logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Společnost SKF Lubrication Systems CZ v Chodově buduje nový automatizovaný sklad dílů. Projekt...
  • Slavnostní předávání mezinárodních odborných certifikátů Evropské logistické asociace (ELA)...
  • Doba čárových kódů se po více jak půlstoletí chýlí ke konci. Díky vzestupu AI a poklesu cen...
  • Do týmu Stavebního a projektového poradenství společnosti Savills nastoupil na pozici lead...

Polské přístavy jako brána pro český export a import

22. října 2025
Domácí konference 0
408
Polské přístavy jako brána pro český export a import

Prezentace polských námořních přístavů a možnosti jejich využití českými firmami, potřeba investic do silniční i železniční infrastruktury mezi oběma zeměmi nebo také význam vzdělávání a rozvoje lidských zdrojů, které propojují akademickou sféru s potřebami byznysu. To byla hlavní témata dalšího ročníku konference Den polské logistiky, kterou v půlce října opět hostily prostory Velvyslanectví Polské republiky v Praze. Systémy Logistiky byly hlavním mediálním partnerem konference.

Úvodní slovo při zahájení pronesli Barbara Tuge-Erecińska, chargé d’affaires a.i. Polské republiky v ČR, Václav Bernard, náměstek ministra dopravy ČR, a Rafał Machowiak, generální tajemník Národní komory pro námořní hospodářství. Účastníky pozdravil prostřednictvím videa také Arkadiusz Marchewka, náměstek ministra infrastruktury Polské republiky.

Rostoucí kapacita přístavů

Přednáška Macieje Matczaka z Námořní univerzity v Gdyni se zaměřila na 20 let polských přístavů v Evropské unii. Prostřednictvím řady grafů a dat názorně prezentoval nárůst kapacity tamních námořních terminálů, přičemž např. objem kontejnerů přepravených přes polské přístavy vzrostl za uplynulé dvě dekády šestinásobně: z 500 000 TEU v roce 2004 na tři miliony TEU v roce 2024. Obdobný nárůst zaznamenala i přeprava tzv. ro-ro (roll-on/roll-off) jednotek a přednášející upozornil také na rozsáhlé investice směřující do rozšíření železničních vleček v rámci přístavních terminálů.

Investice, výzvy a možnosti spolupráce

Maciej Matczak se ujal i role moderátora v první panelové diskusi. Ta nesla název „Přes Baltské moře na globální trhy: polské námořní přístavy v roce 2025“ a věnovala se investicím, výzvám a možnostem spolupráce s českými subjekty. Aktivními účastníky debaty byli Piotr Bura (Správa námořního přístavu Gdaňsk), Ewelina Ziajka (Správa námořního přístavu Gdyně), Aneta Szreder-Piernicka (Správa námořního přístavu Štětín-Svinoústí) a Jan Sechter, předseda Dopravní sekce Hospodářské komory ČR.

Panelisté se shodli, že strategické investice do přístavů a kontejnerových terminálů mají přímý dopad na rozšiřování nabídky služeb pro české zákazníky. V uplynulých letech se zlepšila např. logistická přístupnost polských přístavů. Jan Sechter zmínil i možnost vytvoření „koalice“ zájemců o další zlepšení dopravy ve střední Evropě a s tím související lobbing v Bruselu.

Digitalizace pomůže dalšímu rozvoji

Na polské přístavní terminály, jejich kapacity a význam pro dovoz i vývoz zboží z ČR zaostřila v pořadí druhá panelová diskuse. Moderátorkou byla Marta Waldmann (Łukasiewicz – Poznaňský technologický institut) a účast v debatě přijali Wojciech Szymulewicz (Kontejnerový terminál v Gdyni), Adéla Kurečková (Baltic Hub Gdaňsk), Kamil Holenda (PKP Cargo International), Pavlína Tomková (Ministerstvo dopravy ČR) a Krzysztof Sokołowski, country manager CZ & SK ve společnosti Budimex.

