logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Společnost SKF Lubrication Systems CZ v Chodově buduje nový automatizovaný sklad dílů. Projekt...
  • Slavnostní předávání mezinárodních odborných certifikátů Evropské logistické asociace (ELA)...
  • Doba čárových kódů se po více jak půlstoletí chýlí ke konci. Díky vzestupu AI a poklesu cen...
  • Do týmu Stavebního a projektového poradenství společnosti Savills nastoupil na pozici lead...

Praha připravuje aktualizovanou strategii citylogistiky

28. října 2025
Doprava 0
396
Praha připravuje aktualizovanou strategii citylogistiky

Na kulatém stole pořádaném v říjnu společností DoDo zaznělo, že hlavní město Praha připravuje nový dokument věnovaný městské logistice. Ten by měl navázat na dosud platnou Studii city logistiky z roku 2019, ale bude mít nový formát i širší evropský kontext.

Dokument má reagovat na aktuální výzvy v oblasti zásobování měst – včetně dopadů pandemie, elektromobility, nedostatku vhodné infrastruktury a potřeb evropské regulace.

Jejich autonomní Mathilde brázdí ulice Bernu, nyní Loxo otvírá pobočku v Mnichově

Diskuse u kulatého stolu se za společnost Dodo zúčastnili Martin Marek, chief strategy & innovation officer; Michal Markovič, head of new business lines; Dávid Lipták, head of product a Michal Menšík, group CEO. O svoje potřehy se podělili rovněž Pavel Hobza, specialista rozvoje dopravy z Magistrátu hl. m. Prahy a Marek Binko, specialista koncepce dopravy, z Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR Praha).

Strategie bude vycházet i z požadavků Evropské unie, která na základě nové legislativy požaduje, aby tzv. městské uzly – tedy významná města ležící na transevropské dopravní síti TEN-T – zpracovaly své plány udržitelné městské logistiky (Sustainable Urban Logistics Plans, SULP). Tato síť propojuje hlavní evropské dopravní koridory a zahrnuje i Prahu jako klíčový logistický uzel.

Dachser využívá sto elektrických nákladních aut

Příprava dokumentu probíhá v koordinaci s ministerstvem dopravy, a zvažuje se i zapojení Středočeského kraje. Podoba strategie zatím není finalizována – čeká se na metodické pokyny státu. Podle účastníků diskuse se nový dokument stane součástí širšího rámce plánu udržitelné městské mobility a bude reflektovat specifické potřeby Prahy. Jeho vypracování a schválení je otázkou následujících let, nikoliv měsíců.

Problémy nejen s parkováním

V diskusi dále mj. zaznělo, že zájem o rozvoz zásilek ve velkých městech nadále poroste rychlým tempem, v následujících pěti letech lze počítat s tempem růstu minimálně o devět procent každý rok. Města i logistické společnosti se ale musejí vypořádat s řadou problémů. Mezi ty nejpalčivější patří problémy s množstvím aut ve městech, parkováním i nejednotným přístupem nejen jednotlivých měst, ale i městských částí či samospráv.

Na snímku z diskuse zleva Martin Marek, chief strategy & innovation officer, Dodo; Michal Markovič, head of new business lines, Dodo; Dávid Lipták, head of product, Dodo; Michal Menšík, group CEO,  Dodo; Pavel Hobza, specialista rozvoje dopravy, Magistrát hl. m. Prahy a Marek Binko, specialista koncepce dopravy, Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR Praha).

 

Zákazníci už si na rozvoz zásilek v rámci poslední míle zvykli a budou jej v ještě větší míře vyžadovat i v budoucnosti. Společným cílem měst, urbanistů i logistických společností musí ale být, aby rozvoz zásilek co nejméně narušoval chod města a plynulost dopravy, shodli se diskutující odborníci.

„Očekává se, že trh s rychlým doručováním (quick commerce) bude celosvětově významně růst, přičemž odhadovaná míra ročního růstu (CAGR) se podle různých zdrojů pohybuje mezi 9,01 % a 25,5 %. Tento dynamický rozvoj je podpořen rostoucí poptávkou po pohodlí a okamžitém doručení, přičemž aktuální trh se zaměřuje zejména na rychlé dodávky potravin, osobní péče a dalších nezbytností. Předpokládáme, že tento trend se v České republice projeví meziročním růstem okolo 10 %, což zvyšuje atraktivitu segmentu a láká nové hráče na trh,“ uvedl za Dodo chief strategy & innovation officer Martin Marek.

Zákazníci v České republice už si na doručení zásilek až domů zvykli, roste tlak na rychlost doručení i cenu. To samozřejmě zvyšuje tlak i na přepravní společnosti. Ty se v městech potýkají s řadou problémů. Kromě těch největších, jako jsou dopravní zácpy či nedostatek parkovacích míst, je nutné řešit i regulaci provozu ve městech.

