článek připravil PAVEL LIBORA
Těžké čelní vozíky s nosností 8–16 t tvoří první ze čtyř kategorií tzv. big trucks, co se týká hmotnosti, s níž mohou manipulovat. Druhou skupinou jsou vozíky s nosností 16–22 t, u třetí se rozpětí nosností pohybuje mezi 25 až 32 t a poslední kategorií jsou big trucks s nosností od 36 až do 48 t. Těžké čelní vozíky lze také rozdělit podle způsobu použití. Jedná se tedy o čelní vidlicové vysokozdvižné vozíky (nosnost 8–48 t), dále existují čelní vozíky pro manipulaci s kontejnery (nosnost 25–48 t), speciální skupinou jsou teleskopické manipulátory s kontejnery – tzv. reachstackery, a zapomenout nesmíme ani na vozíky pro manipulaci s prázdnými kontejnery, které se využívají zejména na kontejnerových překladištích a v opravnách kontejnerů. Big trucks jsou obecně vhodné pro různé náročné aplikace. Široká nabídka nosností, výkonů motorů, rozvorů podvozků, typů zdvihacího zařízení a volitelného příslušenství umožňuje zákazníkům zvolit si optimální řešení pro široké spektrum průmyslových aplikací.
Big trucks s nosností 8 až 16 t patří k nejčastěji používaným a nejvíce klienty poptávaným vozíkům. Nabízejí mimo jiné i vynikající výhled do všech stran díky moderní konstrukci kabiny a zkosenému protizávaží. Pohánějí je výkonné vznětové motory s čistým provozem. Do standardní výbavy patří systém ochrany motoru a převodovky stejně jako brzdy v olejové lázni. Každý vozík je možné detailně přizpůsobit požadované aplikaci, provozu. Obecně lze říci, že výška zdvihu se může pohybovat od 3,7 až po cca 9 m. Pozornost musí být zvláště věnována specifikaci výbavy, motoru, převodovky, kabiny, obutí, brzd a dalších doplňků, jako jsou pozicionéry vidlic nebo nosné trny. Všechny výše uvedené parametry je nutné si s prodejcem vyjasnit na osobní schůzce, kde se obě strany ujistí, že navrhované řešení je pro danou aplikaci to nejlepší.
Vozíky s nosností 8–16 t, Big trucks nevyjímaje, pohánějí dieselové motory s výkonem přes 100 koní, které dokážou udělit vozíku rychlost až 30 km/h. Motory plní přísné emisní normy, které jsou na severoamerickém trhu označovány jako TIER IV a jejichž ekvivalentem v EU je STAGE IIIB. Tyto předpisy se vztahují na nesilniční motorová vozidla o výkonu vyšším než 129 kW. Díky uvedeným normám dosahují moderní stroje nejen nižších emisí, ale také vyššího výkonu hydraulické soustavy při nižší spotřebě pohonných hmot – tzv. E-LO mod. Co se týká převodovky, lze vybrat tu standardní nebo tzv. heavy duty, která je vhodná pro využití v extrémním nasazení (např. kopcovitý terén, mezní zatížení, vysoké teploty provozu atd.). A u brzdové soustavy je možné zvolit si kombinaci mokrých brzd v olejové lázni či standardních vzduchových. Klíčovou částí vozíku, kde řidič tráví mnohdy i 12 hodin, je bezesporu kabina. Nejdůležitější pro obsluhu je tedy pohodlí při práci a výhled ze stroje.
Velká okna, prosklené dveře a zpětná zrcátka umožňují strojníkovi velmi dobrý rozhled na všechny strany, za špatného počasí mu pak pomáhají stěrače a ostřikovače, účinné topení, odmrazování oken a klimatizace. Kabinu je samozřejmě možné vybavit širokou paletou doplňků. Jen namátkou: osvětlení, komfortní sedačka, druhé sedadlo, rádio, data terminál, ventilátor či různé typy ovládání hydraulických funkcí. Kabina je samozřejmě zamykatelná a je možné do ní instalovat i fleet management, který sleduje pohyb, spotřebu, provozní veličiny, autorizovaný přístup a další údaje. Velmi variabilní je také výběr nestandardního vybavení vozíků big trucks. Může se jednat o různé typy zdvihacích zařízení, hydraulická čerpadla, brzdy, již zmíněnou kabinu, dále pak pozicionér vidlic, typ pneumatik, druh světel (halogenová nebo LED), prodlouženou záruka a spoustu dalších možností.
