Výsledky analýzy, která má za cíl shrnout vývoj na trhu průmyslových a logistických realit, jsou optimistické. Podle nich trh průmyslových a skladových nemovitostí zažívá jako první ze segmentů komerčního realitního trhu výrazné oživení. Zotavení českého trhu průmyslových a skladových nemovitostí úzce souvisí s výbornými výsledky německé ekonomiky, díky kterým svou činnost opět rozběhla řada českých zpracovatelsko-dodavatelských firem (tzv. TIER 1).
„Poptávka po nových skladových a průmyslových prostorech v roce 2010 byla vskutku impozantní, nejlepší za poslední tři roky (2008 – 2010) a je možné ji plně srovnávat s rokem 2007, tj. rokem boomu,“ uvedl Milan Korbelář, vedouci oddělení logistických a průmyslových nemovitostí společnosti King Sturge. „Za celý rok 2010 očekáváme pronájem cca 750 000 – 800 000 m2, což je o 100 % více než v loňském roce, kdy bylo v celé ČR pronajato 380 000 m2.“
Díky minimální nové výstavbě (nulová spekulativní výstavba, na trh jsou dodávány téměř 100% obsazené nemovitosti) a prudce vzrůstající poptávce došlo ke stejně dramatickému snížení míry neobsazenosti z 17,6 % v prosinci 2009 na cca 11 % v prosinci 2010 (údaj pro prosinec 2010 je kvalifikovaným odhadem). „Pro rok 2011 očekáváme další snížení míry neobsazenosti na úroveň 9 % – 10 %,“ dodal Milan Korbelář.
Největší poptávka po skladových a průmyslových areálech panuje ve třech lokalitách: na Plzeňsku, na Praze-východ a na Ostravsku. Plzeňsko a Ostravsko profituje především z oživení automobilového průmyslu v Německu (BMW, Audi, Porsche, Volkswagen, Mercedes), v České republice (Škoda, Hyundai, PSA) a na Slovensku (Kia, Volkswagen). Praha-východ je zajímavá především pro logistické firmy, které těží z nižších nájmů a blízkosti u D1, D11 a R10.
Krátké profily logistických lokalit podle King Sturge
Praha (Praha-západ, Praha-východ)
jde o dlouhodobě největší trh, který zaznamenává největší transakční aktivitu. Spojení dálnic D1 a D5 tzv. jižním okruhem a konkurenční boj na Praze-západ napomohlo cenovému přiblížení obou pražských logistických lokalit
Plzeň
zaznamenala radikální pokles míry neobsazenosti z cca 30 % v prosinci 2009 pod úroveň 10 % (ve třetím čtvrtletí 2010). Region těží z vynikajícího napojení na německou dálniční síť. V době ekonomické recese mnoho německých automobilek sáhlo k úsporným opatřením a relokaci subdodavatelské výroby nebo logistiky do okolních zemí, kde jsou nižší náklady na pracovní sílu. Zároveň nájemci využili vysoké neobsazenosti skladových hal na Plzeňsku k vyjednání výhodných nájemních podmínek (reagovali především na finanční pobídky developerů pro konkrétní park) a obsadili téměř všechny souvislé plochy
Brno
stále prakticky nulová nová nabídka, která umožňuje držet tamější nájemné na celkem vysoké úrovni a nenutí developery poskytovat tzv. incentives. V září 2010 město Brno prodalo 42 h pozemků Černovické terasy developerské společnosti CTP Invest, která zde rozšíří svůj úspěšný park CTP Brno. Očekává se výstavba na míru natěšeným nájemcům
Ostrava
zaznamenává oživení v návaznosti na automobilový průmysl v regionu, nicméně není tak živelné jako na Plzeňsku. Prostory zde nabízí prakticky jen dva významní developeři – CTP Invest a ProLogis
Ve zbývajících regionech se staví výhradně nájemcům na míru a developeři požadují dlouhodobější nájemní smlouvy (pět a více let). Příkladem je otevření Logistického Parku v Lovosicích, kde vzniká překladiště pro České dráhy, nebo konsolidace prostor společnosti Forschner v Uherském Hradišti. Zároveň se zvolna rozšiřují stávající logistické areály – např. VGP Park Hradec Králové