logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL Jobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • SL News
    • Archiv newsletteru SL News
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Proč si palety raději pronajímat než kupovat? LPR – La Palette Rouge, evropský specialista...
  • Logicor posiluje svůj tým v České republice Průmyslový developer Logicor reaguje na zvýšenou...
  • Ferag na veletrhu LogiMAT 2023: Zaměřte se na kompetence generálního dodavatele a specialisty na...
  • Novým ředitelem pro distribuci a plánování v Plzeňském Prazdroji je Glenn Burgess Plzeňský...

95 let značky Isuzu

15. září 2011
Zpravodajství 0
484

Kořeny Isuzu sahají do historie ještě hlouběji, a sice do roku 1893, kdy byla založena společnost Tokyo Ishikawajima Shipbuilding & Engineering Co, Ltd. Tehdy ovšem ještě nikdo nemohl tušit, že tato loděnice bude jednou vyrábět automobily. První úvahy o stavbě automobilu přišly až s rokem 1916, kdy vedení společnosti začalo přemýšlet, jak pokrýt výkyvy v loďařském průmyslu. První plány na stavbu vozidla se spalovacím motorem začal tento předchůdce Isuzu spřádat s firmou Tokyo Gas & Electric Industrial Co., která měla pro stavbu automobilů potřebné technické znalosti. Cesta ke skutečnému automobilu vedla přes britskou automobilku Wolseley Motor Ltd. Výsledkem této spolupráce byl v roce 1922 první japonský osobní automobil, licenčně vyráběný Wolseley A9, o dva roky později pak první japonský nákladní automobil Wolseley CP truck.

Přes značný úspěch těchto vozidel, spolupráce s automobilkou Wolseley netrvala dlouho. V roce 1927 totiž Tokyo Ishikawajima Shipbuilding & Engineering Co, Ltd. a Tokyo Gas & Electric Industrial Co. začaly vyvíjet vozidla výhradně vlastní konstrukce. První vlaštovkou osamostatnění byl v roce 1929 model Sumida, který se později stal přímo pověstný velmi výkonnými a úspornými motory řady A6 a A4. V tomtéž roce dochází k oddělení divize automobilové výroby od mateřské firmy Tokyo Ishikawajima Shipbuilding & Engineering Co, Ltd a vzniká samostatná nezávislá společnost Ishikawa Automotive Works Co., Ltd.

Japonský automobilový průmysl

Po ničivém zemětřesení Kanto v roce 1923 prokázaly automobily svůj ohromný potenciál a významně se podílely na obnově katastrofou zničené země. S rostoucí poptávkou po automobilech si japonská vláda uvědomila důležitost motorových vozidel a rozhodla se japonský automobilový průmysl maximálně podpořit. Ishikawa Automotive Works Co., Ltd. odpověděla v roce 1933 lehkým nákladním automobilem, který byl pojmenován Isuzu. Toto jméno získal po řece, která protéká starobylým městem Ise v prefektuře Mie. Ve stejném roce se Ishikawa Automotive Works spojila s firmou Dot Automobile Manufacturing Inc. a založily novou společnost nazvanou Automobile Industries Co., Ltd. Cílem této nově vzniklé společnosti bylo soustředit veškerou energii do vývoje vznětových motorů, technologie, která se do té doby nesetkala s podobným zájmem nikde ve světě.

V roce 1936 společnost uspěla ve svém snažení a vyvinula vzduchem chlazené vznětové motory DA6 a DA4, které se v pozdějších letech staly základem celé řady generací vznětových motorů Isuzu.

