Minulý rok se naplno projevily důsledky globální ekonomické krize, která v nebývalé míře zasáhla developery logistických projektů. Namísto výstavby nových skladových prostor se zaměřili na pronájem neobsazených ploch, a přestože měli nakoupené stovky hektarů stavebních pozemků, prakticky nikdo nic nestavěl. V podstatě jediným významným developerským počinem minulého roku je výstavba nové haly pro obchodní řetězec s nábytkem v prostorách logistického parku PointPark Bratislava v Lozornu.
Diskont s nábytkem provozuje celkem 59 prodejen
Řeč je o společnosti Möbelix, která provozuje diskontní prodejny s nábytkem. Firma, která vznikla v roce 1989 v rakouském St. Floriane, patří do koncernu XXXLutz a v Evropě provozuje celkem 59 obchodů s nábytkem. Nejvíce prodejen má nábytkový diskont v Rakousku a Německu, ale v posledních letech expanduje ve východní Evropě, především v České republice, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku. Zatímco na Slovensku má Möbelix zatím pouze jednu prodejnu v Bratislavě, v Česku momentálně fungují čtyři. Firma má však zájem zřídit obchod s nábytkem v každém městě nad 100 tisíc obyvatel. Expanze ve východní Evropě vedla společnost k rozhodnutí vybudovat centrální sklad pro tento region právě na Slovensku. „Koncern XXXLutz měl až do září minulého roku jeden centrální sklad pro všechny dceřiné společnosti, tedy XXXLutz, Möbelix a Mömax. Vzhledem k postupující expanzi Möbelixu do zemí východní Evropy je pozice Lozorna, kde svoje haly nabízí jeden z mezinárodních hráčů na trhu logistiky, PointPark Properties, logisticky velmi výhodná. Naším záměrem bylo vytvořit centrální sklad na bázi předběžného skladování, to znamená v přízemní úrovni od příjmu k výdeji zboží,“ konstatuje Igor Georgiev, branch manager společnosti Möbelix.
Obchodní řetězec hledal silného mezinárodního partnera s dostatečným finančním zázemím, který bude v těžké situaci na trhu developmentu na přelomu let 2008 a 2009 finančně stabilní a bude plnit svoje závazky na sto procent. „Naše spolupráce začala v březnu 2008, kdy se uskutečnilo první setkání mezi představiteli našich společností. V červenci 2008 byly po vzájemných jednáních podepsány základní smluvní podmínky,“ vysvětluje Peter Bečár, managing director společnosti PointPark Properties (P3) pro Slovenskou republiku.
Mezi rozhodující faktory patřila také lokalita a infrastruktura parku PointPark Bratislava, umístněného na dálnici D2 (Praha–Bratislava–Budapešť) u sjezdu Lozorno, jenom 15 km od slovenského hlavního města Bratislavy. Důležitá byla také možnost spolupráce se stabilním partnerem se zkušenostmi na mezinárodní úrovni, stejně jako reference v podobě distribučního centra pro společnost WHIRLPOOL, která působí v PointPark Bratislava od roku 2008. Rozhodla také flexibilita developera a možnost dodání stavby na klíč v průběhu šesti měsíců od začátku výstavby po požadovaný termín začátku provozu. Bonusem pro klienta byla také potenciální možnost dalšího rozšiřování parku v případě potřeby klienta.
Projekt byl zrealizován v průběhu necelého roku
Na obou stranách byly vytvořeny projektové týmy (projektanti, architekti), které vzájemně spolupracovaly, operativně projekt řešily a aktivně komunikovaly. Průběh projektové přípravy a realizace projektu naplnil představy developera i zákazníka a napomohl úspěšnému naplnění smluvních podmínek, což dokazuje také fakt, že projekt byl realizován v průběhu necelého roku, přičemž samotná výstavba trvala šest měsíců.
V únoru 2009 podepsaly obě strany smlouvu o budoucí smlouvě, v březnu 2009 začala výstavba a už v září odevzdal developer halu klientovi do užívání.
