Mezinárodní společnost Hempel patří mezi nejstarší výrobce nátěrových hmot zahrnující 24 výrobních závodů, tři výzkumně-vývojová centra v Kodani, Barceloně a Singapuru, 43 obchodních kanceláří a více než 150 skladů na pěti kontinentech. V České republice, na Slovensku a v Maďarsku působí prostřednictvím dceřiné společnosti Hempel Czech Republic s centrálou v Brně. Výrobní sortiment společnosti zahrnuje klasické rozpouštědlové nátěrové hmoty (alkydy, vinyly, epoxidy, akryláty, polyuretany atd.), vodou ředitelné nátěrové hmoty a speciální nátěrové hmoty pro specifické podmínky. Tyto klasické ADR produkty se z centrálního skladu v Brně distribuují po celé České republice, Slovensku a Maďarsku.
Logistický provider jako prodloužená ruka výrobce
Vzhledem k tomu, že výrobce nátěrových hmot pracuje na tak velkých projektech, jako je například právě dokončený nejvyšší most v Praze, Lochkovský most, je nutné nátěrové hmoty v režimu ADR dodávat postupně a přesně ve stanovenou dobu. Více než 40 % všech zakázek Hempelu se dodává pro využití na velkých konstrukčních celcích, tedy s místem dodání přímo na staveniště v terénu. Proto je důležité mít přesné informace o tom, kde se zásilka nachází, kdy se dostane na místo určení, kdy byla přijata a zda vše proběhlo standardně. „Naše společnost je známá jako celosvětový dodavatel, který se přizpůsobí místním podmínkám a nabízí konkurenční řešení s krátkým dodacím časem a velkou flexibilitou,“ představuje společnost Jiří Sponar, vedoucí zákaznického servisu a logistiky společnosti Hempel Czech Republic. „Proto klademe na naše obchodní partnery vysoké požadavky. Logistický provider je ve vztahu k našim zákazníkům naší prodlouženou rukou a musíme se na něj moci spolehnout. Transparentní proces logistiky a vyšší informovanost o stavu zásilky jsme proto vyhodnotili jako klíčové příležitosti pro další zlepšení našeho zákaznického servisu.“ Zmíněné požadavky na logistického providera splnila společnost DACHSER Czech Republic. „Spektrum poskytovaných služeb v oblasti národního i mezinárodního zasilatelství jsme rozšířili i o sofistikovaná IT řešení, která si kladou za cíl zkrátit vzdálenosti mezi DACHSEREM a zákazníkem a zároveň ušetřit na mnoha úrovních čas i peníze celého zákaznického supply chainu. Příkladem efektivního využití našich informačních technologií je právě spolupráce se společností Hempel,“ uvádí Jan Polter, obchodní a marketingový ředitel společnosti.
Požadavek zjednodušit objednávání přeprav a posílit informace o zásilkách
Na začátku spolupráce se společností DACHSER stála již zmíněná myšlenka zjednodušení komunikace při zadávání zásilek a zvýšení transparentnosti celé logistiky společnosti Hempel. Strategickým cílem bylo zjednodušit objednávání přeprav a zároveň posílit přísun informací o zásilkách zodpovědným pracovníkům zákaznického servisu ve společnosti Hempel. „Uvědomili jsme si, že pro tohoto zákazníka bude ideální využít náš soubor online aplikací e-Logistics, které DACHSER sám vyvinul a dále vyvíjí tak, aby byly šité na míru konkrétním zákazníkům,“ vysvětluje Jan Polter. „Ukázalo se, že management společnosti Hempel je otevřený novým IT řešením a výsledkem byla implementace několika produktů naší e-Logistics a také Active Reportu.“
Samotná implementace IT řešení začala u výrobce nátěrových hmot v roce 2007. Jako první byla zavedena internetová aplikace Transport Order, která umožňuje jednoduché zadávání zásilek k přepravě přímo z kanceláře zákazníka. Transport Order dále nabízí možnost vygenerování čárového kódu pro příslušné zboží, zohlednění přepravních podmínek pro zásilky v režimu ADR a je také užitečným nástrojem pro kontrolu objednaných přeprav.
