Přestože je dekarbonizace stále jedním z hlavních cílů provozovatelů námořních přeprav, značná část sektoru nevěří v reálnost dosažení klimatických cílů Mezinárodní námořní organizace (IMO). Vyplývá to z nové zprávy SMM Maritime Industry Report (MIR), kterou vydaly Hamburské veletrhy a kongresy (Hamburg Messe und Congress – HMC).
Zhruba 51 % rejdařů a dodavatelů pochybuje, že bude možné naplnit cíl čistých nulových emisí (net-zero) do roku 2050. Podobný názor sdílí i 46 % loděnic. Důvodem skepse je podle letošního průzkumu mezi více než 1 500 manažery v lodním průmyslu, který zpracoval HMC ve spolupráci s výzkumnou agenturou mindline, zejména rozsah celosvětové flotily – zhruba 90 000 plavidel.
„Jde o gigantický úkol, který je v daném časovém horizontu sotva splnitelný,“ říká Klaus Borgschulte, člen poradního výboru SMM.
Zpráva MIR 2025 dále ukazuje, že pouze 29 % rejdařů a 26 % loděnic věří v dosažení těchto cílů. Skepsi posiluje i fakt, že členské státy IMO nebyly schopny dosáhnout konsenzu na nové globální klimatické politice. Rozhodnutí bylo odloženo na příští rok.
Udržitelnost zůstává prioritou
Navzdory pochybnostem si téměř 90 % firem uvědomuje důležitost udržitelnosti a již zavádí konkrétní opatření. To představuje nárůst o 8 % oproti předchozímu průzkumu. Průzkum rovněž ukazuje, že 78 % rejdařů plánuje investice, a to především do modernizace pohonných systémů, do digitálních řešení a také do úprav stávajících lodí formou tzv. retrofittingu.
Alternativní paliva a AI na vzestupu
Významným trendem pro nadcházející desetiletí je rostoucí poptávka po alternativních palivech, jako jsou LNG, biopaliva, metanol a paliva na bázi vodíku. Dále se očekává větší role hybridních pohonů a umělé inteligence v řízení provozní efektivity.
„Efektivita je novým kapitálem lodní dopravy,“ shrnuje Richard von Berlepsch, ředitel flotily společnosti Hapag-Lloyd.
Zpráva HMC byla vydána v rámci příprav mezinárodního veletrhu SMM (Shipbuilding, Machinery & Marine Technology) 2026, který se uskuteční od 1. do 4. září 2026 v Hamburku. Zaměří se na stavbu lodí, námořní techniku a pohonné systémy, automatizaci, digitalizaci a umělou inteligenci v lodní dopravě, ale také na zelené technologie a energetickou transformaci.
Podle organizátorů akce se námořní sektor musí spolehnout na kombinaci technologií – žádné jediné řešení neexistuje. Klíčem bude spolupráce napříč průmyslem, důsledná digitalizace a rozvoj infrastruktury.
Volání po globální dohodě
Závěry zprávy MIR navazují na dřívější výzvy World Shipping Council (WSC), který v říjnu 2025 vyzval IMO k urychlení přijetí rámce pro snižování emisí (Net-Zero Framework). Jak již Systémy Logistiky informovaly ZDE, námořní sektor investoval miliardy dolarů do technologií a očekává jasná pravidla, která podpoří přechod k udržitelnému provozu.
Připravil: Filip Hubička
Ilustrační foto: HHM / Ahmadi





