Článek připravil JOZEF BREZOVSKÝ
Společnost Zimpelmann Agentur se specializuje na import čerstvého ovoce a taktéž patří k mezinárodním lídrům v oblasti dodávek exotického ovoce nejvyšší kvality. Spolupráce s pečlivě vybranými partnery a dodavateli na celém světě umožňuje společnosti Zimpelmann nabídnout spotřebitelům na evropském trhu i skutečně vzácné druhy čerstvého ovoce. Mezi velké výzvy patřila přeprava sta tun manga z Peru do Německa.
Zralé ovoce je mimořádně citlivou komoditou
Mango je důležitou vývozní komoditou mnohých rozvojových zemí, včetně Peru. Při období sběru manga v Limě, které trvá od prosince do dubna, potřebuje společnost Zimpelmann zmanipulovat 80–100 tun ovoce. Manipulace s mangem musí být od sběru až po doručení na pulty obchodů mimořádně citlivá – ovoce musí být udržováno mimo dosah přímého slunečního záření, aby se zabránilo jeho vysušení a degradaci. Je proto potřebné používat speciální obaly, které nejenže udrží ovoce ve tmě, ale zabrání i mechanickému poškození, na které je mango taktéž citlivé.
Když mezi Limou a Frankfurtem neexistuje žádné přímé letecké spojení a jen pár leteckých společností má v nabídce vyhovující navazující lety, je při distribuci ovoce pokaždé velkou výzvou zabezpečit potřebnou přepravní kapacitu, navíc při současném dodržení požadavků na kontrolovanou teplotu nákladu.
Do výběru logistického partnera vstupovalo více faktorů
Ovoce, které je zástupci společnosti Zimpelmann vybráno na import do Německa, se sbírá vždy jen ve stadiu zralosti, ne v čase před dozráním, jako je tomu u mnohých konkurenčních dodavatelů. To na jedné straně zaručuje vyšší kvalitu a lepší chuť plodů, znamená to však i to, že ovoce musí být připraveno mimořádně rychle a flexibilně, aby se do obchodů dostalo čerstvé. Avšak jen málo leteckých dopravců nabízí lety z Limy do Německa a ještě méně jich dokáže splnit podmínky, které musí být při přepravě manga dodrženy – přeprava musí probíhat při kontrolované teplotě v rozmezí od osmi do dvanácti stupňů Celsia. Navíc i přepravované množství ovoce je skutečnou výzvou, v průběhu několika týdnů je totiž zapotřebí přepravit až do 100 tun manga.
Firma Zimpelmann se nakonec obrátila na logistickou společnost DHL Global Forwarding, Freight, která za ni od prosince 2011 řeší přepravu manga z Limy do Frankfurtu, v objemu přibližně pět tun ovoce týdně při tříměsíční sezoně sběru. „DHL nabízí široké portfolio logistických služeb a má pobočky téměř v každé zemi. Jako velkou výhodu vnímáme i fakt, že máme jen jednu kontaktní osobu v Německu, která se stará o vyřízení našich požadavků z různých zemí. Nejdůležitější kritéria, která jsme zohledňovali při výběru, byla kvalita služeb, flexibilita, cena a schopnost nabídnout kontaktní osobu vyhrazenou pro naši společnost. Předtím, než jsme navázali spolupráci s DHL, jsme využívali lokálních dopravců nebo jsme rozhodnutí týkající se výběru aerolinky nechali na dodavateli zboží. Nikdy jsme nekomunikovali přímo s leteckými společnostmi,“ vysvětluje René Zimpelmann, managing director společnosti Zimpelmann Agentur. I když DHL má s přepravou rychle se kazícího zboží více než dvacetileté zkušenosti, je pokaždé výzvou splnit požadavky týkajíce se přepravy konkrétního zboží u konkrétních klientů.
Zboží je neustále udržováno při kontrolované teplotě
Lokální pěstitel ovoce doručí manga na letiště v Limě, kde do procesu vstupuje DHL. Společnost dodané ovoce zkontroluje, zabalí a připraví na přepravu vybranou leteckou společností. Při celém procesu je ovoce udržováno v prostoru s kontrolovanou teplotou. „V lokální pobočce nebylo zapotřebí dělat žádné úpravy, dodavatelé mang většinou přivezou ovoce do skladu DHL, který se nachází na letišti v Limě, už zabalené a uložené na paletách. Zboží je potom při exportní deklaraci udržováno při kontrolované teplotě až do jeho naložení do letadla,“ přibližuje André Küpper, manager Food Logistics Airfreight Germany společnosti DHL.
