Článek připravil PETR NECKAŘ
Systémové vozíky, které jsou označovány také jako VNA vozíky, jsou specifickou skupinou manipulační techniky určené pro sklady s velmi úzkou uličkou při využití co největší možné výšky skladování. Jejich jednoznačnou výhodou je rychlost a bezpečnost manipulace, protože se jedná o stroje vedené v uličce, přičemž systémové vozíky mají vysokou úroveň zabezpečení proti kolizi i pro ochranu obsluhy. Uplatnění nacházejí zejména v aplikacích, kde je požadována nejen dostupnost všech skladových jednotek v regálovém systému, ale rovněž v případech, kdy je vyžadována kombinovaná manipulace s častým vychystáváním v paletových lokacích.
Obecně lze systémové vozíky rozdělit do dvou kategorií – man-up a man-down. Toto rozdělení je definováno tím, zda se obsluha pohybuje s břemenem (man-up) nebo se pohybuje pouze břemeno (man-down). Samostatnou subkategorií jsou pak vychystávací vozíky označované také jako order picker. Mezi hlavní přednosti systémových vozíků jednoznačně patří úzká pracovní ulička, kterou potřebují, dále pak vedení stroje v pracovní uličce pomocí mechanického nebo indukčního vedení, které umožňuje rychlý pohyb. Systémové vozíky se v uličce neotáčejí, stačí jim tedy na pohyb v uličce úzký prostor – jen o několik centimetrů širší, než je šířka vozíku. Otáčí se otočná třístranná zakládací hlava, díky které lze paletu umístit na kteroukoli stranu uličky.
Mezi významné výhody systémových vozíků patří také snadná a vysoce bezpečná obsluha. Standardní výbava systémových vozíků dnes může zahrnovat hnací agregáty vybavené AC motory, ergonomicky řešená pracoviště obsluhy nebo bezpečnostní systémy pro automatickou změnu chování na konci pracovní uličky. Velmi často dnes uživatelé vyhledávají například poloautomatické systémy pro přesné polohování vozíku nebo také bezpečnostní systémy ochrany osob v pracovní uličce.
Zájemce o systémové vozíky často zajímá, jaké úspory místa lze díky použití systémových vozíků a tím úpravou skladu na menší uličky dosáhnout. Odpověď je jednoduchá: v případě aplikace velmi úzké uličky ve skladu s obsluhou konvenčními čelními vozíky je možné docílit zvýšení kapacity o 20–30 %. Obecně se dá říci, že mezi nejčastější zákazníky, kteří si pořizují systémové vozíky, zpravidla patří výrobní společnosti při potřebě velké skladové kapacity pro flexibilní rozmanité zásobování výroby nebo také poskytovatelé logistických služeb. Systémové vozíky tedy využívají i logističtí operátoři, a to zejména v případech, kdy poskytují služby s homogenním typem břemen (např. europalety) nebo když potřebují dosáhnout maximální kapacity a zároveň zachovat dostupnost každé jednotlivé palety nebo zachovat možnost vychystávání.
Klíčová pro výběr vhodného typu systémového vozíku je úloha vozíku v interní logistice. Je nutné zvážit, zda budou manipulovány celé palety nebo se bude i vychystávat. Důležité jsou samozřejmě také požadavky na nosnost, zdvih a výkonové požadavky stroje ve smyslu obrátkovosti. V současné době jsou například často řešeny projekty s využitím systémových vozíků kategorie man-up a požadavky na maximální výkon stroje. Proto se čím dál více uživatelů zajímá o prostředky, jakými lze zvýšit výkon vozíků.
Současné technologie nabízejí dva způsoby vedení systémových vozíků v uličkách. Prvním z nich je mechanické vedení v ocelových profilech. Tato technologie umožňuje využít maximální rychlost vozíku a zároveň snížit bezpečné vzdálenosti v uličce na minimum, protože pohyb vozíku do stran je zcela minimální. Největší nevýhodou tohoto řešení je pak obtížný úklid skladu pod regály a znemožnění obsluhy palet umístěných na zemi ručním paletovacím vozíkem.
Druhým způsobem vedení systémových vozíků v uličkách je indukční vedení, které je velmi populární zejména díky komfortnímu automatickému navádění vozíku do uličky, kdy se vozík sám navede při pomalé jízdě do středu uličky. Nevýhodou tohoto řešení je pak zpravidla širší přejezdová ulička než u mechanického vedení, a hlavně nižší maximální rychlost vozíku. Důležitým faktorem je také potřeba větších bezpečných vzdáleností, vinou čehož je pro stejné břemeno nutná širší pracovní ulička než pro mechanické vedení.
Sklad se systémovým vozíkem je koncepční řešení, pro které je nutné vytvořit prostředí. Systémové vozíky vyžadují podlahu specifických vlastností ohledně nosnosti a rovinnosti. Stejně tak budovy plánované pro vysokoregálové skladování vyžadují obecně vyšší investici než objekty pro konvenční manipulační techniku.
Dodavatelé systémových vozíků se setkávají s poptávkami na nové dodávky, kdy kromě ceny bývá jedním z kritérií také rychlost servisních zásahů. Poptávky se mohou týkat obměny celých flotil vysokozdvižných vozíků. Servis do čtyř hodin od nahlášení není výjimkou, záleží vždy na konkrétní dohodě dodavatele s klientem. Při výběru konkrétního typu systémového vozíku lze brát v potaz jeho standardní vybavení i například nabídky rozšiřujících modulů.
Článek původně vyšel v Systémech Logistiky č. 127/10 2013.Názor odborníka
Budoucnost je i v plně automatizovaných řešeních
Trendy směřují stále více k poloautomatizaci a automatizaci dílčích operací. Pro uživatele je důležitý čas, proto hledají techniku, která jim umožní maximální výkonnost bez chyb při zachování bezpečnosti. Tématem blízké budoucnosti jsou poloautomatické systémové vozíky. Budoucnost je jednoznačně ve zvyšování rychlosti a přesnosti systémových vozíků s obsluhou a pak samozřejmě v plně automatizovaných řešeních bez obsluhy.
Jiří Ovesný. Specialista pro intralogistická řešení, STILL ČR.