V roce 2010 se na všechny důležité trhy vrátila zpátky konjunktura, což vedlo ke zvýšené poptávce po spotřebním zboží, a tím i k nárůstu objemu dopravy. Odpovídajícím způsobem se v klíčových regionech výrazně zotavil trh s lehkými užitkovými vozy. V Evropě a Severní Americe vzrostl odbyt v segmentu středních a velkých lehkých užitkových vozidel. Poptávka po lehkých užitkových vozidlech se zvýšila v Evropě o téměř 9%, v Severní Americe o téměř 20% a nejvýrazněji v Latinské Americe o více než 41%.
Divize Mercedes-Benz Vans (dodávkové vozy) dokázala z tohoto vývoje profitovat a její celosvětový prodej se zvýšil o 35% na celkových 224 200 vozidel. Poptávka po lehkých užitkových vozidlech značek Mercedes-Benz a Freightliner přitom rostla na důležitých klíčových trzích výrazně rychleji než tamní trh. Divize dosáhla obratu 7,812 miliardy eur a úspěšně obhájila své vedoucí postavení na trhu v segmentu středních a velkých lehkých užitkových vozidel. Provozní zisk dosáhl částky 451 milion eur (v předešlém roce to bylo 26 milionů eur).
Volker Mornhinweg, vedoucí divize Mercedes-Benz Vans, přiblížil současný vývoj odbytu divize Mercedes-Benz Vans a její strategii pro budoucnost následovně: „Divize Mercedes-Benz Vans dosáhla v účetním roce 2010 vynikajících výsledků. Se ziskovostí 5,8% stanovujeme nové měřítko v segmentu lehkých užitkových vozidel.“ Volker Mornhinweg k budoucí strategii dále uvedl: „Chceme být v rámci koncernu Daimler motorem globálního růstu. Proto důsledně realizujeme celosvětovou růstovou strategii podle motta: Mercedes-Benz Vans goes global!“
Strategický cíl: „Mercedes-Benz Vans goes global!“ – z Evropy do celého světa
Divize Mercedes-Benz Vans chce využít velmi dobrého vývoje v uplynulém roce a pokračovat v růstu i v roce 2011. Základem úspěchu je trvale udržitelné zaměření spočívající na třech pilířích: posilování pozice na tradičních trzích a dobývání nových a budoucích trhů, nabídka atraktivních produktů a převzetí vedoucí role na poli nejmodernějších technologií.
V dubnu 2010 uzavřely strategickou alianci společnosti Daimler a Renault-Nissan a dohodly se na spolupráci v oblasti lehkých užitkových vozidel. Oběma společnostmi nově vyvíjený lehký městský dodávkový vůz doplní produktovou paletu divize Mercedes-Benz Vans v segmentu malých dodávkových vozů. První vozidla mají být dodána zákazníkům již v roce 2012.
V Severní Americe bylo v uplynulém roce realizováno strategické zaměření na dvě značky Mercedes-Benz a Freightliner. Za tím účelem byla v USA založena nová prodejní organizace Daimler Vans USA, LLC. Současný počet 180 prodejců bude v následujících letech dále narůstat.
Divize Mercedes-Benz Vans působí tradičně také v Latinské Americe, kde má již po mnoho desetiletí na trhu velmi silné postavení. Výroba argentinského závodu v Buenos Aires má ve střednědobém horizontu vzrůst o třetinu. Kromě toho tam má být od roku 2011 vyráběn také evropský Sprinter pro osobní přepravu.
Plné využití existujícího potenciálu a zajištění růstu zisku do budoucnosti
Zásadním pilířem pro další růst je intenzivnější přítomnost na rozvíjejících se trzích. Globální růstová strategie divize pro příští roky zní: „Mercedes-Benz Vans goes global!“
Divize Mercedes-Benz Vans je v Číně dosud jediným výrobcem lehkých užitkových vozů s vlastní výrobou. V roce 2010 vyrobil společný podnik Fujian Daimler Automotive přibližně 11 000 lehkých užitkových vozidel Vito a Viano v čínském městě Fu-čou a v roce 2011 má výroba lehkých užitkových vozů dosáhnout hodnoty 19 000 jednotek. Od třetího čtvrtletí 2011 se tam budou vyrábět také vozy Sprinter pro osobní přepravu v reakci na zvýšenou poptávku po vyšší úrovni kyvadlové dopravy. Ve střednědobém horizontu bude výrazně rozšířena prodejní síť v Číně, která nyní čítá přibližně 35 prodejních partnerů.
Mercedes-Benz také učinil v prosinci 2010 první krok k proniknutí na ruský trh lehkých užitkových vozů. Daimler podepsal s ruským výrobcem automobilů GAZ memorandum o shodě, které deklaruje cíl spustit zakázkovou výrobu lehkých užitkových vozů Mercedes-Benz v závodě GAZ. Volker Mornhinweg k tomu říká: „Dosud jsme byli v Rusku přítomni pouze menším počtem exportovaných vozidel. To chceme změnit, protože především Sprinter je se svou vysokou přepravní kapacitou a solidní konstrukcí vhodné vozidlo pro ruskou infrastrukturu.“
Nové investice do produktů a inovací
Divize Mercedes-Benz Vans důsledně investuje do vývoje nových produktů a technologií a nabízí velmi mladé produktové portfolio. V uplynulém roce byly uvedeny na trh nové vozy Vito a Viano. Do dalšího vývoje obou modelových řad investovala divize v uplynulých čtyřech letech více než 250 milionů eur.
Od začátku dubna 2011 usiluje o přízeň zákazníků nové Viano „Avantgarde Edition 125“. Velkoprostorový osobní vůz byl uveden na trh u příležitosti 125. narozenin automobilu.
Všechny lehké užitkové vozy Mercedes-Benz jsou vybaveny technologií BlueEFFICIENCY, která je zárukou hospodárnosti, ochrany životního prostředí a efektivity. Divize lehkých užitkových vozů uvedla jako vůbec první na trh sériově vyráběný dodávkový vůz s plně elektrickým pohonem s označením Vito E-CELL, a získala tak vedoucí postavení v oblasti „zelené mobility“. Od roku 2011 bude zákazníkům dodáno celkem 2 000 těchto vozidel.
Dvouciferný nárůst prodeje v roce 2011
Volker Mornhinweg prohlásil: „Mercedes-Benz přidal v segmentu dodávek pořádně plyn. S našimi příkladnými produkty a na základě naší strategie jsme motorem růstu koncernu Daimler.“
A jaký je krátkodobý cíl pro rok 2011? „Letos chceme s divizí Mercedes-Benz Vans dosáhnout v celosvětovém měřítku dvouciferného nárůstu prodeje. Základ k tomu již máme: naše skvělé produkty a správnou strategii. V roce 2013 hodlá divize zvýšit svůj prodej na 325 000 jednotek.“