Jaké jsou prvky a dílčí projekty NLK?
Základní myšlenkou NLK je stabilizace a optimalizace materiálových toků tak, aby v přesných časových úsecích byl v celém procesním řetězci vyráběn a poté expedován pouze materiál nezbytný pro zajištění výroby vozů v nejbližším časovém úseku, tedy bez zbytečných zásob. V praxi to znamená přechod k navážení materiálu od dodavatelů v menších dávkách na kratší časové období. Aby nedošlo k nárůstu nákladů za přepravu, musí dojít k celé řadě změn v oblasti inbound logistiky a přesnému dodržování plánů výroby. Z tohoto důvodu je základním pilířem NLK zajištění stabilní výroby vozů. Stabilita výroby umožní rovnoměrné a pravidelné odvolávky materiálu směrem k dodavatelům a synchronizaci vlastního toku materiálu v celém logistickém řetězci. V oblasti inbound logistiky dojde k vybudování rozsáhlé koncernové sítě crossdockingových center. Eliminace vysokozdvižných vozíků ve výrobních halách, zavádění supermarketů, zvyšování automatizace a zásobování materiálem v taktu výroby jsou základní prvky NLK v inhouse logistice, kde je primárním cílem zvyšování produktivity výroby. Podpůrným procesem je informování a trénink interních i externích partnerů při zavádění jednotlivých NLK prvků ve značce ŠKODA AUTO.
Jaký je harmonogram implementace těchto prvků?
Implementace jednotlivých prvků probíhá u dosavadních projektů již nyní formou workshopů, u nových projektů jsou prvky implementovány jako součást projektu k termínu jeho náběhu. Dále jsou v rámci neustálého rozvoje NLK definovány konkrétní kroky pro jednotlivá období v souladu s koncernovou strategií. Nejdále je zavádění prvků v oblasti inhouse logistiky, kde se začalo s implementací NLK nejdříve v souladu s principem tvorby procesu od konečného interního zákazníka – tzn. výroby vozů. V současné době je nejaktuálnějším tématem tvorba procesů inbound.
Které cíle koncept sleduje?
Zjednodušeně řečeno nám NLK musí umožnit procesně zajistit nové požadavky našich zákazníků, ať interních (např. výroba více modelů na jedné lince) či externích, s ještě nižšími celkovými náklady než doposud.
Jakých cílů bylo zatím využitím NLK dosaženo?
V první řadě nám využití NLK umožnilo flexibilní výrobu modelů Superb a Yeti na jedné montážní lince v závodě Kvasiny. Podobným způsobem plánujeme zavádění výroby i dalších nových modelů. Dalšími výsledky v oblasti logistiky jsou snížení zásob materiálu na skladech, snížení investic do nových logistických ploch a snížení investic do nákupu nových obalů. Výraznou podporou pro dosažení cílů NLK bylo vybudování školicího a tréninkového centra logistiky v Mladé Boleslavi. Zde dochází ke školení základních principů NLK, ale také k praktickému tréninku jednotlivých logistických činností v supermarketech a při manipulaci s materiálem. Školení jsou pro snadnější pochopení jednotlivých pracovníků doplněna o praktickou NLK hru.
Jakou roli v rámci NLK bude hrát projekt nového centrálního skladu v Mladé Boleslavi?
Projekt nového centrálního skladu v Mladé Boleslavi umožní zajištění náběhů nových projektů v souladu s růstovou strategií firmy ŠKODA AUTO. Jeho vybudováním dojde postupně k centralizaci jednotlivých skladů uvnitř závodu. Sklad je vyprojektován v souladu s moderními principy intralogistiky, bude automatizovaný a propojený dopravníkovou technikou přímo s výrobní halou. Jeho hlavními výhodami budou zvýšení produktivity logistiky a výrazné zlepšení dopravy uvnitř závodu, dále dojde v souladu s NLK k rychlejšímu odbavování LKW (Lastkraftwagen – kamion) v závodě a možnosti návozů na časová okna. Dalším podstatným efektem bude uvolnění prostor ve výrobních halách, což umožní implementovat tam v plném rozsahu podstatné prvky NLK (supermarkety).
Jaká je úloha Škody při přípravě a aplikaci NLK v rámci koncernu?
Naší úlohou je koordinace jednotlivých závodových logistik a útvarů logistiky značky ŠKODA AUTO v souladu s koncernovou strategií. Nejedná se o přebírání koncernových rozhodnutí, ale jsme aktivními členy jednotlivých koncernových týmů, kde dochází k tvorbě strategie a definování jednotlivých principů a prvků NLK. To také potvrzuje fakt, že ŠKODA AUTO byla hostitelem koncernového NLK setkání počátkem června tohoto roku.
Koncernová setkání NLK
S jakou pravidelností se tyto akce konají?
První z těchto setkání se uskutečnilo v dubnu 2007 v Audi. Setkání se konají v intervalu 10–12 měsíců a ŠKODA AUTO na začátku června 2011 pořádala již šesté.
