Firma Primalex v roce 2003 vypsala výběrové řízení na doplňkovou dodávku manipulační techniky, v němž zvítězila společnost BT Česká republika (dnes Toyota Material Handling CZ). Když vedení Primalexu zjistilo, že BT dodává také regálové systémy Radioshuttle, rozhodlo se pro toto řešení. „Výběrové řízení se v tomto případě nekonalo, protože podobnou skladovou technologii v té době na českém trhu žádný jiný dodavatel nenabízel, a řešení přitom bylo vzhledem k charakteru naší výroby optimální,“ říká Jan Diblík, výrobně-technický ředitel společnosti Primalex. Regály systému Radioshuttle mají prakticky neomezenou hloubku, protože palety do zadních pozic a zpět dopravuje satelitní vozík pojíždějící po kolejnicích v regálových kanálech. Přemísťování satelitu mezi jednotlivými kanály může zajistit jakýkoliv vozík s dostatečnou nosností a příslušnou výškou zdvihu.
Celá zakázka se začala připravovat v roce 2003, pro rok 2004 ovšem nebyla schválena, takže k vlastní realizaci došlo až v roce 2005. Objednávka byla vystavena v květnu, instalace potom proběhla v říjnu.
Instalace trvala týden, zkušební provoz nebyl nutný
Kromě požadavku na maximální využití prostoru byla další prioritou Primalexu jednoduchá obsluha čelními vysokozdvižnými vozíky, kvalita manipulace a rychlost skladování. Při projekci se nejprve zvažovalo jak FIFO, tak FILO uspořádání regálů, nakonec byla zvolena varianta systému Radioshuttle. Vedlo k tomu mimo jiné i to, že regály jsou určeny pro skladování a následnou expedici hromadně vyráběných produktů ve variabilitě maximálně 12 skladových položek. Projektanti posléze k ověření efektivity materiálových toků mezi výrobou a skladem, respektive skladem a expedicí, využili i simulace materiálových toků za použití softwaru Virtual Warehouse. Dodávka nakonec zahrnovala pětipatrové regály s kanály pro 14 palet a celkem čtyři satelity. V celém bloku je k dispozici 1750 paletových míst. Instalace trvala týden a obešla se bez zkušebního provozu. „Po zaučení obsluhy se regálový systém hned začal používat v běžném provozu. Obsluha není o nic složitější než zakládání do běžného regálu,“ uvádí Jindřich Přívora, trade marketing manažer společnosti Toyota Material Handling CZ. Regálové systémy Radioshuttle někdy bývají dimenzovány tak, aby například objem výrobní šarže byl celočíselným násobkem kapacity regálového kanálu. Tato kalkulace se při projekci regálů v Břasích nepoužila. „Kanály jsou tak dlouhé, jak to jen bylo možné, aby se co nejvíce využilo prostorové dispozice volné části haly. Výška kanálů je dimenzována na rozměr nejvyšších skladovaných palet, protože jinak by mohly vznikat komplikace při zaskladňování,“ popisuje Jan Diblík a dodává, že konečnou kapacitu regálového bloku určily i ekonomické aspekty: „Na celý projekt jsme měli vyčleněny určité finanční prostředky, ale během dvouletého odkladu realizace se zvýšila cena železa, takže původně plánovaný počet dvou tisíc paletových míst se snížil na sedmnáct set padesát.“ Regálový systém je krytý servisní smlouvou a zhruba jednou za tři měsíce probíhají preventivní prohlídky. „V případě nějaké poruchy musí servisní technik závadu odstranit ještě tentýž den, což dodržujeme,“ uvádí Jindřich Přívora.
Velké dodávky vyřizuje sesterská velkoobchodní společnost
Dvě výrobní linky produkují za směnu až 150 palet nátěrových hmot, k jejichž přesunu do regálů Radioshuttle jsou určeny dva čelní vozíky. Ty je zaskladňují do tří spodních pater regálového bloku, o zakládání do vyšších pater se stará retrak. Dalších pět vozíků transportuje zboží do expedice a nakládá je na kamiony. Některé z vozíků už nejsou nejnovější, společnost BT v rámci této zakázky dodávala pouze regálový systém a satelity. Firma Primalex však dlouhodobě používá čelní vozíky BT v expedici i výrobě a plánuje i obměnu retraků. „Retraky jsou tady celých jedenáct let a bylo by třeba je vyměnit. Náklady na údržbu začínají stoupat do neúnosné výše. Na příští rok máme od Toyoty objednán zatím první,“ ilustruje Jan Diblík.
Sklad funguje jednak jako zásobní, jednak jako expediční. Do pevných regálů Radioshuttle se ukládají hromadně vyráběné a expedované výrobky, do posuvných potom produkty vyráběné v menších sériích. V minulých letech se v Břasích skladovala i část produkce firmy Trilak Budapešť, sesterské společnosti Primalexu. Jednalo se téměř o 500 skladových položek, které byly následně distribuovány. V současné době se už ovšem činnost v rámci celé skupiny konsoliduje. „Skladování části produkce Trilaku převzala naše sesterská velkoobchodní společnost, takže výrobky z Maďarska se vozí přímo do jejích skladů,“ říká Jan Diblík. Tatáž společnost vyřizuje i objednávky velkých odběratelů. Z Primalexu do svých skladů odváží zboží v kamionech, objednávky odběratelé zasílají přímo jí a její pracovníci také dodávky realizují. Kapacita provozů Primalexu v Břasích by pro takovéto operace většího rozsahu nepostačovala.
Firma čeká na dodávku skladového informačního systému
Časový režim obsluhy Radioshuttle regálů kopíruje režim výrobních linek, pracuje se tedy ve dvou směnách po osmi hodinách. Pouze v zimě, mimo hlavní sezonu, se provoz omezuje na ranní směnu. Ve skladu není počítačový informační systém, obsluha vozíků tedy nemá automaticky k dispozici údaje o tom, kde je jaké zboží zaskladněno. „U hromadných nátěrových hmot to není problém, ale v případě speciálních dodávek se někdy stane, že pracovníci chodí po skladu a hledají,“ uvádí Jan Diblík. Pokud jde o vyskladňování do expedice, řidiči kompletují zakázky podle zasílacích listů. Pracovníci skladu původně některé sloupce vyhradili určitým nátěrovým hmotám, ale to redukovalo celkovou kapacitu skladu. Evidenci toho, co, kdy a kam se zaskladnilo, si tedy zatím vedou na papíře. Obsluha regálů Radioshuttle se snaží důsledně dodržovat zásadu, aby se při expedici vyprázdnil celý kanál. V opačném případě by se mohlo stát, že v jeho zadní části zůstanou delší dobu palety se zbožím, kterému ubíhá záruční lhůta. „Způsob evidence je prozatímní, hodila by se nám počítačová podpora. Na letošní rok jsme měli naplánovanou implementaci warehouse management systému, ale centrála tuto investici zatím neschválila, takže je přesunuta na příští rok,“ líčí Jan Diblík.
Fakta
12
skladových položek maximálně ukládaných do regálů zajišťuje optimální využití blokového skladování v systému Radioshuttle.
Až 150
palet výrobků produkují za jednu směnu dvě výrobní linky; dva čelní vozíky musejí tuto produkci rovněž v průběhu směny zaskladnit.