Závažným důvodem pro záměr vybudovat nový centrální sklad byla i potřeba odstranit duplicitní plánování skladových zásob v rámci skupiny VAG. Začátkem roku 2007 byly zahájeny stavební úpravy na místě dnešního nového skladu. Zboží bylo po dobu stavby provizorně uskladňováno v pronajatých prostorech. Nový sklad byl posléze dokončen v létě a počátkem září 2007 se začalo naskladňovat. V současné době je už sklad v plném provozu. Německým zákazníkům je expedováno zboží přímo z Hodonína, totéž platí o zásilkách pro sesterské společnosti. Tyto dodávky tvoří převážnou část produkce firmy Jihomoravská armaturka, zbytek je určen pro její další odběratele. Naopak kromě vlastních produktů skladuje armaturka v Hodoníně i zásilky některých druhů výrobků od sesterských společností a dalších dodavatelů.
Vozíky byly od počátku loňského léta dodávány v několika etapách
Souběžně s výstavbou nového centrálního skladu vypsala Jihomoravská armaturka výběrové řízení na dodávku manipulační techniky. Základem pro formulaci zadání byla analýza personálního obsazení skladu, která vycházela z celkového objemu prodeje za předchozí roky vyjádřeného v počtu expedovaných palet. Objem prodeje byl rozdělen podle hmotnosti přepravovaného zboží na výrobky do 15 kg a nad 15 kg. Zadavatel bral v úvahu pochopitelně i dráhy vyskladňování a jeho doby, jakož i dobu nabíjení baterií pro vozíky a životnost manipulační techniky. Účastníci tendru nakonec dostali zadání definující především požadované výšky zdvihu, nosnosti, typy a rozměry vozíků. Jedním z požadavků byla i možnost rychlé výměny baterií. Ve výběrovém řízení zvítězila společnost YALE CZ, která také v létě 2007 dodávku manipulační techniky zahájila.
Sklad hodonínské armaturky obsluhují tři typy vozíků – retraky, ručně vedené vysokozdvižné vozíky bez plošinky pro obsluhu a tentýž typ s plošinkou. Retraky zakládají zboží do regálů a také ho vychystávají. Výrobky určené k expedici předávají na válečkovou dráhu, která je dopraví do prostoru balírny. Ta potvrdí příjem, zboží zabalí a vytiskne štítek, a pokud se jedná o poslední položku konkrétní dodávky, vytiskne dodací list. Z balírny už zboží odebírají ručně vedené vysokozdvižné vozíky, které je dopraví na příslušnou nakládací rampu.
Společnost YALE CZ dodala Jihomoravské armaturce koncem července 2007 prvních pět vozíků, a sice dva retraky MR 14 s bočním posezem o nosnosti 1400 kg a výšce zdvihu 6,80 m, dva ručně vedené vysokozdvižné vozíky MS 14 bez stupačky pro obsluhu s nosností 1500 kg a výškou zdvihu 4,60 m s triplexem a jeden ručně vedený vysokozdvižný vozík MS 15X se stupačkou. Koncem srpna téhož roku potom dodala další čtyři ručně vedené vysokozdvižné vozíky se stupačkou pro obsluhu. Armaturka nemohla mít přesnou představu o průběhu přestěhování skladu z Německa, a z toho důvodu také formou leasingu koupila jenom část vozíků. Ostatní si najala na dobu šesti měsíců s tím, že po uplynutí pronájmu je podle potřeby odkoupí. V prosinci 2007 byla dodávka rozšířena o další pronajatý retrak. V říjnu roku 2008 společnost YALE CZ dodala armaturce ještě jeden plynový vysokozdvižný vozík GLP 16 VX upravený pro manipulaci v kontejnerech, vybavený triplexem, který zajišťuje průjezdnou výšku 200 cm. Armaturka totiž dodává zboží i do zámoří a například v říjnu 2008 vyexpedovala osm kontejnerů. Ty jsou plynovým vozíkem nakládány z ramp. V současné době jsou už všechny dodané vozíky s výjimkou jednoho retraku, který zůstává v pronájmu, převedeny do režimu operativního leasingu.
