logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Společnost SKF Lubrication Systems CZ v Chodově buduje nový automatizovaný sklad dílů. Projekt...
  • Slavnostní předávání mezinárodních odborných certifikátů Evropské logistické asociace (ELA)...
  • Doba čárových kódů se po více jak půlstoletí chýlí ke konci. Díky vzestupu AI a poklesu cen...
  • Do týmu Stavebního a projektového poradenství společnosti Savills nastoupil na pozici lead...

Námořní průmysl pochybuje o dosažení klimatických cílů IMO

4. listopadu 2025
Doprava 0
329
Námořní průmysl pochybuje o dosažení klimatických cílů IMO

Přestože je dekarbonizace stále jedním z hlavních cílů provozovatelů námořních přeprav, značná část sektoru nevěří v reálnost dosažení klimatických cílů Mezinárodní námořní organizace (IMO). Vyplývá to z nové zprávy SMM Maritime Industry Report (MIR), kterou vydaly Hamburské veletrhy a kongresy (Hamburg Messe und Congress – HMC).

Zhruba 51 % rejdařů a dodavatelů pochybuje, že bude možné naplnit cíl čistých nulových emisí (net-zero) do roku 2050. Podobný názor sdílí i 46 % loděnic. Důvodem skepse je podle letošního průzkumu mezi více než 1 500 manažery v lodním průmyslu, který zpracoval HMC ve spolupráci s výzkumnou agenturou mindline,  zejména rozsah celosvětové flotily – zhruba 90 000 plavidel.

Po světě se loni přepravilo čtvrt miliardy kontejnerů, šest stovek se ztratilo na moři

„Jde o gigantický úkol, který je v daném časovém horizontu sotva splnitelný,“ říká Klaus Borgschulte, člen poradního výboru SMM.

Zpráva MIR 2025 dále ukazuje, že pouze 29 % rejdařů a 26 % loděnic věří v dosažení těchto cílů. Skepsi posiluje i fakt, že členské státy IMO nebyly schopny dosáhnout konsenzu na nové globální klimatické politice. Rozhodnutí bylo odloženo na příští rok.

Udržitelnost zůstává prioritou

Rejdařství Maersk se daří i v rozbouřené době, tržby mu rostou

Navzdory pochybnostem si téměř 90 % firem uvědomuje důležitost udržitelnosti a již zavádí konkrétní opatření. To představuje nárůst o 8 % oproti předchozímu průzkumu. Průzkum rovněž ukazuje, že 78 % rejdařů plánuje investice, a to především do modernizace pohonných systémů, do digitálních řešení a také do úprav stávajících lodí formou tzv. retrofittingu.

Alternativní paliva a AI na vzestupu

Významným trendem pro nadcházející desetiletí je rostoucí poptávka po alternativních palivech, jako jsou LNG, biopaliva, metanol a paliva na bázi vodíku. Dále se očekává větší role hybridních pohonů a umělé inteligence v řízení provozní efektivity.

„Efektivita je novým kapitálem lodní dopravy,“ shrnuje Richard von Berlepsch, ředitel flotily společnosti Hapag-Lloyd.

Zpráva HMC byla vydána v rámci příprav mezinárodního veletrhu SMM (Shipbuilding, Machinery & Marine Technology) 2026, který se uskuteční od 1. do 4. září 2026 v Hamburku. Zaměří se na stavbu lodí, námořní techniku a pohonné systémy, automatizaci, digitalizaci a umělou inteligenci v lodní dopravě, ale také na zelené technologie a energetickou transformaci.

Podle organizátorů akce se námořní sektor musí spolehnout na kombinaci technologií – žádné jediné řešení neexistuje. Klíčem bude spolupráce napříč průmyslem, důsledná digitalizace a rozvoj infrastruktury.

Volání po globální dohodě

Závěry zprávy MIR navazují na dřívější výzvy World Shipping Council (WSC), který v říjnu 2025 vyzval IMO k urychlení přijetí rámce pro snižování emisí (Net-Zero Framework). Jak již Systémy Logistiky informovaly ZDE, námořní sektor investoval miliardy dolarů do technologií a očekává jasná pravidla, která podpoří přechod k udržitelnému provozu.


Připravil: Filip Hubička
Ilustrační foto: HHM / Ahmadi

 

Související články:

Po světě se loni přepravilo čtvrt miliardy kontejnerů, šest stovek se ztratilo na moři Rejdařství Maersk se daří i v rozbouřené době, tržby mu rostou DSV přepravila do Austrálie nadrozměrnou zásilku se 150 tunami filtračních zařízení Pět tipů od Xenety, jak zvládnout tendrové období v námořní přepravě

Doporučujeme

Komerční sdělení

Fiege je připraveno na EUDR: sériová čísla pneumatik pod kontrolou

Nová evropská legislativa EUDR (EU Deforestation Regulation) přináší výrobcům a distributorům pneumatik zásadní změny. Jednou z klíčových výzev je nutnost sledování původu a pohybu každé jednotlivé pneumatiky – včetně evidence sériových čísel napříč celým dodavatelským řetězcem. Společnost Fiege je na tuto změnu plně připravena. Díky našemu modernímu WMS řešení (Warehouse Management System) zajišťujeme kompletní trasování […]

Investujte zbývající budget do bezpečnosti a získejte moderní technologie, které šetří čas, peníze i starosti

Blíží se konec roku a s ním i období, kdy mnoho firem přemýšlí, jak efektivně využít zbývající prostředky z rozpočtu. Namísto uspěchaných nákupů nebo symbolických investic do „něčeho navíc“ se nabízí možnost, která má dlouhodobý dopad – modernizace bezpečnostních technologií. V době, kdy hraje klíčovou roli spolehlivost, digitalizace a prediktivní údržba, se právě bezpečnostní systémy […]

Potřebujete skladovat? PST CLC Mitsui-Soko má pro vás místo

Společnost PST CLC Mitsui-Soko, člen mezinárodní japonské skupiny Mitsui-Soko Group, nabízí aktuálně volné skladové kapacity ve svých moderních logistických centrech v Úžicích u Prahy, Pohořelicích u Brna, Brně – Tuřanech a Mošnově u Ostravy. Firma kromě skladování nabízí i komplexní celní služby a přepravy. Pokud hledáte spolehlivého partnera pro outsourcing skladování, komplexní logistické služby, přepravy […]

Případová studie FM Logistic a značky Lindt: personalizace v logistice e-commerce

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required