Článek připravil JOZEF ORAVEC
Firma Albatros Logistics, zaměřující se na automobilový a elektronický průmysl, se loni usadila v areálu PointParku Žilina. Prvním strategickým krokem bylo poskytování outsourcingového velkoskladu pro společnost SEJONG Slovakia, výrobce výfuků pro automobilku Kia Motors Slovakia v Žilině. V PointParku Žilina si najala sklad s rozlohou 3000 metrů čtverečních a pustila se do jeho zařizování.
> Firma se rozhodla investovat
> Nejdříve vypsala tendr na regály
> Cílem byla vyšší efektivita
Společnost se rozhodla investovat do nových technologií, které umožní zvýšit spokojenost zákazníka a zefektivnit vnitřní fungování. V první řadě se rozhodla vypsat výběrové řízení na dodavatele regálových systémů, z kterého jako vítěz vyšla společnost Stow ČR. „Šlo o standardní řešení instalované do úplně nového skladu,“ vysvětluje Alexander Alstock, sales manager společnosti Stow ČR. Použity byly paletové regály typu PAL-RACK s výškou rámů cca 7,8 m a celkovou kapacitou 1994 paletových míst. Jediným netradičním požadavkem bylo přizpůsobení regálového systému na velikost palet, které mají rozměry 1130 x 1300 mm. Nosnost regálů byla dimenzovaná na 700 kg palety. Systém má pět úrovní, přičemž nejvyšší je ve výšce 7150 mm.
Průběh implementace
Instalací regálového systému však práce pro společnost Stow ČR neskončila. „Zákazník požadoval i další vybavení skladu. Šlo zejména o warehouse management systém (WMS) a manipulační techniku. I když se rozhodl udělat výběrové řízení, doporučili jsme mu vhodné dodavatele, se kterými jsme v minulosti spolupracovali,“ říká Alexander Alstock. Hlavně WMS byl pro Albatros důležitý, protože to byl požadavek jeho zákazníka. Zadání představoval návrh skladových procesů a implementace WMS systému pro řízení operací velkoskladu se zohledněním specifických požadavků objednavatele a jeho zákazníka, SEJONG Slovakia. Albatros Logistics v rámci politiky kvality podléhá každoročnímu auditu 5 Star, který je značkou kvality společnosti Kia. Své procesy je povinen udržet na nejvyšší úrovni kvality včetně interních i outsourcovaných procesů (WMS). Největší výzvou pro dodavatele byla implementace WMS systému za šest týdnů.
Firma Albatros Logistics vybrala více potenciálních dodavatelů, kteří prezentovali svá řešení. Na základě kritérií společnosti SEJONG se rozhodla pro řešení od společnosti MULTIMAGE, která poskytuje služby na platformě open source. V tomto případě firma MULTIMAGE použila řešení pod názvem ADempiere ERP s WMS řešením, které bylo vytvořeno pro potřeby klienta v USA freelancerem Victorem Perezem. „Zákazník se pro řešení open source rozhodl z jednoduchého důvodu. Jde o systém cenově výhodný a poskytovaný formou služby, což znamená, že všechno běží na našich serverech a firma Albatros si nemusela kupovat žádný software. Tím bylo možné snížit náklady na zajištění WMS systému,“ vysvětluje Norbert Bede, jednatel společnosti MULTIMAGE, a dodává: „Mnoho procesů bylo rozvinuto hlavně jako outbound, automatické vyhledávání lokátorů, handling units management či podpora čteček Unitech. Pro zabezpečení činnosti velkoskladů je to velkou výzvou a oblastí, která se na Slovensku průběžně rozvíjí.“
> Cílem bylo přesné řízení skladových zásob
> Základem WMS je open source
> Implementace WMS proběhla za šest týdnů
ADempiere je projekt vycházející z licence GPLII. To znamená, že jde o úplný model vývoje open source. Komunita okolo projektu ADempiere se skládá hlavně z profesionálních společností, které kvůli jistotě klientů založily alianci na podporu ADempiere v Česku i na Slovensku. Už existující implementace ve slovenských a českých společnostech dávají předpoklad pro další rozvoj ADempiere a odborníci ho považují za nejperspektivnější projekt open source ERP na světě. Systém má intuitivní charakter a nabízí uživatelsky přívětivé menu. Na Slovensku a v ČR má už pětiletou historii.
Předmětem skladování ve společnosti Albatros Logistics je materiál pro výrobu výfukových systémů, který se vyrábí v Jižní Koreji a dále se dováží na Slovensko v kontejnerech. Ve velkoskladu probíhá proces kartonizace (balení) do předurčených vozíků (tzv. trolleys), ve kterých se materiál exportuje na výrobní linky, kde se dále zpracovává ve výrobním procesu. Hotové výrobky – výfuky – se expedují just-in-time do automobilové společnosti Kia Motors Slovakia. „Velkosklad je rozdělen do logických jednotek (areas, sections), přičemž nejmenší jednotkou je lokace. Regálový systém je rozdělen do zón podle váhy na normal storage, open pallets a damaged parts,“ přibližuje skladové procesy Norbert Bede. Inbound (přicházející) avíza se přijímají e-mailem a importují do WMS systému přes jednoduchý excel. Avíza se zpracují ve WMS, přičemž se při importu vygenerují loty (výrobní dávky), manipulační jednotky a vytvoří se avíza naskladnění.
Příjem materiálu a zaskladnění funguje na bázi definované inbound strategie. WMS navrhne lokaci na umístění palet, přičemž zohledňuje typ materiálu, rozměr, váhu palety a určí cílovou lokaci. Na základě zaskladňovacích listů se palety umístí na příslušné lokace.
Outbound (odcházející) avíza se vytvářejí v závislosti na plánu výroby a přijímají se e-mailem na denní bázi, která se importuje do WMS. Objednávky exportu se transformují na objednávky velkoskladu. Vedoucí směny uvolňuje řádky objednávky v závislosti na interních pravidlech společnosti pro vyskladňování. To probíhá na základě manuálních picklistů anebo se vyskladňuje pomocí ručních skenerů v závislosti na typu materiálu. Logistická firma uvažuje o dalších implementacích ve skladech.
Řešení se využije i v České republice
Vyskladňování probíhá podle metody FIFO. Palety vyskladněné z regálového systému se podle typu přebalují do vozíků, skenují a zároveň jsou tištěny etikety s čárovými kódy. Po přebalení se automaticky přesouvají do vychystávací zóny a jsou připraveny na expedici do společnosti SEJONG Slovakia. Rozbalený materiál se přesouvá zpět do zóny open pallets.
> Netradiční řešení se líbí
> WMS splnilo očekávání
> S podobným řešením se počítá i v Asii
I když jde ve slovenských podmínkách o netradiční řešení, zákazník je s ním spokojený. „Naše požadavky splnil dodavatel WMS na jedničku. Šlo o jedno z nejdůležitějších rozhodnutí pro náš úspěch na slovenském trhu. V budoucnosti se chystáme adaptovat další řešení v našich skladech v České republice i v Asii,“ hodnotí Yongkyo Jeong, CEO společnosti Albatros Logistics.
Článek původně vyšel v Systémech Logistiky č. 124/7-8 2013.