Na proměny a budoucnost maloobchodu se zaměří druhý ročník kongresu Czech Retail Days, který se uskuteční 13. a 14. listopadu v Cubex Centru Praha. Dvoudenní program nabídne inspiraci od lídrů trhu, praktické případové studie i přehled nejnovějších trendů a úspěšných růstových strategií. O globální pohled se postará britský expert Sean Culey, jenž přiblíží, kam směřuje retail v éře technologií a změn v zákaznickém chování.
Součástí akce bude galavečer programu Nejdůvěryhodnější značky 2025, oblíbená networkingová party Retail Business Mixer i exkurze. Záštitu nad kongresem převzaly Hospodářská komora ČR, Ministerstvo průmyslu a obchodu a Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR.
„Loňský premiérový ročník ukázal potřebu sdílet praktické zkušenosti a nacházet inspiraci třeba i u odlišného segmentu maloobchodu. Přesně v tomto duchu je kongres koncipován. Propojuje kamenné obchodníky s e-shopy, jednotlivé značky prodejců s nákupními centry, potravinářský obchod s tím non-foodovým, retailery s dodavateli. I letos nabídneme pestrou mozaiku v podobě konkrétních případových studií a diskusí. To vše umocní druhý den exkurze do zajímavých prodejen a provozů,“ představuje zaměření akce Jana Lysáková, group manažerka pořádající společnosti Atoz Retail.
Kongres, jehož úvodní částí provede televizní moderátor Rey Koranteng, odstartuje ve čtvrtek 13. listopadu společným dopoledním programem. Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza objasní, co čeká v příštím roce české maloobchodníky čelící nestabilitě dodavatelských řetězců, rostoucím nákladům i potřebě investic do digitalizace a udržitelnosti.
Hlavní řečník Sean Culey, director of supply chain britského MTC – Manufacturing Technology Centre, se ve svém vystoupení zaměří na měnící se spotřebitelská očekávání a přiblíží, jaké strategie fungují v době rostoucího důrazu na personalizaci a plynulou interakci mezi nákupními kanály, kde na důležitosti získávají sociální sítě. Zmíní i roli nových technologií a nastíní řešení výzev v oblastech udržitelnosti, transparentních dodavatelských řetězců a logistiky. „Následující období nabídne velké příležitosti k růstu pro maloobchodníky, kteří přijmou regulační požadavky, budou investovat do digitální transformace a rychle se přizpůsobí měnícím se požadavkům spotřebitelů,“ řekl v exkluzivním rozhovoru pro časopis Zboží&Prodej, hlavního mediálního partnera akce.
Debata lídrů maloobchodu
Miroslav Paška, account director společnosti Ipsos, představí v další části programu klíčové trendy formující dnešní spotřebitelské chování, a David Navrátil, hlavní ekonom a ředitel odboru ekonomické a strategické analýzy České spořitelny, bude mluvit o tom, jaké ekonomické trendy ovlivní podnikatelské prostředí a maloobchod v krátkodobém i dlouhodobém horizontu.
Panelová diskuse, ve které vystoupí CEO předních maloobchodních společností, bude hledat odpověď na otázku, jak zůstat konkurenceschopní v době změn. O svoje názory a zkušenosti se podělí Pavel Březina, předseda představenstva Skupiny Coop, Petr Polák, country manager pro ČR společnosti Visa, Petr Chmelař, jednatel společnosti Globus ČR, Tomáš Knop, ředitel centra Galerie Vaňkovka Brno, a Ivan Utěšil, CEO internetového obchodu Košík.cz.
HR kulatý stůl pak přinese řadu inspirativních podnětů pro moderní práci s lidmi v retailu. Vystoupí Barbora Jančová, nezávislá konzultantka v oblasti HR, Slávka Gulánová, HR manažerka společnosti Jysk ČR & SR, Jiří Burian, people & culture partner, Roman Molek, managing partner v Transearch International, Petr Pokorný, head of country people operations společnosti Tesco Stores ČR, a Renata Pospíchalová, head of employee life cycle společnosti Lidl ČR.
Tematické sekce přinesou nové pohledy
V odpolední části kongresu se účastníci rozdělí do třech tematických sekcí podle svých preferencí. Zájemci o sekci technologie/e‑commerce si nejdříve vyslechnou tři praktické případové studie. Společnost Super zoo zprovoznila nový e-shop a ve spolupráci s Wolt Drive nabízí expresní doručení zboží. V prezentaci zazní, jak se nový přístup osvědčil a jak se prodejci daří propojovat on‑line kanál s kamennými prodejnami.
