Díky tomu, že koncoví prodejci jsou často dodavateli zboží objednaného online a zároveň fungují jako místo odběru i reklamace, šetří tím výrobce náklady a energii, které by musel vynaložit na vybudování další logistické infrastruktury. Koncový obchodník za to dostane přístup na internetový trh a může tak rozšířit svoji zákaznickou základnu.
Konec duplicitních prodejů
Toto propojení však klade velké nároky na řízení zásob. Je nesmírně důležité v takovém obchodním vztahu mít přehled o tom kolik a jakých produktů je aktuálně dostupných ve webovém obchodu a zároveň dostupných u prodejce. Jinak se velice snadno může stát, že jsou uskutečněny dva obchody naráz a to tak, že ve chvíli, kdy si jeden zákazník kupuje produkt online, druhý si jej právě kupuje přímo v obchodu.
Vývojáři z Fraunhoferského institutu pro Odpovědnost a Mikro-integraci IZM spolupracují s dodavatelem logistických služeb gaxsys na jednoduchém a efektivním řešení. „Na produkty nyní zkoušíme aplikovat aktivní radiové moduly,“ vysvětluje Stefan Seifert, vývojář z institutu Fraunhofer IZM a dodává: „Tímto způsobem můžeme sledovat jak moc produktů je aktuálně ve skladu a to s absolutní přesností.“
RF čip, který komunikuje přímo s e-shopem
Radio frekvenční štítek je složen z krytu se zabudovaným RF modulem, mikrokontrolérem, baterií a miniaturizovaným snímačem vibrací. Přímo na produkt je tento štítek připevněn až u koncového prodejce a na jeho čipu je uloženo pouze unikátní identifikační číslo. Pokud je čip přímo u obchodníka aktivován, začne okamžitě vysílat v pravidelných intervalech své ID do centrálního softwaru, který porovnává skladové zásoby a posílá data přímo do internetového obchodu.
Pokud tak je například v obchodě manipulováno s kusem oblečení, například proto, že si ho jde zákazník vyzkoušet, miniaturní senzor vibrací to rozpozná a vydá takový signál, který ve finále v e-shopu zablokuje konkrétní kus oblečení k prodeji. Poté co je produkt prodán, radio frekvenční štítek se nabije a může být použit znovu. V současnosti tento druh značení vydrží bez nabití v provozu více než 9 měsíců, což je pro většinu zboží naprosto dostačující, tudíž není potřeba je nabíjet jindy, než mezi prodeji.