextu s potřebnou nosností. Možnosti jsou široké a důležité je, aby finální výběr maximálně korespondoval s potřebou zákazníka.
Jedním z hlavních parametrů, který v současné době bývá při výběru vozů v této kategorii posuzován, je spotřeba paliva. Spotřeba je dnes skutečně jeden z hlavních parametrů, který zákazníky zajímá. Kromě úsporného vozidla je proto zároveň důležité mít vlastní vyspělý telematický systém a propracovaný systém školení řidičů a ekonomické jízdy. Díky systémům lze monitorovat proces řízení z hlediska úspornosti jízdy (PHM, pneumatiky). Je možné sledovat, zda řidič využívá motorovou brzdu, nemá-li „těžkou nohu“ nebo nejezdí-li stylem brzda-plyn atd. Pomocí instalovaného telematického systému je tedy možné sledovat jízdní styl řidiče, ale také polohu vozidla (i zpětně), stahovat údaje z tachografu a komunikovat s řidičem. Systém reportů, je-li instalován, provozovatelům vozů umožňuje systematickou práci s řidiči. Ví, jak jsou na tom jejich řidiči z hlediska spotřeby, ale také dokážou rozklíčovat i jejich jízdní styl a dobré i špatné návyky, s čímž lze dále pracovat například formou školení řidičů.
Při výběru hraje roli i zmíněný požadavek na komfort řidiče, kdy se doporučuje zajímat se o vhodné odpružení náprav a sedadla řidiče, o to, aby kabina byla nejen pohodlná, ale také tichá. Komfort samozřejmě zvyšuje automatizované řazení. Pro nákladní vůz v této kategorii jsou stejně jako samotné technické parametry důležité i pohodlí řidiče a snadné ovládání. Volba kabiny by proto měla být také brána v potaz, existují totiž různé možnosti. Kabiny mají (podle výrobců) různou výšku interiéru, zvolit si zákazníci mohou i počet lůžek. Při výběru hraje roli také základní a doplňkové vybavení vozu. Například samotný exteriér kabiny může zahrnovat řadu příslušenství, třeba detektor větru, osvětlený reklamní štít, sluneční clonu, houkačku se silným zvukem atd. Vše je nutné specifikovat. Roli hrají také požadavky na přídavné osvětlení, které pomáhá nejen vidět, ale i být viděn. Kromě světlometů, mlhovek a parkovacích světel světelné příslušenství zahrnuje pracovní a výstražná světla.
Častým požadavkem bývá dobrá manévrovatelnost, dobrý výhled z kabiny a snadné nastupování a vystupování, protože toto řidič vykonává i několikrát za směnu. Co se týče převodovek, trendem je stále častější využívání automatizovaných převodovek, které jsou nyní dostupné s vhodným softwarem i pro provoz v těžkém terénu. Například provoz při rozvozu se vyznačuje vysokým tempem a častými zastávkami a starty, proto i v těchto případech bývají často požadovány automatizované převodovky, které nabízejí pohodlný postup řazení a zároveň umožňují nižší spotřebu paliva. Existují různé systémy, například jedna z inteligentních funkcí šetří palivo automatickým vypnutím motoru po určitém časovém intervalu provozu na volnoběh.
Auta určená pro regionální nebo dálkovou distribuci ve skříňovém či plachtovém provedení nebo např. mrazírenské vozy potřebují velkou ložnou plochu. Přitom platí úměra, ale nemusí to být pravidlo, že ty firmy, které se specializují na přepravu těžkých nákladů, jako např. nápojů na paletách, nemají zpravidla tak vysoké nároky na ložnou délku jako firmy, které vozí lehké objemné zboží. A na čem závisí délka mezi nápravami? Rozvorů je velké množství a liší se podle typu vozidla, hlavní roli zde hraje správné rozložení hmotnosti na jednotlivé nápravy. Co se týče pérování, pokud to typ provozu umožňuje, preferuje se vzduchové odpružení z důvodu snazšího provozu, vyrovnávání světlé výšky v případě zatížení, pohodlí atd. Pouze to těžkých podmínek (např. těžké stavebnictví) se volí mechanické odpružení. Široká je i škála nabízených motorů. Volba motoru spolu s převodovkou mohou znamenat kombinaci zajišťující skvělé jízdní vlastnosti a nízké náklady na palivo. Zmiňme se ještě o požadavku na ekologičnost: od 1. 1. 2014 platí povinnost EURO 6 pro všechny nově registrované vozy.
Článek připravil Petr Neckař
Názor odborníka
Aplikace pomáhá snížit náklady společnosti
„Náklady na palivo se podílejí 25 až 35 procenty na celkových nákladech dopravních společností. Styl řízení má na tyto náklady opravdu vliv. My například nabízíme aplikaci, díky které získává řidič okamžitý podnět, jak řídit ekonomičtěji a tím podstatně snížit náklady společnosti. Při použití ekonomického stylu mohou řidiči snížit náklady dopravní společnosti na palivo až o sedm procent. S uvedenou aplikací mohou sami řidiči sledovat, jak efektivně řídí, porovnávat svůj výkon s výkony svých kolegů a ještě dále zdokonalovat svoji techniku řízení. Jedna z hlavních funkcí této aplikace – Skóre palivové efektivnosti – vyhodnocuje výkonnost řidiče ve čtyřech oblastech, které různým způsobem ovlivňují spotřebu paliva nákladního vozu: předvídání a brzdění, správné používání motoru a převodovky, přizpůsobení rychlosti a volnoběh. Z těchto výsledků je potom spočítáno výsledné bodové skóre. Řidič navíc vidí i svojí pozici mezi ostatními řidiči stejné flotily.“
Klára Rylichová, manager of marketing communications & PR, Volvo Trucks.
Článek původně vyšel v Systémech Logistiky č. 132/5 2014.