Článek připravila ADRIANA WEBEROVÁ
Společnost TOPTRANS EU patří v České republice a na Slovensku k významným společnostem v oblasti poskytování expresní přepravy zásilek a logistických řešení. V současné době disponuje 25 depy v České republice, z nichž pět tvoří centrální překladiště v Praze, Hradci Králové, Jihlavě, Brně a Olomouci, a šest dep na Slovensku. TOPTRANS EU zaměstnává 500 pracovníků v České republice a 150 na Slovensku.
Rychlost a flexibilita
V letošním roce TOPTRANS EU slaví 20. výročí od svého vzniku. Stejně dlouho trvá spolupráce s dodavatelem manipulační techniky, společností Linde Material Handling Česká republika. Hlavními důvody dvacetiletého partnerství jsou historické zkušenosti, kvalita služeb a úsporný provoz vozíků. „První vozíky značky Linde dosahovaly především z hlediska úspory a spolehlivosti mnohem vyšší kvality než původní manipulační technika,“ podotýká provozní ředitelka expresního přepravce Daniela Koryntová a dodává: „Například výdrž baterií v elektrických vozících je v porovnání s konkurenční technikou delší a také nádrž s LPG (zkapalněný ropný plyn) umožňuje delší provoz techniky.“
> Dvacetileté partnerství
> Dlouhá výdrž baterií
> Spolehlivý servis
> Zlepšování procesů
Dalším důležitým kritériem při výběru vozíků je rychlý a spolehlivý servis. Nonstop provoz v centrálních depech vyžaduje v případě selhání techniky okamžitý zásah. Několikahodinový výpadek techniky může ohrozit naplánovaný odjezd kamionu z depa a pozdní doručení až 500 zásilek.
„S Linde jsme si vybudovali dlouhodobé partnerství, protože s námi umí držet krok v rychlosti a je flexibilní,“ připomíná Daniela Koryntová a pokračuje: „V nepřetržitém provozu musíme mít kvalitní techniku a servis, samozřejmě za přijatelných cenových podmínek.“ Martin Petřík, vedoucí oddělení marketingu společnosti Linde, k tomu dodává: „V průběhu spolupráce jsme nastavené procesy museli neustále upravovat a zlepšovat. Příkladem je zkrácení intervalu zásahu technika z 24 hodin na dvě hodiny.“
Dispečeři dodavatele manipulační techniky jsou v pohotovosti 24 hodin sedm dní v týdnu, 365 dnů v roce. V každém regionu má Linde servisního technika, který je schopen na popud dispečera zasáhnout do již zmíněných dvou hodin. Součástí servisu jsou krátkodobé sezonní pronájmy vozíků s dodáním do druhého dne nebo ještě tentýž den.
Průběžná obměna flotily
Obsluhu 25 dep v současné době zajišťuje flotila 67 vozíků, kterou tvoří široká škála skladové manipulační techniky. Většinu tvoří čelní elektrické vozíky o nosnosti 1,8 tuny, dále čelní vozíky LPG a ručně vedené paletové elektrické vozíky. Některé ručně vedené vozíky jsou vybaveny vážním systémem. K obměně a pořizování nové manipulační techniky dochází, kromě náhrady za starší modely, průběžně s růstem počtu a modernizací dep. Příkladem je loňský rok, kdy bylo požadavkem dodání 13 čelních vozíků.
„V roce 2012 jsme otevřeli dvě nové centrály, v Hradci Králové a Plzni. Dále jsme potřebovali obměnit vozový park v nových prostorách v Mladé Boleslavi a v Trutnově. Nové čelní vozíky putovaly do pražské centrály, Šenova, ale také do kolínského a olomouckého depa,“ říká Daniela Koryntová. Obměna LPG vozíků pořízených na operativní leasing probíhá obvykle po 10 000 motohodinách (mth). Vozíky ve vlastním majetku se obměňují po 15 000 až 20 000 mth.
> 25 dep obsluhuje 67 vozíků
> Většinu jde o čelní vozíky
> 2012: Otevření dvou centrál
> Obměna po 15 000 až 20 000 mth
Vzhledem k charakteru crossdockových skladů, které fungují bez regálových systémů, tvoří flotilu z větší části již zmíněné elektrické čelní vozíky řady 386 o nosnosti 1,6 až 1,8 tuny. Roční nájezd vozíků pracujících v nepřetržitém provozu se pohybuje mezi 2000 a 3000 mth. Podmínky údržby stanoví servisní smlouva, běžná prohlídka se provádí zpravidla po 1000 mth.
Pohon manipulační techniky byl zvolen s ohledem na destinaci depa, velikost skladového prostoru, ale také například na možnost dodávky elektrické energie. V překladištích v oblastech s nižší teplotou jsou upřednostňovány vozíky na LPG. Příkladem je Jihlava, Šenov u Nového Jičína u a Trutnov, kde flotilu tvoří čelní vozíky s pohonem na LPG. V ostatních depech je patrný přechod z dieselových a plynových vozíků na čelní elektrické vozíky. V roce 2012 bylo společnosti TOPTRANS dodáno devět elektrických vozíků typu E 18 PH a čtyři vozíky na LPG typu H 18 T.
Elektrické i plynové vozíky mají stejnou základní konfiguraci: nosnost 1,8 t, duplexový stožár se zdvihem 3145 mm, integrovaný boční posuv, který prakticky nesnižuje zbytkovou nosnost vozíku, vozíky jsou vybaveny superelastickými koly. Pracovní osvětlení se používá LED diodové, s vysokou účinností a nízkou spotřebou, což u elektrických vozíků prodlužuje dobu provozu vozíku na jedno nabití baterie. Elektrické vozíky jsou osazeny tzv. high nosičem baterie, který umožňuje vybavení vozíku vyššími bateriemi s větší kapacitou (48 V, 775 Ah).
Značné finanční úspory
Mezi největší benefity manipulační techniky od Linde patří již zmíněná vysoká kvalita pohonů. Například nádrž s plynem vydrží podle Daniely Koryntové až o dvě hodiny déle než u konkurenčních značek. A to přináší, především v nonstop provozech, značné finanční úspory. „Naše vozíky mají vrozenou nízkou spotřebu díky hydrostatickému pohonu. Motory těchto vozíků mohou pracovat i při plném výkonu při nižších otáčkách, což znamená úsporu ve srovnání s hydrodynamickým měničem. Hydrostatický pojezd navíc umožňuje přesnou a citlivou manipulaci, což zrychluje nakládku každého kamionu a usnadňuje manipulovatelnost na omezeném prostoru centrálních překladišť,“ říká Martin Petřík.
> Kvalitní pohony
> Nízká spotřeba
> Finanční úspory
> Kompletní přechod na Linde
V současné době tvoří flotilu manipulační techniky přibližně 80 % značky Linde, přičemž zastoupení této značky nahrazuje starší techniku a postupně stoupá. „Vzhledem k našim požadavkům na servis, úspornost a kvalitu vozíků jsme se rozhodli pro kompletní přechod na vozíky od Linde,“ potvrzuje plány Daniela Koryntová. Příkladem je depo v Jihlavě, kde flotilu tvořily ve stejném poměru dvě značky a nyní zde převládají vozíky Linde. Vzájemná spolupráce pokročila dokonce do stadia, kdy si i zákazníci expresního přepravce pořizují manipulační techniku značky Linde.
V průběhu spolupráce se nastavené procesy musely neustále upravovat a zlepšovat. Příkladem je zkrácení intervalu zásahu technika z 24 hodin na dvě hodiny.
Článek původně vyšel v Systémech Logistiky č. 127/11 2013.