„Cílem nasazení vah je zvýšit bezpečnost silničního provozu a efektivněji tak bojovat s jízdou přetížených vozů na území hlavního města Prahy,“ uvedl primátor Tomáš Hudeček. Pro monitorování hmotnosti vozidel se v Praze používá i systémů vysokorychlostního vážení. Vysokorychlostní váhy (WIM – weight in motion – vážení za pohybu) jsou zabudovány přímo ve vozovce.
Na území Prahy je v současnosti instalováno 7 zařízení WIM, a to na vybraných hlavních vjezdových komunikacích do Prahy. Data z těchto čidel vážících vozidla za pohybu se mohou využívat jak pro statistické účely, tak pro předvýběr vozidel pro kontrolu na nízkorychlostní váze příslušníky Policie ČR nebo Celní správy.
„Přímým důsledkem přetěžování nákladních vozidel je nejenom ohrožení bezpečnosti silničního provozu, ale především značné materiální škody na pozemních komunikacích. Projevuje se to zejména poškozením vozovky formou „vyjetých kolejí“, či výmolů a děr, které mohou být pro ostatní účastníky silničního provozu velkým rizikem. Bohužel takto přetížených nákladních automobilů a souprav nad 12 tun monitorujeme na jednotlivých automatických stanovištích WIM (weight in motion – vážení za pohybu) kolem 5% z počtu projíždějících těžkých nákladních vozidel,“ řekl Ladislav Pivec, šéf TSK.
„Do budoucna počítáme s tím, že certifikovaná zařízení vysokorychlostního vážení WIM po přijetí příslušné prováděcí vyhlášky ministerstva dopravy umožní bezobslužnou kontrolu přetížení vozidla nebo jeho náprav a zařízení budou automaticky generovat platný doklad o dopravním přestupku,“ dodal Pivec.
Zdroj: Praha.eu