Isuzu během 2. světové války

Devátého dubna roku 1937 firmy Automobile Industries a Tokyo Gas & Electric Co. společně založily společnost Tokyo Automobile Industries Co., Ltd. Mimochodem tento den u Isuzu považují za oficiální datum založení společnosti Isuzu Motors Ltd., ačkoliv popravdě, tento název si japonský výrobce osvojil až o několik let později. V roce 1937 ovšem došlo z historického hlediska ještě k podstatně zásadnější události, a sice invazi Japonska do Číny. Tento válečný konflikt, který odstartoval 2. světovou válku v Asii, představoval z pohledu výrobce užitkových automobilů velmi atraktivní armádní zakázky. V roce 1941 společnost Tokyo Automobile Industries získala jako první japonská značka povolení vyrábět vozidla se vznětovými motory a v souvislosti s tím změnila i svůj název na Diesel Automobile Industry Co., Ltd. Během druhé světové války, v roce 1944, bylo Japonsko vystaveno ničivému bombardování a Tokyo Automobile jako strategický dodavatel armádní techniky byl zcela logicky vystaven jeho plné síle. Produkce automobilů tak byla přerušena prakticky až do konce druhé světové války. Japonský výrobce užitkových automobilů se ovšem z ničivých následků dokázal vzpamatovat velmi rychle. Pouhý rok po skončení 2. světové války představil vodou chlazený vznětový motor série DA, který se objevil v novém nákladním automobilu TX80 a také v řadě dalších civilních vozidel. V roce 1949 změnila společnost své jméno naposled. Od této chvíle je známá už jen jako Isuzu Motors Ltd.

Isuzu Elf – předchůdce dnešní řady N

Tak jako mnoho jiných japonských společností, které přežily druhou světovou válku, se i Isuzu dostalo k dalším lukrativním armádním zakázkám, tentokrát ze strany USA. V souvislosti s mimořádnými zakázkami Korejské války se poptávka po užitkových automobilech rychle zvyšovala a prodeje vylepšených modelů se vznětovými motory razantně rostly. V roce 1959 Isuzu představilo lehký nákladní automobil ELF, předchůdce dnešní řady N, který se okamžitě stal jedničkou na domácím trhu. Současně Isuzu představilo řadu osobních automobilů – Bellel, Bellett, Florian a kupé 117 a otevřelo nový výrobní závod Fujisawa. V roce 1970 představilo také střední třídu nákladních automobilů Forward, která byla předchůdkyní dnešní řady F.

Spolupráce s General Motors

Investice do nových modelů i nového výrobního závodu společnost Isuzu finančně oslabily. Místo některého z japonských konkurentů o podíl ve firmě Isuzu nečekaně projevil zájem koncern General Motors. Portfolio a zkušenosti na poli užitkových automobilů i vznětových motorů značky Isuzu zaujalo GM natolik, že v roce 1972 odkoupilo 34,2 procent akcií. Prvním modelem Isuzu, který se začal prodávat v dealerské síti GM, byl v tomtéž roce pick-up Isuzu KB. Velmi strategické se ukázaly být pro GM i dieselové technologie. V době první ropné krize poskytly koncernu značnou výhodu před konkurencí. Pak ovšem došlo k bodu zlomu. Navzdory druhému razantnímu zvýšení cen ropy v roce 1979 se americký trh od malých úsporných vozidel odvrátil. Isuzu hledalo východisko z problematické situace založením výrobního závodu přímo v USA. Partnerem pro výstavbu závodu v Lafayette ve státě Indiana se stalo Subaru, které se potýkalo s podobnými problémy. Přes řadu inovací a velmi dobré postavení na trhu užitkových automobilů, se ale Isuzu nadále potýkalo s problémy. Ačkoliv si v segmentu užitkových automobilů společnost udržovala velmi dobré výsledky, produkce osobních automobilů a SUV ji nezadržitelně táhla ke dnu. GM pověřilo restrukturalizací Isuzu experta na strategické plánování Donalda T. Sullivana, který po mnoha škrtech a snahách zachránit Isuzu dospěl k jednoznačnému závěru, že Isuzu by se mělo soustředit na to, co umí nejlépe. Pro Isuzu to znamenalo tři hlavní směry: nákladní automobily, rekreační automobily a motory. Od této doby Isuzu neustále posiluje svojí pozici na trhu užitkových automobilů.

Současnost

V roce 2002 snížilo Isuzu podíl GM z 49% na 12%. O čtyři roky později odkoupilo i zbylý podíl a stalo se na GM zcela nezávislé. Přesto obě společnosti nadále spolupracují, a to především na vývoji a produkci terénních pick-upů. V roce 2006 podepsalo Isuzu s Toyotou dohodu o odkoupení 5,9procentního podílu. Toyota se tak stala po firmách ITOCHU a Mitsubishi třetím největším akcionářem Isuzu.

