Logistika nejen v Česku se ocitá pod tlakem, za nímž je globální ekonomická i politická situace, změny na trhu a vysoce volatilní poptávka. V rozhovoru se zástupci společnosti Dachser Czech Republic, Janem Piharem, generálním ředitelem a předsedou správní rady, a Janem Polterem, obchodním ředitelem a prokuristou, se zaměřujeme na aktuální výzvy a trendy týkající se digitalizace, udržitelnosti a inovací, které formují budoucnost tohoto odvětví. Jaké konkrétní kroky podniká společnost v oblasti rozvoje poboček, implementace nových technologií a zajištění kvalitní přepravy?
Jak vnímáte aktuální vývoj v segmentu logistických služeb v Česku? Co vás na trhu nejvíce inspiruje, co naopak představuje výzvu?
Jan Pihar: Situace v logistice je doslova napínavá. Náš obor neustále, už 5 let čelí nějakým novým výzvám – od covidu, přes válečný konflikt na hranicích Evropské unie, až po celní turbulence způsobené novou americkou administrativou. A jen si vezměte současnou situaci v letecké a námořní dopravě – loď z Asie vám místo do Hamburku dorazí do Gdaňsku, protože přístavy kapacitně nestíhají. Nemluvě o tom, že je kvůli nepokojům v Suezském průplavu nutné obeplouvat Afriku. Zároveň prudce roste vliv čínských e-shopů, které tlačí na přepravní kapacity letecké přepravy. Naopak v pozemních přepravách po Evropě je znatelný ekonomický útlum hlavních evropských ekonomik, ale i tlak na udržitelnost přeprav. A do toho se právě nyní odehrává generační výměna, která z logistiky odčerpává poslední řidiče kamionů – srdcaře. To všechno významně ovlivňuje i logistiku v České republice.
Jan Polter: Jako logistický provider jsme jakýmsi barometrem českého exportu. Jako první vidíme, v jaké kondici český a evropský průmysl aktuálně je. Dnes se nacházíme v situaci, kdy české HDP v podstatě stagnuje, zatímco náklady – zejména na pracovní sílu – neustále rostou. To není jednoduché prostředí, ale zároveň přináší prostor pro rozvoj.
Jan Pihar: Ano, všichni jsou pod velkým tlakem – optimalizace nákladů se skloňuje úplně všude a rychlost přeprav v situaci, kde nikdo nedrží vysoké zásoby, je požadavkem už pár let. A do toho přicházejí různé mimořádné situace a zakázky. Takový hezký aktuální příklad z praxe: Dachser je už řadu let distributorem volebních lístků – letos jsme měli mít na jejich distribuci do volebních okrsků měsíc. Ale protože se čekalo na rozhodnutí soudu, ve skutečnosti jsme to nakonec museli stihnout za deset dnů.
S tím vším se logistika musí vypořádat a mě inspiruje, že to náš obor každý den úspěšně zvládne. Přes všechny změny a tlaky logistika funguje a lidé ráno dostanou svůj rohlík, oblečení, auto i volební lístky.
Jan Polter: Přesně tak. A mě k tomu na logistice inspirují také inovace a digitalizace. Ten obrovský potenciál technologií, které nám umožňují procesy dál optimalizovat, zefektivňovat a zvyšovat jejich udržitelnost. Logistika se podle mě v přímém přenosu mílovými kroky posouvá k modernímu, technologicky řízenému prostředí, které dokáže reagovat na potřeby zákazníků rychleji a inteligentněji.
Jaké priority si Dachser v Česku klade pro příští 2–3 roky, co se týče digitalizace, udržitelnosti a zákaznických řešení?
Jan Pihar: Další stupeň digitalizace je rozhodně jednou z našich priorit. Už začátkem příštího roku spustíme v České republice on-line portál Dachser platform, nové, moderní rozhraní kombinující naše služby v oblasti pozemních, leteckých a námořních přeprav a kontraktní logistiky. Bude podporovat všechny procesy v dodavatelském řetězci od správy objednávek přes sledování zásilek až po nahrávání a stahování dokumentů a nahradí postupně naši stávající platformu e-Logistics. Novou platformu vnímáme jako významný krok k plně transparentním tokům zboží a dat. V delším časovém horizontu, řekněme dvou až tří let, připravujeme revoluční způsob rychlého připojení zákazníka pro výměnu logistických dat přes EDI.
Co se udržitelného rozvoje týče, i nadále zůstává jedním z principů našeho podnikání. Promítá se do našeho strategického plánování, financování, práce s lidskými zdroji i do operativních procesů. V operativě příští rok určitě zdvojnásobíme počet elektrických nákladních vozidel v naší síti v České republice – každá naše pobočka bude vybavena minimálně jedním nákladním e-vozidlem pro regionální rozvozy a svozy na poslední míli a také dostatečnou dobíjecí infrastrukturou. Připravujeme i rozšíření naší fotovoltaické elektrárny v Kladně.
