Na kulatém stole pořádaném v říjnu společností DoDo zaznělo, že hlavní město Praha připravuje nový dokument věnovaný městské logistice. Ten by měl navázat na dosud platnou Studii city logistiky z roku 2019, ale bude mít nový formát i širší evropský kontext.
Dokument má reagovat na aktuální výzvy v oblasti zásobování měst – včetně dopadů pandemie, elektromobility, nedostatku vhodné infrastruktury a potřeb evropské regulace.
Diskuse u kulatého stolu se za společnost Dodo zúčastnili Martin Marek, chief strategy & innovation officer; Michal Markovič, head of new business lines; Dávid Lipták, head of product a Michal Menšík, group CEO. O svoje potřehy se podělili rovněž Pavel Hobza, specialista rozvoje dopravy z Magistrátu hl. m. Prahy a Marek Binko, specialista koncepce dopravy, z Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR Praha).
Strategie bude vycházet i z požadavků Evropské unie, která na základě nové legislativy požaduje, aby tzv. městské uzly – tedy významná města ležící na transevropské dopravní síti TEN-T – zpracovaly své plány udržitelné městské logistiky (Sustainable Urban Logistics Plans, SULP). Tato síť propojuje hlavní evropské dopravní koridory a zahrnuje i Prahu jako klíčový logistický uzel.
Příprava dokumentu probíhá v koordinaci s ministerstvem dopravy, a zvažuje se i zapojení Středočeského kraje. Podoba strategie zatím není finalizována – čeká se na metodické pokyny státu. Podle účastníků diskuse se nový dokument stane součástí širšího rámce plánu udržitelné městské mobility a bude reflektovat specifické potřeby Prahy. Jeho vypracování a schválení je otázkou následujících let, nikoliv měsíců.
Problémy nejen s parkováním
V diskusi dále mj. zaznělo, že zájem o rozvoz zásilek ve velkých městech nadále poroste rychlým tempem, v následujících pěti letech lze počítat s tempem růstu minimálně o devět procent každý rok. Města i logistické společnosti se ale musejí vypořádat s řadou problémů. Mezi ty nejpalčivější patří problémy s množstvím aut ve městech, parkováním i nejednotným přístupem nejen jednotlivých měst, ale i městských částí či samospráv.

Na snímku z diskuse zleva Martin Marek, chief strategy & innovation officer, Dodo; Michal Markovič, head of new business lines, Dodo; Dávid Lipták, head of product, Dodo; Michal Menšík, group CEO, Dodo; Pavel Hobza, specialista rozvoje dopravy, Magistrát hl. m. Prahy a Marek Binko, specialista koncepce dopravy, Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR Praha).
Zákazníci už si na rozvoz zásilek v rámci poslední míle zvykli a budou jej v ještě větší míře vyžadovat i v budoucnosti. Společným cílem měst, urbanistů i logistických společností musí ale být, aby rozvoz zásilek co nejméně narušoval chod města a plynulost dopravy, shodli se diskutující odborníci.
„Očekává se, že trh s rychlým doručováním (quick commerce) bude celosvětově významně růst, přičemž odhadovaná míra ročního růstu (CAGR) se podle různých zdrojů pohybuje mezi 9,01 % a 25,5 %. Tento dynamický rozvoj je podpořen rostoucí poptávkou po pohodlí a okamžitém doručení, přičemž aktuální trh se zaměřuje zejména na rychlé dodávky potravin, osobní péče a dalších nezbytností. Předpokládáme, že tento trend se v České republice projeví meziročním růstem okolo 10 %, což zvyšuje atraktivitu segmentu a láká nové hráče na trh,“ uvedl za Dodo chief strategy & innovation officer Martin Marek.
Zákazníci v České republice už si na doručení zásilek až domů zvykli, roste tlak na rychlost doručení i cenu. To samozřejmě zvyšuje tlak i na přepravní společnosti. Ty se v městech potýkají s řadou problémů. Kromě těch největších, jako jsou dopravní zácpy či nedostatek parkovacích míst, je nutné řešit i regulaci provozu ve městech.
Míra využití mikrodep roste
„Město podporuje udržitelnost v segmentu last mile delivery provozováním dvou mikrodep na Florenci a u Anděla, které může využívat za stanovených podmínek libovolná kurýrní společnost. Rozvoz zásilek z těchto míst je zajištěn prostřednictvím elektrických cargo kol. Využití mikrodep meziročně roste v rozsahu 20 až 25 % a předpokládáme, že za celý rok 2025 bude takto doručeno více než 200 tisíc zásilek. Ještě výraznější rozvoj tohoto prostorově, ekologicky i dopravně méně náročného způsobu doručování by podpořila zvýšená regulace dopravy, jako je například rozšíření zón s omezením vjezdu, zpřísnění parkování, nebo zavedení mýta,“ uvedl Pavel Hobza.
Účastníci kulatého stolu naznačili několik cest, jakými lze s překážkami ve velkých městech bojovat. Prvním je pokračující rozvoj technologií, větší využití digitalizace i AI. To povede mj. k ještě lepšímu plánování cest, tím pádem i k menší potřebě vozidel ve městech. „Díky pokročilým technologiím můžeme plánovat v reálném čase, brát v úvahu aktuální dopravní situaci, nehody, polohu kurýrů a zapracovávat on-line nově příchozí objednávky. Kromě toho nám moduly umožňují pracovat s kapacitami kurýrů i aut, efektivně spravovat vozový park i plánovat trasy,“ vysvětlil Martin Marek z Dodo.
Druhou cestou je využívání alternativních způsobů dopravy. V Evropě už se přitom pro rozvoz zásilek do center měst testují např. možnosti, jak zapojit městskou hromadnou dopravu – např. metro v Madridu nebo tramvaj v Berlíně. Naopak např. elektrická nákladní kola budou v Praze fungovat jen v úzkém centru. Nevýhodou Prahy je v tomto směru její kopcovitý profil, který i elektrokola podle účastníků diskuse omezuje. Podobně např. skútry jsou vhodné jen pro malé zásilky, neřeší tak problém komplexně. Konkrétně v Praze navíc rozvoj dále zpomalujei obrovská roztříštěnost úřadů, kdy každá městská část rozhoduje samostatně a neexistuje vždy konsenzus na úrovni celého města.
Kulatý stůl uspořádala skupina Dodo s cílem otevřít debatu o městské logistice mezi všemi zainteresovanými stranami tak, aby se všichni podíleli na zefektivnění dopravy a zlepšení kvality života v městech.
Připravil: Filip Hubička
Foto: Filip Hubička





