logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Společnost SKF Lubrication Systems CZ v Chodově buduje nový automatizovaný sklad dílů. Projekt...
  • Slavnostní předávání mezinárodních odborných certifikátů Evropské logistické asociace (ELA)...
  • Doba čárových kódů se po více jak půlstoletí chýlí ke konci. Díky vzestupu AI a poklesu cen...
  • Do týmu Stavebního a projektového poradenství společnosti Savills nastoupil na pozici lead...

Logistické služby se přizpůsobují napínavým časům

30. října 2025
Rozhovory 0
343
Logistické služby se přizpůsobují napínavým časům

Logistika nejen v Česku se ocitá pod tlakem, za nímž je globální ekonomická i politická situace, změny na trhu a vysoce volatilní poptávka. V rozhovoru se zástupci společnosti Dachser Czech Republic, Janem Piharem, generálním ředitelem a předsedou správní rady, a Janem Polterem, obchodním ředitelem a prokuristou, se zaměřujeme na aktuální výzvy a trendy týkající se digitalizace, udržitelnosti a inovací, které formují budoucnost tohoto odvětví. Jaké konkrétní kroky podniká společnost v oblasti rozvoje poboček, implementace nových technologií a zajištění kvalitní přepravy? 

Jak vnímáte aktuální vývoj v segmentu logistických služeb v Česku? Co vás na trhu nejvíce inspiruje, co naopak představuje výzvu?

Jan Pihar: Situace v logistice je doslova napínavá. Náš obor neustále, už 5 let čelí nějakým novým výzvám – od covidu, přes válečný konflikt na hranicích Evropské unie, až po celní turbulence způsobené novou americkou administrativou. A jen si vezměte současnou situaci v letecké a námořní dopravě – loď z Asie vám místo do Hamburku dorazí do Gdaňsku, protože přístavy kapacitně nestíhají. Nemluvě o tom, že je kvůli nepokojům v Suezském průplavu nutné obeplouvat Afriku. Zároveň prudce roste vliv čínských e-shopů, které tlačí na přepravní kapacity letecké přepravy. Naopak v pozemních přepravách po Evropě je znatelný ekonomický útlum hlavních evropských ekonomik, ale i tlak na udržitelnost přeprav. A do toho se právě nyní odehrává generační výměna, která z logistiky odčerpává poslední řidiče kamionů – srdcaře. To všechno významně ovlivňuje i logistiku v České republice.

Jan Polter: Jako logistický provider jsme jakýmsi barometrem českého exportu. Jako první vidíme, v jaké kondici český a evropský průmysl aktuálně je. Dnes se nacházíme v situaci, kdy české HDP v podstatě stagnuje, zatímco náklady – zejména na pracovní sílu – neustále rostou. To není jednoduché prostředí, ale zároveň přináší prostor pro rozvoj.

Jan Pihar: Ano, všichni jsou pod velkým tlakem – optimalizace nákladů se skloňuje úplně všude a rychlost přeprav v situaci, kde nikdo nedrží vysoké zásoby, je požadavkem už pár let. A do toho přicházejí různé mimořádné situace a zakázky. Takový hezký aktuální příklad z praxe: Dachser je už řadu let distributorem volebních lístků – letos jsme měli mít na jejich distribuci do volebních okrsků měsíc. Ale protože se čekalo na rozhodnutí soudu, ve skutečnosti jsme to nakonec museli stihnout za deset dnů.

S tím vším se logistika musí vypořádat a mě inspiruje, že to náš obor každý den úspěšně zvládne. Přes všechny změny a tlaky logistika funguje a lidé ráno dostanou svůj rohlík, oblečení, auto i volební lístky.

Jan Polter: Přesně tak. A mě k tomu na logistice inspirují také inovace a digitalizace. Ten obrovský potenciál technologií, které nám umožňují procesy dál optimalizovat, zefektivňovat a zvyšovat jejich udržitelnost. Logistika se podle mě v přímém přenosu mílovými kroky posouvá k modernímu, technologicky řízenému prostředí, které dokáže reagovat na potřeby zákazníků rychleji a inteligentněji.

Jaké priority si Dachser v Česku klade pro příští 2–3 roky, co se týče digitalizace, udržitelnosti a zákaznických řešení?