Na aplikaci Transport Order navazuje plynule Shipment Control, který detailně a přehledně sleduje stav všech zakázek, jež firma Hempel společnosti DACHSER zadala. Vzhledem k tomu, že každý zákazník má individuální a jedinečné vztahy se svými obchodními partnery, pracuje produkt Shipment Control se všemi dostupnými informacemi, z nichž si zákazník sám vybere ty, které potřebuje, a produkt si tak přizpůsobí podle individuálních požadavků. Pro společnost Hempel aplikaci upravili tak, aby se zobrazovaly pouze pro ni relevantní informace, a naopak některé kolonky byly přidány. „Důležité je pro nás vyhledávání podle našich vlastních čísel objednávek, což nám aplikace umožňuje. Transport Order a Shipment Control nám také nabízejí okamžitý přehled o stavu zakázek,“ upřesňuje Jiří Sponar.
Shipment Control nabízí i fotografie problémových zásilek
Pohyb samotných zásilek je kontrolován již zmíněnou aplikací – Shipment Control, která nabízí tracking & tracing zásilky neboli sledování a získání informací o průběhu zásilky včetně stavu doručení. Společnost Hempel využívá i rozšířenou statistiku a detailní přehledy o přepravě zásilek a v některých případech také možnost vytištění kopie potvrzení o doručení včetně podpisu příjemce. Produkt Shipment Control může dokonce ve výjimečných případech sloužit také k prohlížení a vytištění fotografií problémových zásilek. „Jsme vůči našim zákazníkům naprosto transparentní. Pokud se cokoli pokazí, uvidí to,“ vysvětluje Jan Polter.
Společnost Hempel byla také prvním zákazníkem v České republice, který začal využívat tzv. Active Report, nástroj pro automatické ohlášení nestandardního průběhu zásilky. Aplikace Active Report zákazníkovi odešle automaticky jakoukoliv informaci o tom, že průběh zásilky neodpovídá původnímu plánu. „Jedná se o jakýsi náš vnitřní audit, který jsme se rozhodli zpřístupnit i našim zákazníkům,“ říká Jan Polter. „Efekt je vynikající, zákazník je zcela přesně a v reálném čase informován o jakékoliv odchylce od plánované přepravy, ať už je to kvůli dopravní situaci na cestách, nekompletní zásilce, kterou jsme vyzvedli od dodavatele, či na základě nepřesností při dodání do místa určení. Pro DACHSER je to naopak jakýsi zdvižený prst, který nás tlačí k vysokým výkonům,“ říká dále o Active Report. „Zavedení Active Reportu hodnotíme jako velký přínos zejména pro naše vztahy se zákazníky,“ chválí aplikaci Jiří Sponar. Díky Active Reportu mohou podle něho své zákazníky včas informovat o nenadálých změnách při dodání a zároveň sami mají okamžitý přehled o tom, zda předání zboží proběhlo v pořádku a zakázka může být vyfakturována.
Aplikace přinesla transparentní komunikaci o stavu objednávek i zásilek
V současné době je přes různé aplikace e-Logistics zpracováváno 4500 zásilek (v režimu ADR) ročně o celkové hmotnosti 2700 t. Úroveň KPI přesahuje 98 %.
Použití aplikací e-Logistics přineslo firmě Hempel zejména zcela transparentní komunikaci o stavu objednávek i zásilek. To mělo značný efekt na zjednodušení pracovních postupů zejména v obchodním a servisním středisku společnosti, ale také pozitivní dopad na jednání obchodního oddělení se zákazníky o stavu dodávek.
Velkým přínosem z pohledu společnosti Hempel je nejen jednoduché a průhledné řízení logistických procesů, ale také snížení administrativní zátěže a účinné odbourání papírových postupů. Dříve zde pracovalo obchodní, logistické i servisní středisko s objednávkami přepravy klasicky faxem či e-mailem a informace o průběhu zásilky, jejím odbavení či možných potížích získávalo často se zpožděním pouze telefonicky. Zákaznický servis proto čelil situacím, ve kterých neměl pro své zákazníky dostatek informací ve správný čas. Po zavedení e-Logistics došlo k výraznému zlepšení komunikace nejen mezi logistickou firmou a společností Hempel, ale především směrem k zákazníkům. „Pracovníci zákaznického servisu mohou tak řešit jiné záležitosti než neustále složitě zjišťovat, co se stalo se zásilkou,“ uzavírá Jiří Sponar.
Fakta:
4500
zásilek v režimu ARD o celkové hmotnosti 2700 t a úrovní KPI přesahující 98 % je v současné době zpracováno ročně přes různé aplikace e-Logistics.
40 %
všech zakázek společnosti Hempel se dodává pro využití na velkých konstrukčních celcích přímo na staveniště v terénu.