U zákaznických řešení potom pečlivě sledujeme, jaké jsou trendy a zákaznická očekávání. V budoucnu se samozřejmě budeme dále zaměřovat na konsolidaci pozemních přeprav, ale naše pozornost se soustředí i na mezikontinentální přepravy. Budeme zavádět řešení pro rychlejší i plynulejší doručování z letiště na letiště a významně posilovat oblasti tzv. global groupage – globální sběrné služby. Máme skvělé know-how, gateway v Rotterdamu i Singapuru a velký potenciál vytvářet v mezikontinentálních přepravách ještě vyšší přidanou hodnotu. Co se nejbližších praktických kroků v tomto směru týče, budeme zavádět další námořní sběrné kontejnery z dalších asijských destinací.
Jan Polter: Já bych k tomu doplnil ještě velké korporátní projekty naší společnosti – implementaci naší technologie digitálního dvojčete @ILO do dalších překládkových skladů po celé Evropě a investice do IT technologií a bezpečného přenosu dat. V souvislosti s našimi velkými investicemi do rozvoje sítě v minulých letech pokračuje unifikace IT systémů – například začlenění italské společnosti Fercam do našich struktur s sebou přineslo 43 poboček po celé Itálii. Co se zákaznických řešení týče, nadále posilujeme v oborových řešeních Chem Logistics a DIY Logistics a také v Cosmetics Logistics, které jsme po skvělých zkušenostech z Francie, jako kolébky kosmetického průmyslu, nedávno spustili i u nás v České republice.
Jak se transformují provozní procesy v rámci rozšíření pobočky (např. v Kladně)? Jaký dopad to má na efektivitu maloobjemové přepravy ?
Jan Pihar: Rozšíření každé pobočky, naposledy právě v Kladně o 4000 m2 překládkové a cca 1400 m2 administrativní plochy, nám umožňuje pracovat s větší kapacitou. To přináší mnoho výhod. Tou nejdůležitější je rychlejší a efektivnější konsolidace zásilek a zrychlení překládky, což přímo zlepšuje efektivitu naší sběrné služby. Navíc díky větším prostorám máme komfortnější manipulaci se zásilkami, což je jednoznačný benefit pro ještě bezpečnější procesy na pobočce. A v neposlední řadě je to moderní, komfortní prostředí pro naše zaměstnance. Chceme, aby se v práci cítili dobře a aby pracovní prostředí zároveň podporovalo dobrou týmovou práci.
Dachser vkládá do svých provozních areálů technologie jako fotovoltaiku nebo elektromobilní nabíjení. Jaké nejvýznamnější přínosy tyto udržitelné technologie přinášejí v praxi?
Jan Pihar: Nejvýznamnějším přínosem udržitelných technologií je pochopitelně snížení emisí CO₂ – a právě proto je zavádíme. Zároveň je potřeba dodat, že jsme stále ve fázi učení a zkušenosti z reálného provozu nám pomáhají zjistit, jak tyto technologie v budoucnu ještě efektivněji využít.
Jak se mění nároky na manažerské dovednosti v logistice – co považujete za nejdůležitější pro úspěch týmu v dnešní době?
Žijeme v době výrazných změn a nestability, která klade na manažery i celé týmy mnohem vyšší nároky než dřív. To, co dříve fungovalo, už dnes často nestačí. I v minulosti byly v týmech zástupci mladé generace a lidé před penzí. Ale dnes je generační posun velmi rychlý. A mladí lidé mají obrovské množství inspirací, informací a možností, jak se svým životem naložit – a to zásadně mění způsob, jakým přistupují k práci. Takový tým s nesourodým přístupem k práci často může být jedna z velkých manažerských výzev. Také zákaznické požadavky a přístup se rychle mění. Proto považuji za klíčové, aby dnes byli manažeři mnohem flexibilnější. Schopnost rychle reagovat na změny a vést tým s jasnou vizí je naprosto zásadní. Zároveň ale zůstává neměnná jedna věc – vytrvalost a disciplína. To je podle mě alfa a omega úspěchu v manažerské roli.
A pokud jde o samotný tým, tam je dnes nejdůležitější právě agilita a schopnost přizpůsobit se novým podmínkám, technologiím i požadavkům zákazníků. Kdo dokáže zůstat flexibilní a otevřený změnám, ten v logistice uspěje.
Jak se za posledních deset let změnil způsob práce v Dachseru v Česku – a co považujete za největší posun?