Jan Pihar: Další stupeň digitalizace je rozhodně jednou z našich priorit. Už začátkem příštího roku spustíme v České republice on-line portál Dachser platform, nové, moderní rozhraní kombinující naše služby v oblasti pozemních, leteckých a námořních přeprav a kontraktní logistiky. Bude podporovat všechny procesy v dodavatelském řetězci od správy objednávek přes sledování zásilek až po nahrávání a stahování dokumentů a nahradí postupně naši stávající platformu e-Logistics. Novou platformu vnímáme jako významný krok k plně transparentním tokům zboží a dat. V delším časovém horizontu, řekněme dvou až tří let, připravujeme revoluční způsob rychlého připojení zákazníka pro výměnu logistických dat přes EDI.

Co se udržitelného rozvoje týče, i nadále zůstává jedním z principů našeho podnikání. Promítá se do našeho strategického plánování, financování, práce s lidskými zdroji i do operativních procesů. V operativě příští rok určitě zdvojnásobíme počet elektrických nákladních vozidel v naší síti v České republice – každá naše pobočka bude vybavena minimálně jedním nákladním e-vozidlem pro regionální rozvozy a svozy na poslední míli a také dostatečnou dobíjecí infrastrukturou. Připravujeme i rozšíření naší fotovoltaické elektrárny v Kladně.

U zákaznických řešení potom pečlivě sledujeme, jaké jsou trendy a zákaznická očekávání. V budoucnu se samozřejmě budeme dále zaměřovat na konsolidaci pozemních přeprav, ale naše pozornost se soustředí i na mezikontinentální přepravy. Budeme zavádět řešení pro rychlejší i plynulejší doručování z letiště na letiště a významně posilovat oblasti tzv. global groupage – globální sběrné služby. Máme skvělé know-how, gateway v Rotterdamu i Singapuru a velký potenciál vytvářet v mezikontinentálních přepravách ještě vyšší přidanou hodnotu. Co se nejbližších praktických kroků v tomto směru týče, budeme zavádět další námořní sběrné kontejnery z dalších asijských destinací.

Jan Polter: Já bych k tomu doplnil ještě velké korporátní projekty naší společnosti – implementaci naší technologie digitálního dvojčete @ILO do dalších překládkových skladů po celé Evropě a investice do IT technologií a bezpečného přenosu dat. V souvislosti s našimi velkými investicemi do rozvoje sítě v minulých letech pokračuje unifikace IT systémů – například začlenění italské společnosti Fercam do našich struktur s sebou přineslo 43 poboček po celé Itálii. Co se zákaznických řešení týče, nadále posilujeme v oborových řešeních Chem Logistics a DIY Logistics a také v Cosmetics Logistics, které jsme po skvělých zkušenostech z Francie, jako kolébky kosmetického průmyslu, nedávno spustili i u nás v České republice.

Jak se transformují provozní procesy v rámci rozšíření pobočky (např. v Kladně)? Jaký dopad to má na efektivitu maloobjemové přepravy ?

Jan Pihar: Rozšíření každé pobočky, naposledy právě v Kladně o 4000 m2 překládkové a cca 1400 m2 administrativní plochy, nám umožňuje pracovat s větší kapacitou. To přináší mnoho výhod. Tou nejdůležitější je rychlejší a efektivnější konsolidace zásilek a zrychlení překládky, což přímo zlepšuje efektivitu naší sběrné služby. Navíc díky větším prostorám máme komfortnější manipulaci se zásilkami, což je jednoznačný benefit pro ještě bezpečnější procesy na pobočce. A v neposlední řadě je to moderní, komfortní prostředí pro naše zaměstnance. Chceme, aby se v práci cítili dobře a aby pracovní prostředí zároveň podporovalo dobrou týmovou práci.

Dachser vkládá do svých provozních areálů technologie jako fotovoltaiku nebo elektromobilní nabíjení. Jaké nejvýznamnější přínosy tyto udržitelné technologie přinášejí v praxi?

Jan Pihar: Nejvýznamnějším přínosem udržitelných technologií je pochopitelně snížení emisí CO₂ – a právě proto je zavádíme. Zároveň je potřeba dodat, že jsme stále ve fázi učení a zkušenosti z reálného provozu nám pomáhají zjistit, jak tyto technologie v budoucnu ještě efektivněji využít.