DHL Global Forwarding, Freight, funguje na spedičním principu, což znamená, že si potřebnou kapacitu na přepravu zásilek klientů nezabezpečuje vlastními prostředky, najme si je u dopravních společností – ať už leteckých, silničních nebo železničních. Při výběru aerolinek pro společnost Zimpelmann byly hlavními kritérii přepravní časy a routing – letecké trasy. „Rozhodovali jsme se mezi společnostmi, které byly schopny nabídnout vyhovující přepravní trasu a též dodržet požadovanou kvalitu služeb. Samozřejmě důležitým faktorem při výběru byla i cena,“ konstatuje André Küpper.
Přepravce je připravený vyřešit i nepředvídatelné situace
Manga jsou balena v kartonech po 6 kg, přičemž na jedné paletě je přibližně 96 kartonů. Přeprava na letiště v Limě je zabezpečovaná chladicími návěsy a sklady DHL v Limě a ve Frankfurtu jsou taktéž teplotně kontrolované. Na každém vstupním/výstupním bodě zároveň probíhají teplotní kontroly, aby v případě odchylky bylo možné okamžitě reagovat. Přeprava z Peru na letiště v Německu trvá obvykle tři až čtyři dny v závislosti na místě původu ovoce.
Většina přeprav směřuje na letiště ve Frankfurtu. Po přistání letadla je zboží umístěno do teplotně kontrolovaného skladu, tzv. Perishable Center. Ve skladu jsou různé teplotní zóny a je speciálně vybavený pro potřeby rychle se kazícího zboží. Následně probíhá zdravotní inspekce ovoce a celní deklarace. „Když dodavatelé požadují i dodatečné služby (např. picking/packing), umíme je také zabezpečit přímo ve skladu. Co se týče další distribuce mang v rámci domácího trhu, někteří odběratelé využívají přepravní servis DHL, jiní si ho zabezpečují vlastními vozidly nebo prostřednictvím třetích stran,“ říká André Küpper.
Exotické ovoce je mimořádně citlivou komoditou, proto musí být přepravce připravený i na krizové situace, které se mohou při jeho práci vyskytnout. „Co se týče připravenosti na krizové situace, jsou ty, které se dají zvládnout například přesměrováním zboží na jiné letiště k jiné letecké společnosti, ale jsou i případy, kdy má i logistická společnost svázané ruce – například když výbuch sopky paralyzuje leteckou přepravu na celém světě. V každé situaci však klademe v první řadě důraz na bezpečnost a děláme maximum pro to, aby následky případné krizové situace byly pro klienta co nejmenší a abychom mu pomohli přepravit zboží včas na místo určení,“ konstatuje André Küpper.
Spolupráce s jedním partnerem se dodavateli ovoce osvědčila
Klíčovým faktorem úspěchu citlivé logistické operace je vysoká míra flexibility na straně DHL, úzká spolupráce a nepřetržitá komunikace mezi pěstiteli, importérem, leteckými společnostmi a též osobní kontakt s osobami manipulujícími se zbožím v zemi původu. Tento kontakt je zabezpečovaný prostřednictvím lokální pobočky DHL Global Forwarding Lima, která se stará o udržování nadstandardních vztahů se všemi zainteresovanými stranami.
V Německu DHL též dohlíží na vykládku produktů a je v úzkém kontaktu se zástupci klienta a leteckých společností. Díky tomu je společnost DHL schopná rychle a flexibilně identifikovat a nabízet alternativní řešení v případě, že je na trhu nedostatek volných přepravních kapacit. Společnost Zimpelmann díky této spolupráci komunikuje jen s jedním partnerem – zástupcem DHL, čímž se celý proces pro klienta značně zjednodušuje.
„Vzhledem k úspěchu dosavadní spolupráce jsme se rozhodli svěřit společnosti DHL i další přepravní projekty a návrhy nových přepravních tras,“ potvrzuje úspěšnost projektu René Zimpelmann.
Článek původně vyšel v Systémech Logistiky č. 124/7-8 2013