Jak už bývá v personalistice zaměřené na logistické pozice zvykem, najít uchazeč na funkci prodejce logistických služeb je práce nelehká. Poptávka převyšuje nabídku, a tak pokud se obchodník s logistickými službami přihlásí do personální agentury, má jistotu získání nové práce do dvou týdnů. Při hledání adeptů se proto nejčastěji používá metoda přímého oslovení, kdy se vyhlédnutému jedinci nabídnou lepší finanční podmínky, popřípadě lepší firemní zázemí. Naštěstí se na tuto pozici hlásí více a více obchodníci se zkušenostmi z jiných oborů. Zájem o ně ze strany firem je.
Postavení prodejce logistických služeb se různí podle velikosti společnosti. V těch větších může být součástí projektového týmu. V jeho rámci se podílí na tvorbě obsáhlé komplexní obchodní nabídky, kterou by nebyl schopen připravit bez podpory projektového, finančního či skladového oddělení a zpravidla také ne bez podpory pre sales. Výsledný návrh prezentuje potenciálnímu zákazníkovi spolu s projektovým manažerem. „Logistika a spedice jsou v současné době konkurenčně velmi vyhroceny, a tak v tendrech vyhrávají pouze společnosti, jež jsou schopny nabídnout komplexní službu za přijatelnou cenu,“ vysvětluje Jaromír Mikolášek, jednatel společnosti ProfesKontakt.
Ve větších firmách se obchodník za svou práci zpravidla zodpovídá obchodnímu řediteli. V menších společnostech jde však často o samostatnou pozici. Prodejce logistických služeb v těchto formátech získává nové klienty bez přímé podpory projektového oddělení. S operativním oddělením sice spolupracuje, jde však spíše o koordinaci souvisejících činností a sledování spokojenosti zákazníka. Podřízený je v tomto případě přímo majiteli či jednateli. „Často tuto funkci supluje přímo ředitel nebo majitel firmy,“ upřesňuje Jaromír Mikolášek.
Bez ohledu na velikost firmy však vždy zodpovídá za komunikaci se stávajícími zákazníky, jejich udržení a získávání nových klientů. S tím vším souvisí stálá snaha o rozšiřování portfolia nabízených služeb. „Dobrý obchodník funguje ve společnosti i jako key account manažer. Vede si stávající zákazníky a nabízí jim rozšíření portfolia poskytovaných služeb. Pokud zákazníka získá pro více služeb, v zásadě ho získá natrvalo,“ říká Jaromír Mikolášek.
Práce obchodníka vyžaduje člověka dynamického, společenského a ovládajícího umění zaujmout. Obchodník s logistickými službami by však měl působit korektním a seriózním dojmem. To vše jsou nezbytné předpoklady k prosazení se v současném vysoce konkurenčním prostředí. Šanci získat pozici obchodníka s logistickými službami naopak nemá uchazeč, který často střídá zaměstnání. Od takového zaměstnance se dá předpokládat neloajálnost a neserióznost. Prodejci navíc ke své práci potřebují pochopit chod společnosti, takže typ fluktuanta znamená pro společnost riziko ztráty firemního know-how. I z tohoto důvodu lidé na pozici obchodníka působí v dané firmě dlouhodobě. „Ano, výrazně úspěšnější jsou obchodníci, kteří jsou u firmy zaměstnáni déle,“ potvrzuje Jaromír Mikolášek.
K vykování funkce obchodníka s logistickými službami stačí zpravidla středoškolské vzdělání s dobrou znalostí anglického jazyka. Výhodu mají absolventi škol se zaměřením na dopravu či ekonomii. Být absolventem však nestačí. Zákazníci personálních agentur většinou trvají na praxi. Pokud klienti požadují striktně člověka s praxí v oblasti spedice a logistiky společně s obchodními zkušenostmi, používá se k jejich získání klasický headhunting. Zkušených volných kandidátů na tuto pozici totiž existuje minimálně.
Druhá možnost výběru vychází z ochoty přijmout obchodníka například se zkušenostmi ve finančních službách. „Tato varianta může být dokonce i lepší, protože obchodníci z jiného oboru mohou do logistických služeb vnášet i nové prvky,“ myslí si Jaromír Mikolášek. Ideální vzdělání pro obchodníka nelze podle něho zobecnit. „Logistika se dá naučit během půl roku, ale umění prodávat musí mít člověk v sobě.“
Prodejci logistických služeb jsou podle Jaromíra Mikoláška svými zaměstnavateli přímo hýčkáni. „Firmy jim nabízejí vysoké finanční ohodnocení. Dobrý obchodník si tak vydělá i s bonusy až 50 000 korun měsíčně,“ dodává. K samozřejmostem by měl patřit služební automobil, mobilní telefon a notebook, tedy prostředky, bez kterých se při své práci neobejde. Obchodníkovi je také často poskytováno vzdělávání v rámci firmy formou školení.