Článek připravil PAVEL LIBORA
V dnešní době se trend neustále posunuje od vzdušnicových pneu k superelastickým kolům. Hlavní požadavky zákazníků jsou totiž jasné. Pneumatiky musejí co vydržet nejdéle, nesmí docházet ke zbytečným defektům a náklady na jejich pořízení musejí být samozřejmě co nejnižší. Zákazníkům je důležité vysvětlit, že nízké náklady na pneumatiky netkví pouze v nízké pořizovací ceně, ale zasahují do toho i další faktory, jako jsou např. spotřeba energie v souvislosti s valivým odporem pneumatiky, celkové nájezdy pneu (u VZV se nájezd uvádí v motohodinách) atd.
Kvalitní pneumatiky znamenají nižší spotřebu i vyšší bezpečnost
Nároky zákazníků jsou čím dál vyšší, což je dáno optimalizací vozového parku u jednotlivých společností. To znamená maximální vytíženost jednotlivých vozíků. V dnešní době už si firma nemůže dovolit nechat některé vozíky odpočívat. Tudíž dochází k postupné redukci flotil vozíků, které jsou stále modernější a výkonnější a jsou permanentně v provozu, což razantně zvyšuje nároky na pneumatiky, protože v mnoha případech nemají možnost se ani ochladit z vysoké provozní teploty. Zákazník pak díky této optimalizaci může ušetřit nemalé náklady.
Ruku v ruce s modernizací a vyšším nasazením jednotlivých vozíků musí jít přirozeně i výkon samotných pneu. Musíme však očekávat, že se při této zátěži změní chování pneumatik a že tempo jejich opotřebení bude přímo úměrné navýšení počtu motohodin. Z tohoto důvodu se při výrobě superelastických kol klade hlavní důraz na výkon, odolnost proti vysokým teplotám a nízký valivý odpor zabezpečující nižší spotřebu energie, a tím i nižší celkové náklady. Kola ve výrobě procházejí zátěžovými testy, které jsou u vybraných výrobců zaměřeny právě na výše zmíněné parametry tak, aby kola byla spolehlivá i v těch nejnáročnějších podmínkách. Kromě ekonomické stránky věci musíme mít totiž na paměti i bezpečnost v provozu. Pokud dojde k defektu pneu v důsledku přetížení a následnému přehřátí, je ohrožena bezpečnost jak nákladu, tak i řidiče vozíku.
Na co je třeba si dát pozor
Při samotném výběru vhodné pneumatiky si zákazník musí nejprve uvědomit, na jakém vozíku bude pneu jezdit, v jakém provozu (délka cesty vozíku, povrch, venkovní či vnitřní prostředí), jaký náklad bude vozík přepravovat (hmotnost, rozměry) a kolik hodin denně je vozík v provozu. Rozměr pneu musí odpovídat informacím uvedených v technické dokumentaci k vozíku. Dále je potřeba si ověřit, zda pneu splňují požadovanou nosnost. Tyto informace je možno nalézt v databooku výrobce pneu.
Superelastická kola jsou vhodná pro všechny druhy pevného povrchu (beton, asfalt, zámková dlažba aj.). Podle charakteru daného podkladu volíme dezén. Na trhu je k dispozici dezén univerzální, vhodný ven i do průmyslových a skladových hal na všechny typy pevných podkladů. Kombinuje vlastnosti skvělého záběru a zároveň nízkého valivého odporu. Do průmyslových a skladových hal, kde jsou rovné a suché podlahy, je vhodný hladký dezén (slick), který vyniká svou dlouhou životností a odolností proti mechanickému poškození.
V dnešní době se kladou velké nároky také na hygienu prostředí. Z tohoto důvodu se zvyšuje poptávka po nešpinícím provedení superelastických kol. Na rozdíl od klasických černých nejsou v běhounové směsi nešpinících (clean) kol obsaženy saze, které díky uhlíku odvádějí z vozíku statickou elektřinu. Kvůli tomu musí být všechny vozíky na clean pneumatikách uzemněny. Existují také provozy, kde pravidelně dochází k elektrostatickým výbojům. Zde je nutnost použití tzv. antistatických pneu, které jsou certifikované na použití právě do tohoto druhu provozů (elektrotechnický, automobilový a petrochemický průmysl, výroba exploziv aj.).
Z tohoto výčtu nejrůznějších parametrů je zřejmé, že zákazník by měl vybírat z prověřených značek pneu, které jsou zárukou kvality. Nyní je již na něm, aby si spočítal náklady na jednu motohodinu provozu, a vybral si pak značku, která mu zajistí nejnižší celkové náklady na provoz. Zde je nutné započítat jak pořizovací cenu a celkem najeté motohodiny, tak i úsporu energií, kterou mu zajistí nízký valivý odpor pneu.
Jak udržet pneu co nejdéle v provozu?
Jen samotný nákup kvalitní pneu nestačí. Aby byly maximálně využity její vlastnosti, musí se správně používat. Vždy je nutné dodržovat pokyny výrobce. Předejde se tak nejrůznějším mechanickým poškozením jak při montáži, tak i při používání v provozu. Musí se dbát na maximální povolené zatížení pneu. Také je potřeba si uvědomit, že superelastická kola jsou konstruována na určitý provoz – tzn., že jednu cestu jede vozík prázdný a zatížena jsou především zadní kola díky protizávaží vozíku. Druhou cestu jede vozík s nákladem, zatížena jsou tedy hlavně přední kola. Hmotnost nákladu by měla odpovídat nosnosti vozíku. Pokud vozík stále jezdí s nákladem, jehož hmotnost je výrazně pod nosností, na kterou je dimenzován, dochází k soustavnému přetěžování zadních kol, která se nakonec přehřejí, a dojde k defektu kola. Naopak při neustálé přepravě hmotností vyšších, než je max. nosnost vozíku, dochází k soustavnému přetěžování předních kol, což opět nakonec znamená defekt.
Pohled odborníka
„Kvalita se vyplatí“
„V dnešní záplavě nejrůznějších značek na trhu je pro zákazníka čím dál složitější se orientovat a vybrat to správné superelastické kolo pro svou manipulační techniku. Každý by si měl při výběru uvědomit, že za náklad, se kterým manipuluje, je v tu danou chvíli zodpovědný. Dále by měl mít na mysli, že se jedná o jeho manipulační techniku a o jeho zaměstnance. Z toho důvodu je vždy lepší volit prověřeného výrobce s dlouholetou tradicí výroby plnogumových kol. Všichni víme, že jako první bereme v úvahu pořizovací cenu. To však může být v konečném hledisku zavádějící. Dnešní výrobní technologie předních producentů superelastických kol zajišťují nízký valivý odpor šetřící celkové náklady za energie, vysoké motohodinové nájezdy a jsou zárukou bezpečnosti při přepravě nákladu. Moderní technologické postupy, konstrukce pneu a kvalitní použité materiály navyšují pořizovací cenu; po přepočtu ceny na jednu motohodinu se však dražší pneu zcela určitě vyplatí.“
„Naopak některé levné značky používají nekvalitní směsi, mají špatnou konstrukci pneu, což v lepším případě vede k rychlému ojetí běhounové vrstvy, v horším případě dojde k defektu, který může ohrozit nejen přepravovaný náklad a manipulační techniku, ale i zdraví řidiče vozíku. Je potřeba mít na paměti, že pořizovací cena nemá být rozhodujícím faktorem při výběru vhodného superelastického kola.“
Lukáš Chlud, industrial tyres CEE, Barum Continental
Článěk původně vyšel v Systémech Logistiky č. 110/3 2012