Rychlou a správnou paletizaci hotových zabalených výrobků často zajišťují roboty, které eliminují lidské chyby a mají vysoký výkon. Uvědomili si to i v závodě Malacky II společnosti Swedwood Slovakia, který vyrábí kuchyňské a šatníkové skříně. Ve firmě původně používali jednoúčelové stroje a potom jednoduché roboty. Důvodů, proč hledali nové řešení, bylo více. „Jedním z hlavních je získání flexibility, která je s novým řešením nesrovnatelně vyšší než u jednoúčelových strojů a umožňuje nám reagovat na měnící se požadavky zákazníka v kratší době a s nižšími náklady. Dalším velmi důležitým faktorem byla spolehlivost řešení, která je při vyšším stupni automatizace velmi potřebná. Samozřejmě jsme vyžadovali i dostupný a kvalitní servis,“ vysvětluje Michal Bocán, technický ředitel společnosti Swedwood Slovakia.
Paletizér dokáže najednou obsloužit až čtyři dopravníky
Švédská nábytkářská společnost má v Evropě 20 výrobních závodů, některé z nich už s robotizovanými zařízeními od společnosti ABB, s níž na základě úspěšných aplikací uzavřela smlouvu o partnerství. Proto se na ni začátkem roku opět obrátila, tentokrát s požadavkem na zvýšení výkonu odkládání a na modernizaci současného stavu. „Samozřejmě jsme do projektu vstupovali s podrobnou analýzou potřeb zákazníka. Ten to vždy ocení a my potom nemáme problém při realizaci. Řešili jsme potřebu počtu odložení krabic za minutu a nosnost. Řešení jsme našli ve standardním paletizačním robotu IRB 660 s nosností 250 kilogramů, který zvládl takt odkládání a zátěž,“ přibližuje Peter Kubík, sales manažer společnosti ABB.
Robot IRB 660 je dodáván ve čtyřosém designu, má dosah 3,15 metru a hodí se na paletizaci pytlů, krabic, přepravek, lahví apod. Je podstatně rychlejší (o více než 10 %) než jeho předchůdce IRB 640. Kromě toho mu optimalizovaný výkon motoru a pohybové schopnosti zaručují mnohem kratší dobu cyklu, než jakou mají srovnatelné produkty na trhu. Paletizér se svým dlouhým dosahem může obsloužit až čtyři dopravníky na přísun materiálu, dva paletové regály, jeden překládací regál a čtyři dopravníky na odsun palet. Celá kabeláž na napájení, signály, sběrnice a vzduchotechniku je zamontována uvnitř robotu. Vnitřní kabeláž je navržena tak, aby minimalizovala opotřebení nebo nebezpečí přetržení vodičů. Kromě toho krytí IP 67 znamená, že celý robot je postaven pro náročné a prašné prostředí.
Funkce robotizované buňky je standardní jako při běžné paletizaci. Vstupní dopravník do robotizované buňky dopraví zabalenou a zalepenou krabici do stohovače krabic, kde jsou připraveny, resp. nastohovány, krabice pro odběr robotem. Robot uchytává nastohované krabice v předem definovaném počtu, podle druhu výrobku, pomocí dvouramenného mechanického chapadla a ukládá je na dopravník, kde je připravena dřevěná paleta. Ta je po ukončení nakládání automaticky odtransportována a nahrazena další prázdnou paletou, na kterou robot opět ukládá krabice. „Systém je vybaven ethernetovou komunikací zabezpečující zákazníkovi napojení na vnitrofiremní údržbářskou síť, která neustále monitoruje stav zařízení,“ říká Peter Kubík.
Kontrolu robotického zařízení zajišťuje signál GPRS
Technologie vzdálené správy robotů prostřednictvím signálu GPRS se už stává neoddělitelnou součástí kontroly robotických zařízení. Díky ní má správce zařízení okamžité informace o stavu robota a dokáže podle potřeby reagovat na případné chyby. Systém se vyznačuje poměrně jednoduchým principem a šetří množství času při správě zařízení.