Skladová plocha byla stanovená na rozlohu 25 970 m², přičemž 12 059 m² bylo určeno na možnou expanzi. Společnost Möbelix požadovala 1800 m² kancelářských prostor, z toho 800 m² kanceláří, kde se měly provádět administrativní úkony spjaté s operativou skladu v DC 5, a 1000 m² kanceláří pro administrativu spjatou s operativou skladů mimo SR.
„V přípravné fázi jsme zákazníkovi přizpůsobili standard haly a připravili projekt na míru, tzv. build to suit řešení. Zvýšili jsme zatížení podlahy, aby se mohl instalovat regálový systém a indukční linky na navádění automatických vysokozdvižných vozíků, zároveň jsme připravili kanceláře na míru a mnoho dalších detailů projektu, jako například osvětlení apod.,“ objasňuje průběh projektu Pavol Podskoč, vedoucí development oddělení P3 na Slovensku.
Bezproblémový provoz zabezpečuje externí FM firma
Přípravná fáze a samotná realizace projektu proběhly podle slov představitelů obou společností, developera i zákazníka, bez závažnějších změn. Klient v průběhu realizace sice pár změn týkajících se instalace datových sítí v kanceláři a ve skladu požadoval, ty však celkový průběh výstavby a samotné odevzdání prostorů zákazníkovi neovlivnily. „Zákazníkovi jsme také poskytli pomocnou ruku v případě legislativních postupů. Týkaly se především užívání objektu v návaznosti na specifika jeho provozu,“ říká Peter Bečár.
Bezproblémový chod parku zabezpečuje specializovaný facility manažer, který provoz řeší v součinnosti s lokálním property manažerem přímo z P3.
Nábytkářský koncern se v nových prostorách cítí dobře. „Skladovací prostor plně odpovídá našim požadavkům, takže jsme se spoluprací s PointPark Properties spokojeni,“ uzavírá Igor Georgiev.
Společnost PointPark Properties na profinancování výstavby distribuční haly 5 pro společnost Möbelix získala investiční úvěr ve výši 11,5 mil. eur od VÚB banky. „Získání úvěru v období, které charakterizuje zdrženlivější chování bank při financování nemovitostí, vnímáme jako úspěch a potvrzení kvality projektu. Výstavba pro Möbelix znamená pokračování výstavby logistického parku PointPark Bratislava, do jehož rozšiřování hodlá společnost investovat v nejbližší budoucnosti,“ zdůrazňuje Peter Bečár.
Úspěch projektu Möbelix a rostoucí zájem panevropských hráčů o lokalitu jsou též důvody, proč se společnost PointPark Properties nedávno rozhodla expandovat a rozšířit park v Lozornu na 41 ha. V blízké budoucnosti to znamená zvýšení pronajímatelné plochy o 110 000 m² v nejvyšším standardu. „Rozšiřování portfolia společnosti pro výstavbu je součástí naší firemní strategie. Slovenská republika je strategickou lokalitou pro mnoho významných hráčů na mezinárodním distribučním trhu. PointPark Bratislava tak právě díky své poloze sehrává významnou úlohu na panevropském logistickém trhu,“ dodává Peter Bečár.
Akvizice pozemků zabezpečí pokračování výstavby logistických hal v PointParku Bratislava téměř do roku 2014, přičemž nabídne pracovní příležitost přibližně pro 450 lidí. Současně však předpovídá příliv mezinárodních společností s potenciálem dalších investic do regionu.
*fakta
11,5 mil. €
představoval investiční úvěr, který získala společnost PointPark Properties na profinancování výstavby distribuční haly 5 pro společnost Möbelix.
25 970 m²
je celková rozloha skladové plochy, přičemž 12 059 m² bylo určeno na možnou expanzi. Nájemce požadoval také 1800 m² kancelářských prostor.
*BOX
Časový harmonogram výstavby
Březen 2008 | první střetnutí Möbelix – PointPark Properties |
Duben 2008 | diskuse o základním řešení |
Květen 2008 | studie uskutečnitelnosti |
Červenec 2008 | podpis Head of Terms |
Srpen – září 2008 | příprava technických detailů |
Říjen 2008 – leden 2009 | projektování a engineering podle požadavků klienta |
Únor 2009 | podpis smlouvy |
Březen 2009 | zahájení výstavby |
Září 2009 | odevzdání do provozu klientovi |