„Celá stavba je významná svou technologickou náročností. Po celé délce je několik desítek mostů včetně nejdelšího v České republice přes řeku Berounku na části úseku vedoucí od Lahovic do Slivence. Pražský okruh je specifický svými tunely, které jsou umístěné v částech od obce Vestec až ke Slivenci,“ říká tisková mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Detailní technický popis k celému Pražskému okruhu je k dispozici na webové prezentace www.okruhprahy.cz.
Po celý rok procházela stavba poměrně detailním zkušebním provozem. Až na několik drobností, které jsou u tak složitých staveb zcela běžné, funguje Pražský okruh perfektně a bez větších problémů. „V srpnu 2011 ŘSD společně s odborníky provádělo v tunelech Pražského okruhu zkoušky v oblasti požární bezpečnosti. A výsledky jsou v naprostém pořádku,“ říká ředitel ŘSD René Poruba.
Ukončení zkušebního provozu se předpokládá v červnu 2012, kdy by dílo mělo být uvedeno do trvalého provozu. Během uplynulého roku byla provedena řada zkoušek a testů. Mimo jiné probíhalo a ještě probíhá kompletní měření hlukové zátěže pro ověření, zda jsou splněny legislativou dané hlukové limity. Dále proběhla řada zátěžových testů v tunelech s cílem ověřit a zajistit maximální bezpečnost řidičů. „Tyto testy, stejně jako běžná údržba, jsou prováděny v období s nižší intenzitou provozu, zejména o víkendech a v noci, a to při zachování průjezdnosti okruhu, byť v režimu obousměrného provozu v jedné tunelové rouře. Pouze jedenkrát došlo ke znovuotevření Jižní spojky pro nákladní dopravu, když byly prováděny v tunelech předepsané požárně preventivní zkoušky, které nelze provádět ani za částečného provozu“, říká Nina Ledvinová.
Na Pražském okruhu denně v obou směrech projíždí kolem 120 tisíc vozidel. Jde tedy o nejzatíženější část celé dálniční sítě v České republice. To se projevuje i na příjmech pro SFDI z výběru mýtného. Celkový účet po 365 dnech provozu je příjem kolem 290 miliónů korun.
„Řídicí systém dopravy celého jihozápadního segmentu, v jehož rámci bylo poprvé v České republice nasazeno liniové řízení dopravy k dnešnímu dni spolehlivě řídí dopravu, v období s vysokou intenzitou provozu omezuje rychlost pro zvýšení propustnosti komunikace, varuje před kolonami, nehodami i jinými nebezpečnými jevy, reaguje na aktuální povětrnostní podmínky. Aktuálně se připravuje automatické varování řidičů před vozidlem v protisměru“ uvádí René Poruba.
Podle ředitele ŘSD Reného Poruby je roční provoz jihozápadní části Pražského okruhu zásadním motivem pro pokračování výstavby dalších úseků. Především se to týká části od pražského mezinárodního letiště Praha Ruzyně směrem k dálnici D8 do Ústí nad Labem a části od dálnice D1 ve směru k dálnici D11 vedoucí do Hradce Králové, kde stále chybí pravomocné územní rozhodnutí. „Zásadní jsou především finance a získání územního rozhodnutí. Je před námi složitá a finančně náročná modernizace dálnice D1 z Prahy do Brna, dokončení úseku přes České Středohoří na dálnici D8 a neméně důležitá dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic. Další finanční prostředky na Pražský okruh se tedy budou hledat velmi těžko. Ale musí se s výstavbou pokračovat,“ doplňuje René Poruba.
Zdroj: ŘSD