Název tohoto komunikačně-monitorovacího systému je Remote service a zařízení pochází z dílny společnosti ABB. Jeho základním článkem je přídavné zařízení Remote service box (RSB). Je to doslova malá černá skříňka, která obsahuje SIM kartu, komunikační kartu na přijímání dat z počítače robotu a vysílač GPRS signálu. Po zapojení RSB se administrátor prostřednictvím GPRS/3G sítě spojí s příslušným robotem a za několik minut se spustí první měření. Systém detekuje teplotu, stav zátěžových momentů motoru, stav baterií, výkon zařízení a následně hodnoty zapisuje do přehledného grafu. Tato znalost kondice robotu umožňuje předvídat jeho životnost a potenciální selhání, která mohou nastat. Napomáhá tomu i funkce Audit, která vypočítá přibližnou dobu životnosti jednotlivých komponent. Klíčovou úlohou systému je informovat správce robotu o vzniklých chybách. V takové situaci RSB alarmuje centrální databázi, která pošle určenému technikovi SMS zprávu. Technik se následně může prostřednictvím sítě okamžitě seznámit s informacemi o systému a identifikovat vzniklý problém.
Návratnost investice se pohybuje od jednoho a půl do dvou roků
Implementaci robota IRB 660 zajišťovala společnost Energo – Robotics. „Celý proces proběhl poměrně jednoduše. Výrazné problémy nevznikly, a pokud se nějaké objevily, řešili jsme je okamžitě, protože programátor byl pět dní k dispozici zákazníkovi při náběhu nových výrobků. Bylo velmi důležité, že zákazník dokázal výrobu orientovat tak, že za týden se při paletizaci vystřídaly všechny výrobky nebo alespoň produkty rozměrově podobné,“ uvádí Peter Kubík.
Nákup byl financován z prostředků, které nábytkářská společnost vyčlenila jako investici na zvýšení produkce a kvality paletizace. Jejich návratnost se pohybuje kolem jednoho a půl až dvou roků, což je pro investici velmi dobrý ukazatel.
„S odběratelem máme rozpracovanou servisní smlouvu, kde kromě jiného nabízíme i službu Hotline, v rámci které je dostupný čtyřiadvacetihodinový servis sedm dní v týdnu a neustálý monitoring robota pomocí webového rozhraní. Pomocí webového rozhraní dokonce umíme vyřešit problém na dálku. V servisní smlouvě jsou i standardní preventivní prohlídky, kdy analyzujeme stav zařízení, čímž předcházíme nepředvídaným poruchám. Swedwood patří k těm zákazníkům, kteří nepodceňují preventivní údržbu, protože pochopili, že jedině prevencí mohou předejít riziku,“ konstatuje Peter Kubík.
Výhod vyplývajících ze vzdálené správy robota je více. V případě poruchy se v první řadě šetří čas spojený s příchodem technika na místo práce robota. Podle společnosti ABB je až 60 % chyb na zařízení možné řešit dálkově. Protože systémová diagnostika dokáže přesně určit druh problému, přichází technik na místo obvykle už s přesnými poznatky o nedostatku. Díky tomu se může připravit na patřičný opravárenský zásah, případně zajistit náhradní díly. Nezapomínejme ani na aktuálnost získaných měření, která se nevykonávají ex post. To všechno šetří nejen čas, ale hlavně výrobní systém. Výpadek robotu totiž může značně omezit celý tok výroby, což se někdy neobejde bez negativních následků. V současnosti je vzdálená správa robotů většinou záležitostí menších firem, kde se nachází menší počet zařízení. Větší průmyslové celky obvykle zaměstnávají specializované pracovníky. Počet dálkově řízených robotů se na Slovensku pohybuje kolem šesti, celosvětově je to asi 300 zařízení.
Swedwood si nové řešení pochvaluje. „Společnost tvoří a reprezentují její zaměstnanci, kteří v tomto případě přistupují ke své práci profesionálně a respektují dohody a požadavky zákazníka. Proto jsme s implementovaným řešením velmi spokojeni a těšíme se na další vzájemnou spolupráci,“ uzavírá Michal Bocán.
Fakta
IRB 660
je označení paletizačního robotu s nosností 250 kg, má dosah 3,15 m a hodí se na paletizaci pytlů, krabic, přepravek, lahví apod.
RSB
– Remote service box – informuje správce robotu o vzniklých chybách. V takových případech alarmuje centrální databázi, která pošle určenému technikovi SMS zprávu.