Podle Kamila Holendy je pro české firmy výhodou spolupráce s polskými přístavy zejména krátký tranzitní čas a relativně nízká cena. Ocenil také zlepšení železniční infrastruktury, naopak „slabým místem“ je nedostatek hraničních přechodů v západní části ČR. Podle panelistů zaostávají polské přístavy v digitalizaci, problémem je mj. plánování příjezdu vlaků do terminálů. Jak poznamenala Pavlína Tomková, Evropská komise může pomoci s rozvojem digitalizace dopravy v Česku i Polsku. Upozornila rovněž na připravovanou legislativu EU, konkrétně Nařízení o elektronických informacích v nákladní dopravě (eFTI), které zajistí sdílení elektronických dokumentů mezi dopravci a veřejnou správou. Součástí má být i sledování trasy vlaků a jejich kapacity v reálném čase.

Vzdělání jako základ

Vysokoškolské vzdělávání pro oblast dopravy, spedice a logistiky v Česku a Polsku bylo předmětem třetí, závěrečné panelové diskuse. Moderátorské role se zhostil známý novinář Tomasz Dawid Jędruchów (Polská tisková kancelář) a mezi účastníky nechyběli např. Piotr Treichel (Námořní technická univerzita ve Štětíně), Vít Janoš (ČVUT v Praze) nebo Václav Cempírek (Vysoká škola logistiky). Hovořilo se o zájmu mladých lidí o studium v oboru logistiky, který v současnosti není příliš velký, i o možnostech intenzivnější spolupráce a výměny zkušeností mezi polskými a českými univerzitami. Klíčovým úkolem je, aby vysoké školy generovaly absolventy, kteří se bez problémů uplatní na trhu práce a pomůžou firmám úspěšně čelit náročným logistickým výzvám současnosti.


Text a foto: dč

 

Související články:

Laboratoř automatizace otevřena: kongres Eastlog 2025 namíchá ten správný koktejl Eastlog 2025 už příští týden: Rekordní zájem potvrzuje význam největší logistické události v Česku Význam vzdělávání a inovací roste v HR, průmyslu i ochraně před kybernetickými hrozbami Czech Retail Days: Atoz a SOCR ČR spojují síly

Doporučujeme

Komerční sdělení

Investujte zbývající budget do bezpečnosti a získejte moderní technologie, které šetří čas, peníze i starosti

Blíží se konec roku a s ním i období, kdy mnoho firem přemýšlí, jak efektivně využít zbývající prostředky z rozpočtu. Namísto uspěchaných nákupů nebo symbolických investic do „něčeho navíc“ se nabízí možnost, která má dlouhodobý dopad – modernizace bezpečnostních technologií. V době, kdy hraje klíčovou roli spolehlivost, digitalizace a prediktivní údržba, se právě bezpečnostní systémy […]

Fiege je připraveno na EUDR: sériová čísla pneumatik pod kontrolou

Nová evropská legislativa EUDR (EU Deforestation Regulation) přináší výrobcům a distributorům pneumatik zásadní změny. Jednou z klíčových výzev je nutnost sledování původu a pohybu každé jednotlivé pneumatiky – včetně evidence sériových čísel napříč celým dodavatelským řetězcem. Společnost Fiege je na tuto změnu plně připravena. Díky našemu modernímu WMS řešení (Warehouse Management System) zajišťujeme kompletní trasování […]

Potřebujete skladovat? PST CLC Mitsui-Soko má pro vás místo

Společnost PST CLC Mitsui-Soko, člen mezinárodní japonské skupiny Mitsui-Soko Group, nabízí aktuálně volné skladové kapacity ve svých moderních logistických centrech v Úžicích u Prahy, Pohořelicích u Brna, Brně – Tuřanech a Mošnově u Ostravy. Firma kromě skladování nabízí i komplexní celní služby a přepravy. Pokud hledáte spolehlivého partnera pro outsourcing skladování, komplexní logistické služby, přepravy […]

Případová studie FM Logistic a značky Lindt: personalizace v logistice e-commerce

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required