Jan Pihar: Za posledních deset let se způsob práce v Dachseru v Česku výrazně proměnil. Zmizela spousta „papírování“ a většina procesů je dnes digitální. Máme vlastní oddělení IT a vlastní systémy, které jsou designované na míru logistice a zákaznickým požadavkům. Angažujeme se ale i v celooborových projektech, které nás přesahují. Velkým krokem vpřed je například náš podíl na vývoji eCMR, elektronického nákladního listu, který vznikl v rámci nadace Open Logistics Foundation. Je volně dostupný na bázi open source, takže z něj může těžit celá logistická branže – jednotné a elektronické dokumenty budou obrovským přínosem pro všechny.
Digitalizace nám také umožnila výrazně zvýšit efektivitu provozů i produktivitu práce, která každým rokem roste. Enormní posun je i směrem k udržitelnějším řešením – jak už jsme zmínili, elektromobilitu rozvíjíme v nákladních přepravách, ale i naše flotila osobních firemních vozidel se rychle elektrifikuje. Už příští rok bude téměř polovina firemních vozů elektrických.
Velký posun vidíme i v oblasti práce s lidmi. Náš HR tým jsme v posledních letech rozšířili na dvojnásobek, což nám umožňuje lépe se věnovat rozvoji zaměstnanců. Investujeme do jejich vzdělávání, řízení kariéry i celkového profesního růstu. Cílem je, aby lidé v Dachseru měli prostor se rozvíjet, posouvat dál a zároveň byli zárukou vysoké kvality našich služeb a v neposlední řadě přinášeli firmě nové nápady a energii.
Dachser často konsoliduje více distribučních center do jednoho. Jaké výhody tento model přinesl v rámci zákaznické flexibility a rychlosti dodávek?
Jan Polter: Dachser má strategicky umístěné pobočky, které obsluhují své příslušné regiony bez ohledu na státní hranice. Konsolidace zásilek i celých zákaznických distribučních center v našich pobočkách přináší řadu výhod nám i zákazníkům. Nám umožňuje dosahovat excelentních lead timů – přeshraniční doručení do sousedních zemí je možné následující den a zbytek Evropy dokážeme díky naší husté síti obsloužit do 3–5 dnů. Zákazníkům přináší tento model výraznou úsporu v zásobách – četnější doručování jim umožňuje držet nižší skladové zásoby – a samozřejmě těží z rychlého obsloužení svých cílových trhů. Jen z České republiky denně vyjíždí více než 100 přímých linek sběrné služby do destinací po celé Evropě. Zákazníci tak mohou odesílat menší objemy v častější frekvenci a profitovat z vysoké kvality doručení. Naše pobočky a hustá síť linek zajišťují stabilitu celého systému evropských pozemních přeprav a umožňují flexibilně reagovat na zákaznickou poptávku a špičky v objemech. Zároveň je tato naše síť poboček a skladů napojena na Dachser síť leteckých a námořních přeprav.
Jak se proměňuje role marketingu a salesu ve vaší práci – co zákazníci aktuálně nejvíce hledají a jak se tomu přizpůsobujete?
Jan Polter: Role marketingu a obchodu se v naší práci výrazně proměňuje. Marketing se stále posouvá směrem k online prostředí – klademe větší důraz na digitální komunikaci, online kampaně a obsah, který zákazníkům přináší reálnou hodnotu. Přesto jsou pro nás osobní setkávání se zákazníky stále klíčová, protože v B2B a logistických službách speciálně je osobní kontakt pro budování důvěry nezastupitelný.
Co dnes zákazníci nejvíce hledají? Určitě spolehlivost a odolnost dodavatelských řetězců, samozřejmě v rozumné cenové relaci. Potřebují partnera, který nejen doručí zásilky, ale dokáže optimalizovat jejich logistickou bilanci a logistikou podporovat jejich byznys efektivně a stabilně. To na nás samozřejmě klade vysoké nároky – museli jsme se stát ještě flexibilnějšími a proaktivnějšími, abychom mohli reagovat na nepředvídatelné okolní změny i zvyšující se tlak ze strany zákazníků.
Jaké nové komunikační nebo digitální kanály využíváte pro efektivní oslovení zákazníků v B2B logistice?
Jan Polter: V B2B logistice využíváme kombinaci tradičních i digitálních marketingových nástrojů. A samozřejmě sociální sítě jsou dnes už nedílnou součástí komunikace – pomáhají nám oslovit zákazníky cíleně a udržovat s nimi pravidelný kontakt. Jak už jsem zmiňoval, zároveň ale zůstávají velmi důležité klasické formy setkávání – účastníme se eventů, konferencí a veletrhů, pořádáme zákaznická setkání a klademe velký důraz na face-to-face meetingy mimo on-line prostředí.
Připravil: Filip Hubička
Foto: Dachser
Koláž: Systémy Logistiky





