LogisticsATOZ: Máte zkušenosti jak s trhem poolingu palet a jiných přepravních obalů západní Evropy, tak i s trhem střední a východní Evropy. Porovnejte pro naše čtenáře specifika těchto trhů.
David Cuenca: Region střední Evropy představuje velmi dynamický trh. Oblast dodavatelského řetězce se rapidně modernizuje, což je výsledek globální expanze nadnárodních firem – výrobců a retailerů. Západoevropské trendy v logistice jsou ve střední Evropě rychle přijímány a přizpůsobují se místním potřebám.
Co se týče trhu palet a kontejnerů – většina firem podnikajících v oblasti rychloobrátkového zboží v CEE v současné době využívá pro přepravu palety. Ty se staly jedním z nejvhodnějších prostředků pro skladování a distribuci zboží. To je důvod, proč se CHEP aktivně snaží rozvíjet svoji pozici na tomto trhu.Západní trh poolingu palet a kontejnerů je mnohem rozvinutější. Tento fakt lze pozorovat na velkém počtu různých implementací a široké diverzifikaci typů aplikovaných palet. Západoevropské společnosti jsou více nakloněny outsourcingu činností, které stojí mimo jejich hlavní oblast podnikání. Proto je zde pooling palet rozšířenější model než systém oběhu dřevěných palet ve vlastnictví společností.Země střední Evropy tak vnímáme jako oblast se skvělým potenciálem pro expanzi naší firmy a růst, poháněný sílícími trendy na trhu a faktory, jako je např. nespokojenost zákazníků se stávajícími řešeními, nízkou kvalitou tzv. „bílých palet“, rostoucí náklady na výměnu palet atd.Poptávka po poolingu palet panuje jak na domácím trhu tak i v exportním sektoru, neboť společnosti oceňují úsporu nákladů dosaženou využíváním služeb poolingového operátora, provozujícího mezinárodní sítě v 49 různých zemích. Navíc je zde několik významných evropských výrobců, kteří chtějí vyvážet své výrobky do střední a východní Evropy za podpory vybavení CHEP, neboť s našimi službami mají dobré zkušenosti ze zahraničních trhů.
Jaké jsou nejvýznamnější výhody a nevýhody pro vaše podnikání na trhu střední a východní Evropy?
Oslabení ekonomické situace je výzvou pro každý podnik, který řeší náhlé a neočekávané změny na trhu. Boj s výkyvy poptávky na místním i vnějším trhu a tlak na pokles spotřebitelských cen nutí firmy, aby přezkoumaly efektivitu obchodních modelů a pracovaly na jejich zlepšení. Prvním krokem ke zvýšení nákladové a organizační efektivity je vytyčení strukturálních a provozních změn s cílem znovu soustředit firemní zdroje na klíčové aktivity a eliminace činností bez přidané hodnoty, tedy procesů, které nemají přímý přínos na zvýšení konkurenceschopnosti firmy. A jednou z klíčových oblastí pro zlepšení je logistika. Zefektivnění logistiky včetně optimalizace paletového a obalového hospodářství přináší významné benefity podnikání jako celku. A právě v této oblasti může pooling výrazně pomoci – pronájmem palet ze sdíleného poolu se podniky zaměřují na své kapitálové výdaje stejně jako na všechny operace v rámci dodavatelského řetězce, spojené s jejich hlavní činností. Zbaví se zbytečných výdajů na správu a údržbu vlastní obalové infrastruktury. Většinu těch, z pohledu hlavního cíle podnikání, méně důležitých operací, jako je kontrola palet, jejich opravy, výměna palet s obchodními partnery nebo fyzický sběr palet zajistí paletový poolingový operátor.
V případě střední Evropy rovněž vnímáme některé problémy, které tkví v nerovnováze mezi domácí spotřebou/výrobou a exportními/importními toky. Výroba v České republice a na Slovensku do značné míry závisí na poptávce v západoevropských zemích, jako např. Německo. To má vliv i na poptávku po logistických službách. Rovněž globalizace a expanze retailerů pomáhá při zavádění jednotných logistických řešení v celé Evropě. Maloobchodní řetězce pooling palet vítají jako silný nástroj snižování nákladů na paletové hospodářství.
Jaké obory na českém a slovenském trhu jsou pro vás jako poolingového operátora nejzajímavější?
Můžete jmenovat některé své klienty, s uvedením druhu služeb, které používají?
Silnou tradici máme v poskytování služeb společnostem působícím v segmentu rychloobrátkového zboží. Z tohoto a dalších oborů, kde jsme se dobře etablovali, nyní jdeme do dalších odvětví, jako např. stavebnictví a farmacie.
Ovšem typický „zákazník CHEPu“ jako průmyslový sektor nebo odvětví neexistuje. Naše nabídka není striktně zaměřena na konkrétní segment, distribuční model nebo např. velikost palety. Máme různé zákazníky z celého průřezu oborů jako např. výrobce potravin, nápojů, vlastně obecně FMCG a dalších obory – automotive, obalové technologie, DIY apod. Naším cílem je stát se lídrem trhu, dodávajícím služby předním domácím společnostem bez ohledu na jejich velikost, typ a složitost jejich dodavatelského řetězce.