Zástupci společností Tescoma a Shopsys prozradí detaily své spolupráce vedoucí ke vzniku omnichannel e‑commerce řešení, které propojuje 195 obchodů, e-shop a věrnostní systém napříč devíti zeměmi.
Samoobslužný prodej se po obchodech s potravinami začíná objevovat i v dalších segmentech. Do sportovního merchandisingu nedávno přinesl tuto inovaci Fanbutik AC Sparta Praha. Účastníci kongresu se kromě jiného dozví, že hybridní prodejna umožňující nepřetržitý provoz využívá i další moderní technologie jako například AR zrcadlo s umělou inteligencí.
Hráči jako Temu, Shein či AliExpress zásadně mění dynamiku českého on-line trhu. Nízké ceny a agresivní marketing vytvářejí tlak na místní e-shopy, kamenné prodejny i regionální ekonomiku. Panelová diskuse v technologické sekci se zaměří na ochranu spotřebitele a možná opatření, která by zajistila rovné podmínky pro všechny účastníky trhu.
Zaostřeno na sortiment
Sekce Sortiment přinese rovněž čtyři zajímavá témata. Ve třech prodejnách Rossmann si dnes mohou zákazníci s pomocí aplikace Skin Genius od L’Oréal Paris nechat zanalyzovat pleť či vyzkoušet líčení nebo novou barvu vlasů. Prezentace ukáže, jak využití nových technologií a umělé inteligence posiluje nákupní zážitek, optimalizuje in-store design a zlepšuje interakci se zákazníkem.
Aplikace Guláš zase usnadňuje uživatelům plánování jídel, nákup potravin a vaření a zároveň pomáhá on‑line prodejcům přitahovat nové zákazníky. Propojení s e‑shopy jako Košík.cz přináší personalizované nákupní zážitky, které šetří čas a snižují plýtvání.
Další případové studie odhalí, jak shopping centrum využilo data společnosti Visa k oslovení nových nakupujících, optimalizaci nabídky a ke zvýšení obchodního výkonu. Panelová diskuse v této sekci se bude věnovat rozvoji privátních značek, které se posouvají od levnějších alternativ k prémiovým produktům s vlastní identitou a přispívají tak k posilování loajality zákazníků.
Marketing v popředí
Třetí specializovaná sekce prozkoumá trendy v oblasti marketingu. První přednáška se dotkne aktuálního tématu zapojování influencerů do propagačních aktivit. Zkušenosti sítě Kaufland říkají, že jejich využívání by mělo být spíše šikovným doplňkem marketingového mixu než jeho základním pilířem.
Co se naopak osvědčuje, je přímá interakce se zákazníky. Jednou z možností je live shopping, který úspěšně rozvíjí Notino. Během živých vysílání představuje produkty v reálném čase, propojuje influencery s odborníky na kosmetiku a zdraví a posiluje důvěru i loajalitu zákazníků.
Retail média představují rychle rostoucí trend v digitálním marketingu, který mění způsob, jakým značky komunikují s nakupujícími. Jak si Česko vede ve srovnání s vyspělejšími trhy a které překážky musí překonat, o tom bude řeč v rámci další panelové diskuse.
Galavečer, networking i exkurze
Po skončení konferenčního programu se uskuteční galavečer 11. ročníku programu Nejdůvěryhodnější značky, který oceňuje značky těšící se nejvyšší důvěře u českých spotřebitelů. Posléze přijde na řadu Retail Business Mixer, který poskytne neformální prostor k upevnění stávajících a navázání nových kontaktů. Nedílnou součástí akce bude po celý den také business aréna, kde dodavatelé zboží a služeb prezentují obchodníkům své novinky.
Na konferenci v pátek dopoledne 14. listopadu navážou exkurze do zajímavých obchodů a provozů. V rámci Store Treku si zájemci prohlédnou prodejny Crystalex a Atelier Potten & Pannen – Staněk, třetí zastávkou bude „laboratoř bankovnictví budoucnosti“ Future Lab České spořitelny. Na výběr je také návštěva distribučního centra e-shopu Rohlík.cz v Chrášťanech nebo areál společnosti Loomis Czech Republic, jedné z nejstřeženějších firem v zemi, kterou „protéká“ hotovost a ceniny.
Kompletní program kongresu: www.czechretaildays.cz/program
Registrace na akci: www.czechretaildays.cz/registrace