Dosud Isuzu vyrobilo více než 26 milionů nákladních automobilů a v kategorii vozidel 6 až 16 tun celkové hmotnosti je zcela jednoznačně celosvětovým lídrem. Nejmenší řada N s celkovou hmotností 3,5 až 9 tun (v České republice nabízená v rozpětí 3,5 až 7,5 t) patří mezi nejprodávanější nákladní automobily na světě s roční produkcí přes 253 tisíc vozidel. Na začátku roku 2010 vyrobila automobilka už pětimiliontý vůz této řady.

Isuzu je jednou z nejprodávanějších značek ve své třídě na více než 25 trzích od Japonska přes Spojené státy americké až po Austrálii. Vozidla řady N a F se řadí k nejprodávanějším užitkovým automobilům na světě a jsou nabízeny na více než 164 trzích.

Společnost Isuzu se specializuje také na konstrukci a výrobu dieselových motorů, které pracují v osobních a nákladních automobilech, autobusech, stavebních strojích a celé řadě nejrůznějších zařízení. O vysoké technologické úrovni a kvalitě dieselových motorů Isuzu svědčí i skutečnost, že značka Isuzu je v současné době největším světovým producentem vznětových motorů s roční produkcí až 878 tisíc jednotek. Isuzu dodává své vznětové motory také řadě dalších evropských, amerických či japonských výrobců.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Chrášťany na vyžádáníPodívat se ➜Zdiby 8 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Nošovice na vyžádáníPodívat se ➜České Budějovice na vyžádáníPodívat se ➜Bystročice na vyžádáníPodívat se ➜Dašice na vyžádáníPodívat se ➜Otrokovice na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Ostrava na vyžádáníPodívat se ➜Ostředek na vyžádáníPodívat se ➜Ústí nad Labem na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Brno na vyžádáníPodívat se ➜Nýřany 4,90 EUR za m2/měsícPodívat se ➜

SL Jobs

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned!

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned! Tak se do toho dáme. Budeš dostávat 130-180 kaček za hodinu práce. Vyplácíme je 2-4 dny po odpracované směně, hnedka a na účet. Jestli hledáš práci, kde si posedíš, tohle není nic pro tebe – u nás tě čeká směna plná pohybu, takže si budeš moct předem odškrtnout své […]

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Proč si palety raději pronajímat než kupovat?

Proč si palety raději pronajímat než kupovat? LPR – La Palette Rouge, evropský specialista paletového poolingu, v České republice otevřel svou v pořadí 10. pobočku, jejíž cílem je propojení evropské poolingové zkušenosti a know-how se znalostí lokálního trhu v oblasti FMCG. Pokud jste výrobcem, či dodavatelem rychloobrátkového zboží v České republice, na Slovensku či v Maďarsku, dovolte […]

Ferag na veletrhu LogiMAT 2023: Zaměřte se na kompetence generálního dodavatele a specialisty na návrh řešení

Ferag na veletrhu LogiMAT 2023: Zaměřte se na kompetence generálního dodavatele a specialisty na návrh řešení Generální dodavatel a specialista na návrh řešení – to jsou dvě strany téže mince. Pro společnost Ferag jsou tyto kompetence těžištěm jejího veletržního vystoupení ve Stuttgartu. Kromě toho švýcarská rodinná firma představuje mezinárodní odborné veřejnosti řadu inovativních řešení pro […]

Obalů je dostatek. Cena už nerozhoduje

Obalů je dostatek. Cena už nerozhoduje Zdá se, že po složitém tříletém období je obalového materiálu už dostatek, navíc se mírně snížily i jeho ceny. Důvodem je nižší poptávka ze strany spotřebitelů i firem a celkový pokles ekonomiky. Prudké výkyvy a změny na trhu přinesly těžké chvíle jak obalářům, tak těm, kteří obaly potřebují pro […]

Případová studie Kardex: Automatizace skladu zvýšila o polovinu produktivitu vychystávání

Případová studie Kardex: Automatizace skladu zvýšila o polovinu produktivitu vychystávání Firma BD Sensors je českým dodavatelem elektronické tlakoměrné techniky a hledala řešení, jak zlepšit využití skladové plochy a zvýšit produktivitu a přesnost vychystávání. Případovou studii představil Viktor Frnka, marketingový manažer společnosti Kardex. Jaké řešení jste v BD Sensors zvolili? Nový systém navržený společností Kardex se skládá z […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
David Čapek
e-mail: david.capek@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required