Z desítek místních podniků, které navázaly spolupráci se společností CHEP jmenujme alespoň Vetter Slovensko, Camfil Farr, Ontex, Lego, Nestlé, Hill’s Pet Nutrition, Mars, Mattel a P&G. Všichni tito zákazníci používají europalety pro vnitrostátní i exportní toky zboží.
Jaký produkt svého portfolia se použije pro splnění požadavků na českém a slovenském trhu? Kde vidíte největší možnosti?
Z tradičních palet (1200 mm x 800 mm), které byly desítky let využívány ve výrobních procesech, skladování, přepravě a distribuci zboží, se vyvinuly nové subformáty jako velikostní podíly a násobky základního rozměru. Tato skupina dnes představuje mocný nástroj, a to nejen z logistického hlediska, ale také pro marketing. 1/2 palety (600 mm x 800 mm), a 1/4 palety (400 mm x 600 mm) jsou dnes hlavním médiem v paletizačních systémech. Tyto formáty jsou známé jako displaypalety. Naši nabídku v Evropě doplňují ještě průmyslové palety (1200 mm x 1000 mm).
CHEP nedávno oznámil expanzi ve střední a východní Evropě. Jaké jsou vaše podnikatelské plány v krátko- a dlouhodobém časovém horizontu?
CHEP rozšíří své aktivity v oblasti palet: pokrytí současných 23 zemí Evropy se rozroste o sedm dalších zemí: Rumunsko, Bulharsko, Chorvatsko, Srbsko a pobaltské státy. To je jasný strategický krok v reakci na potřeby našich zákazníků. Vzhledem k rychlosti modernizace a rozvoje dodavatelských řetězců ve střední a východní Evropě, a faktu, že dodavatelé spotřebního zboží využívají k přepravě palety, naši zákazníci žádají, abychom jim ve stále více zemích nabídli služby a vybavení na stejné úrovni, na jakou jsou zvyklí v západní Evropě.
Díky této expanzi můžeme reagovat na potřeby našich zákazníků se zvýšenou úrovní služeb, které pomáhají zvýšit jejich provozní efektivitu a snížit náklady dodavatelského řetězce, přičemž zároveň zajistí další ekologické přínosy systému opakovaně použitelných CHEP. Vstup do těchto sedmi zemí nám umožní posílit strategické partnerství s hlavními globálními zákazníky v segmentu rychloobrátkového spotřebního zboží.
CHEP také nasadí vlastní zdroje v každé nové zemi, aby zajistil korektní aplikaci procesů a osvědčených postupů. Místní zastoupení umožní i lepší péči o místní zákazníky.
Co tato expanze přinese českým a slovenským zákazníkům?
Obecně řečeno, všichni výrobci, kteří exportují do balkánských a pobaltských zemí již nebudou muset rozdělovat produkci na bílé a modré palety. Umožňuje jim to normalizovat výrobu a balení, což snižuje náklady, a to i v oblasti jakou je administrativní kontrola majetku. Palety zaslané se zbožím na tyto trhy nebude nutné odepisovat, nýbrž budou shromážděny a vrátí se do sítě servisních středisek CHEP.
Plánujete další investice do infrastruktury společnosti ve střední a východní Evropě?
Obchodní model firmy CHEP je založen na globální síti skladů, tzv. servisních center a rozsáhlém poolu palet a kontejnerů. Střední a východní Evropa je nyní dostatečně zásobena požadovaným počtem palet z jiných dceřiných společností CHEP. Navíc shromažďujeme CHEP palety z místního trhu, což dále zvětšuje náš místní pool. Pokud poptávka po paletách přeci jen převýší lokální možnosti servisního centra v Česku či na Slovensku, jsme schopni rychle relokovat dostatečný počet prázdných palet z jiných servisních center.
Všechny naše plány týkající se palet infrastruktury jsou velmi závislé na poptávce. V tuto chvíli však jedno servisní centrum v každé zemi v regionu střední a východní Evropy kapacitně postačuje pro uspokojení poptávky domácího trhu.
*profil společnosti CHEP
CHEP je globálním lídrem v oblasti systémů vratných obalů. Jeho řešení využívá mnoho světových hráčů v odvětvích jako je spotřební zboží, čerstvé potraviny, nápoje, automotive a další. Ekologicky udržitelné služby společnosti CHEP zákazníkům přinášejí zefektivnění činnosti při snížení provozních rizik a rizik poškození produktů. Více než 7500 zaměstnanců společnosti a 300 milionů palet a kontejnerů nabízí široký rozsah obalových systémů, za podpory 500 000 zákaznických míst ve 49 zemích.
S pomocí kombinace technologií, zkušeností a rozsáhlé infrastruktury CHEP poskytuje podporu dodavatelských řetězců zákazníků v oblasti spotřebního zboží, průmyslové výroby, DIY segmentu, masa a uzenin, nápojářského průmyslu, průmyslových surovin, petrochemického a automobilového průmyslu. V zákaznickém portfoliu figurují globální společnosti jako je Procter & Gamble, Sysco, Kellogg‘s, Kraft, Nestlé, Ford a GM. CHEP je součástí skupiny Brambles Limited.