Jak se mění nároky na manažerské dovednosti v logistice – co považujete za nejdůležitější pro úspěch týmu v dnešní době?

Žijeme v době výrazných změn a nestability, která klade na manažery i celé týmy mnohem vyšší nároky než dřív. To, co dříve fungovalo, už dnes často nestačí. I v minulosti byly v týmech zástupci mladé generace a lidé před penzí. Ale dnes je generační posun velmi rychlý. A mladí lidé mají obrovské množství inspirací, informací a možností, jak se svým životem naložit – a to zásadně mění způsob, jakým přistupují k práci. Takový tým s nesourodým přístupem k práci často může být jedna z velkých manažerských výzev. Také zákaznické požadavky a přístup se rychle mění. Proto považuji za klíčové, aby dnes byli manažeři mnohem flexibilnější. Schopnost rychle reagovat na změny a vést tým s jasnou vizí je naprosto zásadní. Zároveň ale zůstává neměnná jedna věc – vytrvalost a disciplína. To je podle mě alfa a omega úspěchu v manažerské roli.

A pokud jde o samotný tým, tam je dnes nejdůležitější právě agilita a schopnost přizpůsobit se novým podmínkám, technologiím i požadavkům zákazníků. Kdo dokáže zůstat flexibilní a otevřený změnám, ten v logistice uspěje.

Jak se za posledních deset let změnil způsob práce v Dachseru v Česku – a co považujete za největší posun?

Jan Pihar: Za posledních deset let se způsob práce v Dachseru v Česku výrazně proměnil. Zmizela spousta „papírování“ a většina procesů je dnes digitální. Máme vlastní oddělení IT a vlastní systémy, které jsou designované na míru logistice a zákaznickým požadavkům. Angažujeme se ale i v celooborových projektech, které nás přesahují. Velkým krokem vpřed je například náš podíl na vývoji eCMR, elektronického nákladního listu, který vznikl v rámci nadace Open Logistics Foundation. Je volně dostupný na bázi open source, takže z něj může těžit celá logistická branže – jednotné a elektronické dokumenty budou obrovským přínosem pro všechny.

Digitalizace nám také umožnila výrazně zvýšit efektivitu provozů i produktivitu práce, která každým rokem roste. Enormní posun je i směrem k udržitelnějším řešením – jak už jsme zmínili, elektromobilitu rozvíjíme v nákladních přepravách, ale i naše flotila osobních firemních vozidel se rychle elektrifikuje. Už příští rok bude téměř polovina firemních vozů elektrických.

Velký posun vidíme i v oblasti práce s lidmi. Náš HR tým jsme v posledních letech rozšířili na dvojnásobek, což nám umožňuje lépe se věnovat rozvoji zaměstnanců. Investujeme do jejich vzdělávání, řízení kariéry i celkového profesního růstu. Cílem je, aby lidé v Dachseru měli prostor se rozvíjet, posouvat dál a zároveň byli zárukou vysoké kvality našich služeb a v neposlední řadě přinášeli firmě nové nápady a energii.

Dachser často konsoliduje více distribučních center do jednoho.  Jaké výhody tento model přinesl v rámci zákaznické flexibility a rychlosti dodávek?

Jan Polter: Dachser má strategicky umístěné pobočky, které obsluhují své příslušné regiony bez ohledu na státní hranice. Konsolidace zásilek i celých zákaznických distribučních center v našich pobočkách přináší řadu výhod nám i zákazníkům. Nám umožňuje dosahovat excelentních lead timů – přeshraniční doručení do sousedních zemí je možné následující den a zbytek Evropy dokážeme díky naší husté síti obsloužit do 3–5 dnů. Zákazníkům přináší tento model výraznou úsporu v zásobách – četnější doručování jim umožňuje držet nižší skladové zásoby – a samozřejmě těží z rychlého obsloužení svých cílových trhů. Jen z České republiky denně vyjíždí více než 100 přímých linek sběrné služby do destinací po celé Evropě. Zákazníci tak mohou odesílat menší objemy v častější frekvenci a profitovat z vysoké kvality doručení. Naše pobočky a hustá síť linek zajišťují stabilitu celého systému evropských pozemních přeprav a umožňují flexibilně reagovat na zákaznickou poptávku a špičky v objemech. Zároveň je tato naše síť poboček a skladů napojena na Dachser síť leteckých a námořních přeprav.

