Článek připravila ADRIANA WEBEROVÁ
Společnost Continental Automotive CZ má v České republice pět výrobních závodů. V trutnovském provozu zahájila v roce 2009 výrobu automobilových kovových dílů Modul F1C – Ducato, které jsou náročné na čistotu při výrobě, a navíc z výrobního závodu putují do 1700 km vzdáleného italského města Foggia. Při volbě nového přepravního obalového řešení byla zohledněna délka výrobního projektu, která je naplánovaná na pět až šest let.
> Zjednodušit obsluhu
> Zkrátit proces balení
> Snadná omyvatelnost
> Stohovatelnost
> Dlouhá životnost obalů
Kovové díly Ducato byly původně baleny po 50 kusech do 25 kartonových krabic. Uloženy byly na paletách. Každá kartonová krabice obsahovala kartonovou mřížku a víko. Zboží bylo chráněno růžovou bublinkovou fólií ESD. Nevýhoda původního balení spočívala především v nečistotě z kartonových obalů ve výrobním procesu, zdlouhavém skládání kartonů a v chybějící možnosti palety s kartony stohovat, což bylo náročné na skladování a vedlo k neefektivnímu využití kamionů. „Jednocestné balení se navíc ukázalo pro tak dlouhý projekt jako příliš nákladné,“ uvádí Aleš Jakubec, packaging construction specialist společnosti Continental Automotive Czech Republic.
Od nového konceptu balení si výrobce autodílů sliboval kromě zajištění čistoty ve výrobním procesu i zjednodušení obsluhy, zkrácení procesu balení, možnost umístit na paletu vyšší počet výrobků, omyvatelnost a stohovatelnost balení, a také delší životnost obalů.
Sázka na vratné obaly
Při hledání nového balení Continental oslovil výrobce vratných plastových obalů, společnost Schoeller Allibert (tehdy ještě Schoeller Arca Systems), který vyvinul novou generaci skládacích kontejnerů Magnum Optimum s rozměry 1200 x 1000 x 1065 mm, nosností 500 kg a stohovací nosností 2800 kg. „Před startem projektu proběhlo klasické výběrové řízení, kde Schoeller Allibert nabídl pro nás nejvhodnější řešení v podobě úžasné variability boxu Magnum Optimum,“ říká Aleš Jakubec. Řešení Magnum Optimum dále splňovalo i rozměrové požadavky na půdorys 1200 x 1000 mm a výšku kolem 1000 mm.
Vratné boxy jsou vybaveny modrými rámy Optiframe s výškou 105 mm, které vytvářejí prostor pro položky, i když jsou složeny o stěny boxu. Nový koncept nabízí možnost použít jeden optiframe a vyšší stěny nebo více optiframů a nižší stěny. Pomocí rámu je tak možné sestavit vyšší box. „Klient požadoval skládací plastový paletový kontejner, který umožňuje šetřit dopravní náklady při zpětném transportu prázdných obalů. Dalším požadavkem bylo, aby se snadno čistil, protože bude používán v provozu, kde je kladen vysoký důraz na čistotu,“ připomněl požadavky výrobce Bohuslav Černý, sales manager CZ + SK společnosti Schoeller Allibert. A právě box Magnum Optimum splňoval zmíněné požadavky. „Kontejner je skládací, vyrobený z plastu a má hladké stěny. Navíc poskytuje díky prstenci Optiframe prostor pro uložení proložek při složeném kontejneru,“ dodává Bohuslav Černý. Kombinace boxů Magnum Optimum a Optiframe nabízí variabilitu, tzn. počet optiframů se může podle potřeby měnit, a tím i výsledná výška boxu.
> Skládací kontejnery
> Rozměry 1200 x 1000 x 1065 mm
> Rámy s výškou 105 mm
> Nosnost 500 kg
> Stohovací nosnost 2800 kg
Boxy jsou dále vybaveny blistry. Speciální konstrukce vakuově tvarovaného blistru nabízí stohování s materiálem, ale také stohování bez materiálu. Zasunutí blistrů bez materiálu do sebe šetří prostor při skladování a zpětném transportu. Výška takto zasunutých blistrů nepřesahuje výšku dutiny v boxu.
Pokud jsou stěny boxu složeny, vytváří rámy Optiframe pro blistry dutiny. Složené boxy tak pojmou blistry, což redukuje náklady na transport a balení zůstává kompletní. Blistry jsou navíc chráněny boxem, což zabraňuje znečištění, poškození nebo ztrátě. „Otočením blistrů o 180° lze blistry zasunout do sebe, a tím se zredukuje jejich objem při zpětném transportu, vejdou se do prostoru optiframu. Otočením o dalších 180° lze blistry na sebe vzájemně stohovat,“ potvrzuje Bohuslav Černý, kterého doplňuje Aleš Jakubec. „Možnost otáčení blistru o 180° je nezbytná. Šlo tedy spíš udělat z této nevýhody výhodu, a to se povedlo, samozřejmě i díky výrobci, firmě Vyvaplast.“
Projekt přinesl optimalizaci
Nový box Magnum Optimum s třemi optiframy a sedmi vakuovanými blistry pojme 70 kusů F1C modulů ducato (v původním řešení šlo o 50 kusů). Praxe ukázala, že problém s nečistotami z kartonu ve výrobě byl vyřešen, obal s hladkými stěnami je snadno omyvatelný a umožňuje snadnou manipulaci.
> Box pojme 70 kusů
> Omyvatelný obal
> Nečistoty zmizely
> Snížení nákladů
> Další využití boxů
Kontejnery lze stohovat na sebe, což přináší lepší využití kamionu i plochy skladu. A v neposlední řadě složení prázdného obalu přináší proti kartonové variantě nižší náklady na transport. Také požadavek využít kontejnery po skončení projektu byl splněn.
Koncept balení pro projekt F1C Ducato – Continental Trutnov splnil očekávání. Klient ocenil především variabilitu plastového boxu a snížení nákladů na přepravu do 1700 km vzdáleného Foggia v Itálii.
Článek původně vyšel v Systémech Logistiky č. 129/1-2 2014.