Zodpovědnost dispečera spočívá především ve správné a včasné realizaci přeprav. U dispečerů kusových zásilek je větší akcent na co nejefektivnější vytěžování vozů stejně jako na trasování a promyšlené řazení vykládek na jednotlivých místech, pokud se nejedná o pevně stanovené pravidelné linky. Na starosti má také informování klientů o průběhu přeprav a správnost údajů na fakturách, datech v databázích. „Dispečer kurýrních služeb zpracovává a realizuje přepravu jednotlivých kusových zásilek a komunikuje s řidiči a v některých případech také s dispečery či kontaktními osobami externích dopravců,“ osvětluje chod v praxi Stáňa Benáková, psycholožka a vedoucí recruitmentu personální společnosti HR logistic support. Další náplní práce dispečera je interní komunikace se spolupracovníky z obchodního a účetního oddělení firmy či s oddělením reklamací a v některých případech i s celním deklarantem. Pracovník na této pozici se také intenzivně věnuje práci se spedičními programy, komunikaci se zákazníky a dopravci, se kterými v některých případech jedná a smlouvá o cenách za přepravu. Častým jevem na této pozici je rovněž „shánění auta na poslední chvíli“. Dispečer kurýrních služeb se při výkonu své práce nevyhne ani zpracovávání pravidelných reportů, což probíhá zpravidla v týdenní nebo měsíční periodě. O své práci informuje svého nadřízeného, kterým je v případě dispečera vedoucí oddělení mezinárodní spedice, sběrných služeb nebo kusových přeprav. Název pozice nadřízeného se v jednotlivých firmách liší. „Může to být také vedoucí dispečinku, transport manažer nebo manažer dopravy,“ upřesňuje odbornice z personální společnosti.
Ideální kandidát na pozici dispečera kurýrních služeb by měl mít středoškolské vzdělání, optimálně dopravního či logistického zaměření. Situace na pracovním trhu u nás však není ideální. Tato pozice trpí značným nedostatkem kvalifikovaných pracovníků. Proto je také rozšířeným jevem, že konkurenční firmy si tyto pracovníky často „přetahují“, a to většinou nabídkou vyššího platu. „V dnešní době nedostatku vhodných dispečerů a přebraného trhu, kdy už často vidíme, jak dispečer koluje mezi jednotlivými firmami, není vzdělání ani předchozí praxe to nejdůležitější. Podporujeme firmy, aby se více zaměřily i na absolventy nebo kandidáty s minimální praxí, kteří dosud působili v jiném oboru,“ vysvětluje Stáňa Benáková a dodává: „U MKD jsou samozřejmě bezpodmínečně nutné jazykové znalosti.“ Pokud však kandidát má už také praktické zkušenosti a znalost trhu, znamená to pro něj velké plus, které může jeho úspěchu ve výběrovém řízení na tuto pozici výrazně napomoci. „Praxe ale neznamená rovnítko pro jistotu dobrého kandidáta,“ doplňuje odbornice.
Od kandidáta se také očekává, že mezi jeho vlastnosti bude patřit kromě komunikačních dovedností také alespoň průměrná míra systematičnosti, tedy schopnosti určovat si priority, plánovat úkoly, vnést alespoň určitý řád do množství dat a informací, které dispečer čerpá z PC, telefonu a od ostatních kolem. Dobrý dispečer musí být schopen dotahovat úkoly do konce, což zákazníci vnímají jako spolehlivost a dobrý zákaznický přístup, a to firmám poskytujícím přepravní služby pomáhá v dlouhodobé spolupráci. Podstatná je také praktičnost, sklon učit se za chodu – v praxi – než procházet teoretickou přípravou. Kandidát na pozici dispečera by měl také dobře zvládat stresové situace. Podle slov odborníků je velice důležité, aby tito lidé nepodléhali stresu ve smyslu, že by je paralyzoval – zneschopnil řešit situaci.
Na základě praxe, vzdělání a také předchozích znalostí se určuje plat dispečera kurýrních služeb. Základní mzdu na této pozici do značné míry ovlivňují také jazykové znalosti kandidáta a k postupnému navyšování základní mzdy dochází po zapracování. Průměrný plat se pohybuje v rozmezí osmnáct až třicet tisíc korun hrubého. Jeho výše závisí také na tom, v jakém přepravním oddělení dispečer pracuje, zda se jedná o vnitrostátní nebo mezinárodní přepravy. Plat dispečera je obvykle složen ze dvou částí. Jedná se o fixní složku a bonusovou složku. K dalším výhodám patří služební telefon, příspěvek na stravování, někde příspěvek na dopravu, placené firemní svozy apod., dále další vzdělávání, jazykové kurzy a ve většině firem také týden dovolené navíc.