Společnost Tatra Trucks zahájila ve spolupráci s firmou Devinn a VŠB – Technickou univerzitou Ostrava vývoj nákladního vozidla Tatra Force e-Drive FCEV 6×4 s vodíkovými palivovými články, automatizovaným řízením a možností dálkového ovládání. Prototyp vozu určeného pro komunální služby v nízkoemisních zónách má být dokončen v polovině roku 2028. Projekt je spolufinancován z prostředků Evropské unie.
Tatra Force e-Drive FCEV 6×4 bude poháněna elektricky s využitím vodíkových palivových článků, což znamená nulové lokální emise. Vozidlo je navrženo pro využití v městských aglomeracích – například pro svoz odpadu, provoz na skládkách, v průmyslových areálech či jako bezemisní sklápěč pro stavební práce.
Podvozek v konfiguraci 6×4 má dvě zadní hnané nápravy a přední nehnanou lichoběžníkovou nápravu, která umožňuje nižší montáž kabiny. Zadní nápravy využívají tradiční konstrukci značky Tatra s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými polonápravami. Vozidlo zvládne stoupání přes 30 %, dosáhne rychlosti až 85 km/h a jeho dojezd má překročit 200 km. Maximální hmotnost přesáhne 25 tun.
Asistenční systémy, dron a dálkové řízení
Vozidlo bude vybaveno radary, lidary a výkonným řídicím počítačem pro implementaci asistenčních a automatizačních systémů. Ty umožní provoz bez řidiče v kabině, případně bezdrátové ovládání auta na dálku.
Unikátním prvkem má být integrace dronu, který bude monitorovat pohyb vozidla z ptačí perspektivy. To přinese přidanou hodnotu v oblastech jako je sběr odpadu (pomalý, krokový pohyb), nebo nasazení v nebezpečných zónách – například při zásazích záchranných složek.
Inspirace předchozím projektem
Projekt rozvíjí předchozí vývoj vodíkového nákladního vozu Tatra Force e-Drive FCEV 8×6 pro těžební průmysl, představeného v roce 2023. Nový model se však zaměřuje na komunální služby a dále a dále rozšiřuje možnosti automatizace provozu a dálkového ovládání.
Vývoj realizuje konsorcium Tatra Trucks, Devinn (integrátor vodíkových technologií) a VŠB – TU Ostrava, která do projektu přináší výzkumné a technologické know-how. Součástí projektu je také příprava podkladů pro legislativní rámec umožňující praktické nasazení vozidel s automatizačními funkcemi v běžném provozu.
Připravil: Filip Hubička
Vizualizace: Tatra Trucks