Jak se proměňuje role marketingu a salesu ve vaší práci – co zákazníci aktuálně nejvíce hledají a jak se tomu přizpůsobujete?

Jan Polter: Role marketingu a obchodu se v naší práci výrazně proměňuje. Marketing se stále posouvá směrem k online prostředí – klademe větší důraz na digitální komunikaci, online kampaně a obsah, který zákazníkům přináší reálnou hodnotu. Přesto jsou pro nás osobní setkávání se zákazníky stále klíčová, protože v B2B a logistických službách speciálně je osobní kontakt pro budování důvěry nezastupitelný.

Co dnes zákazníci nejvíce hledají? Určitě spolehlivost a odolnost dodavatelských řetězců, samozřejmě v rozumné cenové relaci. Potřebují partnera, který nejen doručí zásilky, ale dokáže optimalizovat jejich logistickou bilanci a logistikou podporovat jejich byznys efektivně a stabilně. To na nás samozřejmě klade vysoké nároky – museli jsme se stát ještě flexibilnějšími a proaktivnějšími, abychom mohli reagovat na nepředvídatelné okolní změny i zvyšující se tlak ze strany zákazníků.

Jaké nové komunikační nebo digitální kanály využíváte pro efektivní oslovení zákazníků v B2B logistice?

Jan Polter: V B2B logistice využíváme kombinaci tradičních i digitálních marketingových nástrojů. A samozřejmě sociální sítě jsou dnes už nedílnou součástí komunikace – pomáhají nám oslovit zákazníky cíleně a udržovat s nimi pravidelný kontakt. Jak už jsem zmiňoval, zároveň ale zůstávají velmi důležité klasické formy setkávání – účastníme se eventů, konferencí a veletrhů, pořádáme zákaznická setkání a klademe velký důraz na face-to-face meetingy mimo on-line prostředí.


Připravil: Filip Hubička
Foto: Dachser
Koláž: Systémy Logistiky

Související články:

Tomáš Horák: Netrpělivě čekám na to, až začnou skladové systémy „přemýšlet“ V českých i evropských skladech jsme vybudovali pět milionů paletových míst Existuje řada individuálních řešení, nikoliv jeden plošný recept Pro omnichannel logistiku jsou klíčová kvalitní data a jejich efektivní přenos mezi systémy

Doporučujeme

Komerční sdělení

Fiege je připraveno na EUDR: sériová čísla pneumatik pod kontrolou

Nová evropská legislativa EUDR (EU Deforestation Regulation) přináší výrobcům a distributorům pneumatik zásadní změny. Jednou z klíčových výzev je nutnost sledování původu a pohybu každé jednotlivé pneumatiky – včetně evidence sériových čísel napříč celým dodavatelským řetězcem. Společnost Fiege je na tuto změnu plně připravena. Díky našemu modernímu WMS řešení (Warehouse Management System) zajišťujeme kompletní trasování […]

Investujte zbývající budget do bezpečnosti a získejte moderní technologie, které šetří čas, peníze i starosti

Blíží se konec roku a s ním i období, kdy mnoho firem přemýšlí, jak efektivně využít zbývající prostředky z rozpočtu. Namísto uspěchaných nákupů nebo symbolických investic do „něčeho navíc“ se nabízí možnost, která má dlouhodobý dopad – modernizace bezpečnostních technologií. V době, kdy hraje klíčovou roli spolehlivost, digitalizace a prediktivní údržba, se právě bezpečnostní systémy […]

Potřebujete skladovat? PST CLC Mitsui-Soko má pro vás místo

Společnost PST CLC Mitsui-Soko, člen mezinárodní japonské skupiny Mitsui-Soko Group, nabízí aktuálně volné skladové kapacity ve svých moderních logistických centrech v Úžicích u Prahy, Pohořelicích u Brna, Brně – Tuřanech a Mošnově u Ostravy. Firma kromě skladování nabízí i komplexní celní služby a přepravy. Pokud hledáte spolehlivého partnera pro outsourcing skladování, komplexní logistické služby, přepravy […]

Případová studie FM Logistic a značky Lindt: personalizace v logistice e-commerce

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required