Jakákoli poptávka po vozíku tohoto typu by měla začít osobní návštěvou u zákazníka, kde dojde k prohlídce místa provozu a specifikaci potřeb, určí se způsob manipulace a její četnost, druhy a hmotnosti břemen, a také se stanoví další požadavky na techniku. Prodejce musí zároveň umět nabídnout poradenství. Některé společnosti mají proto pro segment big trucks speciálně vyškolený personál. Výsledkem osobního jednání bývá předkalkulace, která se posílá na schválení výrobci, a poté vznikne nabídka pro zákazníka. Po její akceptaci je nutné znovu potvrdit všechny požadované údaje a specifikaci vozíku do výrobního závodu. Jistě se každý ptá, jak dlouho bude na svůj stroj čekat. To samozřejmě záleží na aktuálních dodacích lhůtách daného výrobce, obecně lze mluvit o termínu 12–16 týdnů od obdržení objednávky; záleží i na specifikaci stroje. Zajímavé jistě je, že sama výroba vozíku zabere zhruba sedm dní. Dále je třeba počítat cca tři dny na dopravu stroje do ČR, pokud se jedná o zahraničního výrobce, a další týden je nutné věnovat předprodejnímu servisu, který je součástí prohlídky (kontroly) stroje před jeho předáním zákazníkovi.
Co se týká servisu, tak na stroje big trucks je vzhledem k tomu, že každý z nich je svým způsobem unikátní, a také kvůli velikosti stroje (jen například objem hydraulické nádrže dosahuje 400 l) jsou zapotřebí speciálně vyškolení technici, kteří jsou detailně seznámeni se všemi díly a součástmi těchto těžkých čelních vozíků. A to od systému motoru až po poslední pojistku. Vysoká kvalifikace technika nepochybně zajistí minimální prostoje a menší časovou náročnost servisu, což zákazníkovi přináší úsporu nákladů z hlediska prostojů stroje.
Nejeden zákazník si také klade otázku, jestli si pořídit nový nebo použitý stroj, zda se vyplatí pořídit si stroj méně známé, nebo dokonce zcela neznámé značky za podstatně nižší cenu, nebo zda je lepší investovat do dražšího těžkotonážního vozíku od renomovaného výrobce. Nejdříve je nutné si říci, jak často bude stroj využívaný. Pokud to bude nájezd do 500 Mth ročně, určitě se vyplatí pořízení použitého stroje. Ale v každém případě, při koupi nového i použitého stroje, je nutné se obracet na renomované prodejce. Například nákupem použitého big trucku se zárukou a servisní historií je totiž možné ušetřit až stovky tisíc korun. Zejména proto, že známí obchodníci nabízejí jen ty produkty, u kterých znají jejich historii i aktuální stav.
Každá solidní společnost by také měla umožnit před koupí prohlídku stroje. V opačném případě je dobré se poohlédnout po stroji jinde. Klient by neměl nikdy zapomenout ani na prohlídku servisního zázemí firmy a zjistit si možnosti dodržení všech požadovaných termínů dodávek náhradních dílů a servisu. Nespornou výhodou jistě je i ochota a schopnost prodejce nabídnout nestandardní řešení, což může být třeba manipulace s tekutým kovem, ochrana proti korozi, různé nosné trny či nosiče mlecích kol do uhelných elektráren. Pokud se ale zákazník přesto rozhodně šetřit a nakoupit levné zboží, musí si uvědomit, že to s sebou nese vedle nižší kvality zboží také nemalé riziko dodávek náhradních dílů, nezajištěného servisu, a v ještě horším případě i krachu dotyčného prodejce.
Pohled odborníka
„Servis s přidanou hodnotou“
„V dnešní době je na našem trhu mnoho dodavatelů, kteří dokážou nabídnout vozíky nosnosti od 8 do 16 tun. Pokud se ale na tento trh podíváte opravdu detailně, zjistíte, že skutečně renomovaných firem je na trhu málo – jedná se v podstatě o tři velké hráče. Při pořízení vozíků těchto parametrů nehraje kupní cena hlavní roli. Zákazník se nutně dívá na servisní zázemí, schopnost rychlé dodávky náhradních dílů a jejich množství na skladě, provozní náklady a spotřebu pohonných hmot. V neposlední řadě je velkým benefitem pro zákazníka možnost nabídky zapůjčení náhradního stroje po dobu opravy. To někdy může být klíčové měřítko, protože tyto stroje obvykle bývají ve flotile zákazníka velmi těžko nahraditelné. Naše společnost disponuje šesti kusy big trucks Hyster o nosnosti 8–16 t, z toho jeden kus @1.200 a musím říci, že tuto službu naši zákazníci velmi oceňují a já osobně ji chápu jako naprosto zásadní.“
Michal Beneš
ředitel prodeje manipulační techniky
Hyster, Phoenix-Zeppelin
Článek byl původně publikován v Systémech Logistiky č. 109/ 1-2 2012