Kolik se jich zúčastňuje zástupců?
Stejně jako předchozího pátého NLK koncernového projektového dne se i letos zúčastnilo téměř 200 logistiků ze všech značek koncernu. Přivítat jsme zde mohli např. i kolegy z Číny, Jihoafrické republiky, Mexika, USA nebo Argentiny.
Jak setkání proběhlo a jaké jsou jeho závěry a výstupy?
Hlavní program zahájil svým proslovem a prezentací Dr. Macht – člen představenstva koncernu VW zodpovědný za výrobu. Poté celý den strávili účastníci v Mladé Boleslavi. V dopoledním bloku probíhaly prezentace odborných témat s diskusí v prostorách Vysoké školy ŠKODY AUTO Na Karmeli. Odpoledne v závodě Mladá Boleslav byly prezentovány prvky NLK aplikované v provozech výroby fabií, agregátů a CKD centra. Součástí bylo i seznámení s tréninkovým centrem logistiky a moderní manipulační technikou podporující NLK.
Hlavním tématem letošního setkání byla stabilní výroba, která je jednou z hlavních podmínek dalšího naplňování strategických cílů NLK. Tuto strategii logistiky podpořil i Dr. Macht ve svém úvodním vystoupení.
Jaká je kapacita systému CKD určeného pro transport rozložených vozů do RF?
ŠKODA AUTO odesílá rozložené vozy nejen do Ruské federace, ale i do dalších zemí postsovětského bloku, Indie a Číny. V CKD je naším cílem pokrýt potřeby našich zákazníků, a proto kapacity CKD musí být flexibilní. V současné době máme ve ŠKODĚ AUTO 14 400 m2 logistických ploch určených pro CKD projekty. Pro pokrytí výkyvů objemů využíváme externího partnera, který disponuje dalšími 10 000 m2 logistických ploch. Ve ŠKODĚ AUTO odbavíme až dva vlaky denně.
Jakým způsobem probíhá koordinace všech zapojených subjektů v systému transportu rozložených automobilů?
Páteř systému tvoří globální dodavatelský řetězec, který je plánován stejně jako pro výrobu v mateřských závodech. Důraz přitom klademe na maximální synergii CKD procesů se sériovou výrobou. Využití této synergie v procesech je zajištěno začleněním odborných skupin CKD v útvarech, které plánují procesy pro mateřské závody v České republice. Koordinaci v jednotlivých zemích provádějí vedoucí projektu, kteří řídí ostatní útvary oblasti logistiky. Vedoucí projektu jsou také komunikačním partnerem pro montážní závod. Do montážního závodu jsou logistikou značky vysíláni rezidenti, kteří tvoří první komunikační článek. Rezidenta řídí vedoucí projektu, který podléhá vedoucímu CKD centra. Ten řídí nejen vlastní výrobu a expedici CKD vozů, ale i komunikaci s montážními závody a ostatními útvary ŠKODY AUTO.
Jaké připravujete plány rozvoje logistického zázemí systému?
Naším hlavním úkolem v následujících letech je optimalizace logistických nákladů ve všech oblastech, jako jsou balení, produktivita a zavedení prvků NLK. Jako pilotní projekt NLK jsme realizovali integraci dodavatelů obalového materiálu (karton, dřevo) a jejich navážení na místo spotřeby podle NLK standardů. Nejvíce potenciálu však skrývá přeprava. Proto je naším hlavním cílem přiblížit expediční místa hlavním výrobním závodům. Jedná se hlavně o Kvasiny. Finanční krize v roce 2008 nám potvrdila správnost spolupráce s externím parterem pro pokrytí zvýšených objemů. Hlavními trhy pro CKD budou Rusko, Indie a Čína, kde i přes výrazný podíl lokálních dílů (např. Čína dnes montuje z 90 % z lokálních dílů) očekáváme růst expedovaných objemů.
Které projekty řešíte z hlediska využívání synergií v rámci logistiky koncernu – v oblasti obalového hospodářství?
V oblasti obalového hospodářství jsou synergie využívány již od roku 2002, kdy byl zaveden v rámci VW Behältermanagement, který centrálně zajišťuje nákup potřebného počtu univerzálních palet a zároveň centrálně řídí proces toků prázdných univerzálních obalů. Dále je využívána synergie u vývoje a pořizování speciálních palet pro platformové díly jak v jejich vývoji, tak v samotném pořizování palet.
Budoucnost logistiky ŠKODA AUTO
Jaká je vaše strategie výběru dodavatelů pro logistické projekty?
V současné době dochází na koncernové úrovni k intenzivní komunikaci mezi logistikou a nákupem s cílem přizpůsobení strategií výběru dodavatelů potřebám NLK. Logistika ŠKODY AUTO je prostřednictvím koncernové logistiky do tohoto dialogu zapojena.
Celý rozhovor byl uveřejněn v časopisu Systémy Logistiky.