Počáteční forma pronájmu části manipulační techniky byla součástí podmínek výběrového řízení. „Šli jsme do rizika, že nám část vozíků nakonec zůstane na skladě, ale dnes už je v pronájmu pouze jeden retrak, o jehož osudu se bude v nejbližší době rozhodovat,“ uvádí Vasil Ščerbej, obchodně-technický zástupce společnosti YALE CZ pro střední a jižní Moravu.
Management uvažuje o změně frekvence vystavování dodacích listů
Hlavním důvodem ne zcela obvyklého řešení s dočasným pronájmem části manipulační techniky bylo to, že logistické procesy se teprve ustalovaly. „Skladové centrum je v provozu něco málo přes rok a za tu dobu jednak probíhala optimalizace procesů, jednak od ledna šla nahoru průběhová křivka zásilek především pro mateřskou společnost. Z původních celopaletových zásilek expedovaných do jejího skladu se totiž staly zásilky kusové, což mělo zásadní dopad na jejich počet,“ dokládá Julie Motyčková, manažerka logistiky hodonínského skladového centra. Německé zákazníky kromě toho armaturka nepřevzala okamžitě, ale po etapách. V důsledku toho také po etapách stoupal počet příjemců, tedy i obalových jednotek, počet položek dodacích listů i dodacích listů samotných.
V červnu 2008 se situace stabilizovala, hodonínské centrum už převzalo veškeré materiálové toky, pro které bylo projektováno. Bylo sice nuceno dočasně zvýšit počet zaměstnanců, ale na druhé straně armaturka stále spolupracuje na optimalizaci procesů s dodavatelem skladového informačního systému, který byl vytvářen na míru, a zavedla také konsolidaci dodávek. Ta spočívá v tom, že výrobky z různých zón skladu, které ovšem patří k jedné dodávce, jsou soustřeďovány na jedné nebo na co nejmenším počtu palet, aby se snížil počet jízd manipulační techniky, spotřeba obalového materiálu a dopravní náklady. S tím souvisí i periodicita vystavování dodacích listů. V současném režimu se dodací listy vytvářejí dvakrát denně, ráno a odpoledne. To znamená, že zásilky pro některé zákazníky se tentýž den připravují nadvakrát. Německé centrum vyvíjí soustavný tlak na přechod k vystavování dodacích listů pouze jednou denně. Tím by sice vzniklo riziko prostojů personálu, to by ale bylo v případě realizace této změny odstraněno předisponováním části současné ranní směny do noční. V současné době je provoz v hodonínském skladovém centru dvousměnný. „Předpokládaný nový režim zvládneme se stejným stavem personálu a já předpokládám, že dokonce s nižším,“ říká k tomu Julie Motyčková.
Pro manipulační techniku je zajištěn full servis
Dalším z požadavků pro výběrové řízení na dodavatele manipulační techniky byla možnost rychlé výměny baterií a předpokládalo se, že ke každému vozíku nebo alespoň ke každým dvěma z nich bude k dispozici jedna rezervní baterie. Baterie jsou ve vozících uloženy na válečcích, obsluha je může zcela jednoduše vytáhnout na válečkové stoly a provést boční výměnu vybité baterie za nabitou. Veškeré dodané nabíječe umožňují rychlé nabíjení s nuceným oběhem elektrolytu. Pokud jde o údržbu a opravy, všechny vozíky dodané YALE mají zaručen full servis s dojezdovou dobou 24 hodin. „Jihomoravská armaturka patří k našim největším zákazníkům na jižní Moravě. Spolupráce začala v roce 2003 a od té doby jsme armaturce dodali přes padesát vozíků různých typů. V okolí Hodonína poskytujeme servis celé řadě dalších firem, takže není neobvyklé, že se naši servisní technici dostaví k odstranění nahlášeného problému i do jedné nebo dvou hodin. Ještě se nám nestalo, že bychom konkrétní problém rychle nevyřešili a některý z vozíků byl delší dobu mimo provoz,“ dokumentuje Vasil Ščerbej.
Fakta
Šest
vozíků zpočátku pracovalo v pronájmu; v současné době se to týká už jenom jednoho retraku, ostatní vozíky byly převedeny do režimu operativního leasingu.
200
centimetrů průjezdné výšky zajišťuje plynový vysokozdvižný vozík GLP 16 VX, vybavený triplexem a upravený pro manipulaci v kontejnerech.