Kateřina Jirásková (na snímku vlevo, vpravo je její kolegyně a vedoucí expedice Romana Vondrová) je důkazem toho, že pořekadlo Když člověk chce, tak všechno jde, skutečně platí. Ačkoli je založením introvert, nezalekla se výzev, které před ni život postavil, a dnes řídí tým svých spolupracovníků a prezentuje výsledky své práce ostatním z firmy. Navíc se věnuje logistice, již nikdy nestudovala. I tak má za sebou úspěšné čtyři roky v mladé společnosti CityZen, která v době pandemie covidu začala vyrábět speciální oblečení odolnější proti špíně i pocení.
Přinášíme vám článek z aktuálního vydání časopisu Systémy Logistiky 219 (září–říjen 2025). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
„Firma CityZen, která se nacházela v Chrudimi, mě oslovila svou osobitostí a přístupem. V kariérní sekci na webu jsem našla telefonní číslo na výkonného ředitele Pavla Hrstku. Zavolala jsem mu, protože nikdy nevíte, co vám může malý čin přinést do života. Už první telefonát a pohovor pro mě jako introverta nebyl snadný, ale atmosféra ve firmě byla tak příjemná, že jsem hned věděla, že tam chci pracovat. Celkově bylo ve firmě zaměstnáno pár lidí a prostředí působilo velmi příjemným a rodinným dojmem,“ vzpomíná Kateřina Jirásková.
Původně nastupovala na pozici expedientky, ale hned první den se ocitla na úplně jiné židli: byla jí svěřena role specialistky zpětné logistiky. To byl doslova skok do neznáma. „Najednou jsem volala zákazníkům, řešila reklamace a měnila barvy triček… Byla to pro mě obrovská výzva a nikdy bych si tuto práci dobrovolně nevybrala,“ říká s úsměvem. Následně sbírala zkušenosti ve skladu a přes další pozice se vypracovala do vedení celého logistického týmu. To už jsme se přesunuli do ledna loňského roku. „Nabídka vedoucí pozice mě sice potěšila, ale zároveň jsem pocítila obrovský strach a úzkost. Představa takové odpovědnosti mě doslova vyděsila. I přes prvotní obavy jsem se však rozhodla tuto výzvu přijmout. Klíčovou roli v mém úspěchu sehrála podpora lidí kolem mě, ať už to byli kolegové, nebo podřízení,“ dodává.
Dnes už na své začátky v logistice a třeba i na to, jak ji rozhodila první vratka, vzpomíná s úsměvem. Jako vedoucí logistiky řídí tým šesti lidí a v součinnosti s IT oddělením prošla se skladem úspěšným přechodem na nový WMS systém. Všechno se však učila od začátku a takzvaně za pochodu. „Když jsem nastoupila, znala jsem zásilky hlavně z pohledu zákazníka. Hned první dny v práci mi však bylo jasné, že tohle bude jízda! Na začátku jsem popsala celý diář různými postupy a postřehy, které se velmi často měnily tím, jak firma rostla. Učila jsem se metodou pokus–omyl a z poznámek zapsaných do diáře ve smyslu ‚příště to udělej jinak‘. Hodně mi pomohli kolegové a taky manažerská školení,“ říká Kateřina Jirásková.
S novým WMS se procesy zjednodušily a zrychlily
Firma CityZen má sídlo a expediční sklad v historické budově Borzna v Chrudimi a doplňovací sklad v Mikulovicích, kam skladníci jezdí pro zboží nebo tam naopak vozí zboží z šicích dílen. Celý systém zásob je podle vedoucí logistiky hodně ručně řízený, protože jde zatím o menší firmu a automatizace se momentálně nevyplatí. „V budoucnu, až se přestěhujeme do větších prostor, s ní ale určitě počítáme,“ uvádí Kateřina Jirásková. Teď je pro ni i její tým klíčové mít dobře zorganizovaný sklad a hlídat přesnost zásob pomocí inventur. Stejně důležité je i efektivní a přesné vychystávání a rychlá spolehlivá expedice objednávek z e-shopu. Od loňského září firma využívá nový WMS, čímž každá položka získala přesné umístění ve skladu a usnadňuje to její nalezení. Díky systému mohou pracovníci sledovat pohyb každého kusu zboží od přijetí na sklad až po expedici, což je klíčové, ať už pro kontrolu dodávek naskladněných kusů, nebo při reklamaci zboží. Aktuálně vedoucí logistiky se svým týmem pracuje na tom, aby doplňování zboží probíhalo co nejefektivněji a skladníci měli vychystávání co nejjednodušší.
Nemá cenu panikařit
Kateřina Jirásková říká, že má ráda přehled. Je pro ni důležité znát všechny produkty, které jsou v nabídce, a vyznat se ve skladu. „Stejně zásadní je pro mě ale i trpělivost. Když něco nevyjde, jak mělo, což se v logistice prostě někdy stane, nemá cenu panikařit. Já si z toho snažím spíš vzít ponaučení do budoucna,“ říká. Při své práci chce být ke všem férová, spravedlivá a otevřená, protože je pro ni důležité, aby jí lidé z týmu důvěřovali. Aby se nebáli přijít a říct, že je něco trápí nebo že si s něčím nevědí rady. „Věřím, že jen v prostředí, kde se lidi cítí bezpečně, může práce fungovat opravdu dobře. To je pro mě mnohem důležitější než autorita postavená na křiku,“ dodává.