Míra využití mikrodep roste

„Město podporuje udržitelnost v segmentu last mile delivery provozováním dvou mikrodep na Florenci a u Anděla, které může využívat za stanovených podmínek libovolná kurýrní společnost. Rozvoz zásilek z těchto míst je zajištěn prostřednictvím elektrických cargo kol.  Využití mikrodep meziročně roste v rozsahu 20 až 25 % a předpokládáme, že za celý rok 2025 bude takto doručeno více než 200 tisíc zásilek. Ještě výraznější rozvoj tohoto prostorově, ekologicky i dopravně méně náročného způsobu doručování by podpořila zvýšená regulace dopravy, jako je například rozšíření zón s omezením vjezdu, zpřísnění parkování, nebo zavedení mýta,“ uvedl Pavel Hobza.

Účastníci kulatého stolu naznačili několik cest, jakými lze s překážkami ve velkých městech bojovat. Prvním je pokračující rozvoj technologií, větší využití digitalizace i AI. To povede mj. k ještě lepšímu plánování cest, tím pádem i k menší potřebě vozidel ve městech. „Díky pokročilým technologiím můžeme plánovat v reálném čase, brát v úvahu aktuální dopravní situaci, nehody, polohu kurýrů a zapracovávat on-line nově příchozí objednávky. Kromě toho nám moduly umožňují pracovat s kapacitami kurýrů i aut, efektivně spravovat vozový park i plánovat trasy,“ vysvětlil Martin Marek z Dodo.

Druhou cestou je využívání alternativních způsobů dopravy. V Evropě už se přitom pro rozvoz zásilek do center měst testují např. možnosti, jak zapojit městskou hromadnou dopravu – např. metro v Madridu nebo tramvaj v Berlíně. Naopak např. elektrická nákladní kola budou v Praze fungovat jen v úzkém centru. Nevýhodou Prahy je v tomto směru její kopcovitý profil, který i elektrokola podle účastníků diskuse omezuje.  Podobně např. skútry jsou vhodné jen pro malé zásilky, neřeší tak problém komplexně. Konkrétně v Praze navíc rozvoj dále zpomalujei obrovská roztříštěnost úřadů, kdy každá městská část rozhoduje samostatně a neexistuje vždy konsenzus na úrovni celého města.

Kulatý stůl uspořádala skupina Dodo s cílem otevřít debatu o městské logistice mezi všemi zainteresovanými stranami tak, aby se všichni podíleli na zefektivnění dopravy a zlepšení kvality života v městech.


Připravil: Filip Hubička
Foto: Filip Hubička

 

Související články:

Jejich autonomní Mathilde brázdí ulice Bernu, nyní Loxo otvírá pobočku v Mnichově Dachser využívá sto elektrických nákladních aut Digitalizace je klíčem k pokročilému plánování tras Terminál Paskov řeší zácpy s pomocí chytrých kamer a automatizace

Doporučujeme

Komerční sdělení

Investujte zbývající budget do bezpečnosti a získejte moderní technologie, které šetří čas, peníze i starosti

Blíží se konec roku a s ním i období, kdy mnoho firem přemýšlí, jak efektivně využít zbývající prostředky z rozpočtu. Namísto uspěchaných nákupů nebo symbolických investic do „něčeho navíc“ se nabízí možnost, která má dlouhodobý dopad – modernizace bezpečnostních technologií. V době, kdy hraje klíčovou roli spolehlivost, digitalizace a prediktivní údržba, se právě bezpečnostní systémy […]

Fiege je připraveno na EUDR: sériová čísla pneumatik pod kontrolou

Nová evropská legislativa EUDR (EU Deforestation Regulation) přináší výrobcům a distributorům pneumatik zásadní změny. Jednou z klíčových výzev je nutnost sledování původu a pohybu každé jednotlivé pneumatiky – včetně evidence sériových čísel napříč celým dodavatelským řetězcem. Společnost Fiege je na tuto změnu plně připravena. Díky našemu modernímu WMS řešení (Warehouse Management System) zajišťujeme kompletní trasování […]

Potřebujete skladovat? PST CLC Mitsui-Soko má pro vás místo

Společnost PST CLC Mitsui-Soko, člen mezinárodní japonské skupiny Mitsui-Soko Group, nabízí aktuálně volné skladové kapacity ve svých moderních logistických centrech v Úžicích u Prahy, Pohořelicích u Brna, Brně – Tuřanech a Mošnově u Ostravy. Firma kromě skladování nabízí i komplexní celní služby a přepravy. Pokud hledáte spolehlivého partnera pro outsourcing skladování, komplexní logistické služby, přepravy […]

Případová studie FM Logistic a značky Lindt: personalizace v logistice e-commerce

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required