Logistika je příběh, který nikdy nekončí
„To je věta našeho výkonného ředitele Pavla Hrstky a u nás v týmu perfektně vystihuje, jak je každodenní práce dynamická a plná výzev,“ říká Kateřina Jirásková, když podrobněji popisuje činnosti, kterým se věnuje. Její pracovní dny málokdy vypadají úplně stejně. Logistika v CityZen je úzce propojena s výrobou, a tak se často mění priority i pořadí jednotlivých úkolů. Přesto se vedoucí logistiky snaží mít během pracovních dní určitý systém, protože jí přináší vnitřní klid. Věnuje se kontrole skladových zásob, což je práce, která sice není navenek úplně vidět, ale bez ní by ostatní nefungovalo. Zároveň řeší i každodenní operativu, takže odstraňuje nesrovnalosti ve skladu či problémy v systému. „Občas vznikají ve WMS systému chyby, nejasnosti nebo situace, které je potřeba rychle rozklíčovat. V tomhle jsem takový detektiv mezi daty – a i když to není vždy jednoduché, právě to mě na mé práci baví nejvíc. Hledat souvislosti, přemýšlet, co kde mohlo vzniknout, a dávat věci do pořádku. Navíc není dne, kdy by mě nepřekvapila nová chyba nebo situace,“ uvádí.
S kolegy v poslední době intenzivně řeší i systém potisků oblečení, který se během uplynulých dvou let několikanásobně rozrostl. Hledají způsoby, jak jej zefektivnit a zjednodušit. „Pokud je třeba, ráda se zapojím i do fyzické práce ve skladu. Nesedím tedy jen u stolu, ale snažím se být součástí dění a vnímat, co se kolem mě ve skladu řeší,“ dodává.
Rozmanitost činností i to, že každý den přináší něco nového a často i nečekaného, je podle Kateřiny Jiráskové na její práci to nejzábavnější. „Člověk si sice naplánuje, co chce stihnout, ale život si to většinou upraví po svém. Zajímavou součástí této práce je pro mě hledání souvislostí, když něco nesedí – dohledávat chyby. Líbí se mi ten pocit, že problémy dokážeme společně vyřešit,“ říká s tím, že občas s kolegy kroutí hlavou nad tím, jak k určité situaci vůbec mohlo dojít. I to však k logistice podle Kateřiny Jiráskové patří. Totiž chvíle, kdy člověka překvapí už jen samotná kreativita situací, které by jej nikdy nenapadly. A příště jim pak může díky dostatečné přípravě předcházet.
Nový poznatek znamená krok vpřed
Za svůj největší vnitřní úspěch považuje Kateřina Jirásková to, že během prvního roku ve vedoucí pozici zvládla převzít odpovědnost za celý tým logistiky. Velkou výzvou pro ni byl také přechod na nový WMS systém – chtěla ho dobře pochopit, aby mohla v případě potřeby poradit a ukázat podřízeným, jak jednotlivé činnosti provádět. „Nešlo jen o to zvládnout to sama, ale vést tým s jistotou a být pro něj záchytným bodem. Díky trpělivosti mých kolegů i zákaznického servisu dodavatele systému WMS jsme jej postupně dostali pod kontrolu a dnes nám výrazně usnadňuje práci. To pro mě znamená hodně a jsem na nás všechny opravdu pyšná,“ říká a dodává: „Čtyři roky v logistice mě posunuly v mnoha směrech – zkusila jsem si věci, do kterých bych se za normálních okolností asi nepustila. Díky tomu jsem však zjistila, co všechno zvládnu, i když mě to jako introverta občas stojí hodně energie. Vedoucí role mě naučila dívat se na věci z větší perspektivy, víc komunikovat, delegovat a nést odpovědnost. Je to škola života, která mě hodně naučila o sobě i o lidech. A i když vím, že vedení týmu není to, co bych chtěla dělat celý život, jsem vděčná, že jsem tyto zkušenosti mohla získat a vyrůst.“
A kde se vidí za pár let? „Jednou bych chtěla najít práci, která mi bude vyhovovat nejen tím, co umím, ale i tím, jaká jsem. Baví mě práce s daty, s počítačem, analyzování chyb a nastavování procesů – zkrátka když můžu v klidu přemýšlet a věcem opravdu rozumět. Chci se dál učit nové věci a rozvíjet své schopnosti tak, aby mě posunuly vpřed v práci i osobně. Každý nový poznatek pro mě znamená krok vpřed a možnost ovlivnit svou kariéru i osobní život,“ uzavírá Kateřina Jirásková.
„Kateřina Jirásková v datech“
2024: na začátku loňského roku se stala vedoucí logistiky
2022–2023: působila na pozici vedoucí skladu
2022: rok pracovala jako specialistka zpětné logistiky
2021: v září nastoupila do společnosti CityZen
„Zajímavosti z praxe“
Firma CityZen vyrábí 516 druhů zboží (trička, dámské šaty, spodní prádlo, košile…) a eviduje až 2051 SKU.
Mikulovický sklad má kapacitu 864 paletových pozic.
Historicky bylo naskladněno až 290 000 kusů zboží.
Expediční sklad v budově Borzna v Chrudimi má k dispozici 173 regálů, každý obsahuje 12 skladových přihrádek, z toho dvě slouží jako doplňovací.
Článek připravila: Martina Vampulová
Foto: CityZen




