logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Alexander Winter nastoupil k 1. říjnu na pozici ředitele obchodní jednotky Dachser Air & Sea...
  • Dokáže pracovat v uličkách širokých pouhých 85 centimetrů, dosáhne až do výšky osmi metrů a ve...
  • Společnost SKF Lubrication Systems CZ v Chodově buduje nový automatizovaný sklad dílů. Projekt...
  • Slavnostní předávání mezinárodních odborných certifikátů Evropské logistické asociace (ELA)...

Tatra vyvíjí nákladní vůz na vodík s automatizovaným řízením

21. října 2025
Doprava 0
371
Tatra vyvíjí nákladní vůz na vodík s automatizovaným řízením

Společnost Tatra Trucks zahájila ve spolupráci s firmou Devinn a VŠB – Technickou univerzitou Ostrava vývoj nákladního vozidla Tatra Force e-Drive FCEV 6×4 s vodíkovými palivovými články, automatizovaným řízením a možností dálkového ovládání. Prototyp vozu určeného pro komunální služby v nízkoemisních zónách má být dokončen v polovině roku 2028. Projekt je spolufinancován z prostředků Evropské unie.

Tatra Force e-Drive FCEV 6×4 bude poháněna elektricky s využitím vodíkových palivových článků, což znamená nulové lokální emise. Vozidlo je navrženo pro využití v městských aglomeracích – například pro svoz odpadu, provoz na skládkách, v průmyslových areálech či jako bezemisní sklápěč pro stavební práce.

Silniční přeprava pod tlakem: Co žene ceny vzhůru

Podvozek v konfiguraci 6×4 má dvě zadní hnané nápravy a přední nehnanou lichoběžníkovou nápravu, která umožňuje nižší montáž kabiny. Zadní nápravy využívají tradiční konstrukci značky Tatra s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými polonápravami. Vozidlo zvládne stoupání přes 30 %, dosáhne rychlosti až 85 km/h a jeho dojezd má překročit 200 km. Maximální hmotnost přesáhne 25 tun.

Asistenční systémy, dron a dálkové řízení

Vozidlo bude vybaveno radary, lidary a výkonným řídicím počítačem pro implementaci asistenčních a automatizačních systémů. Ty umožní provoz bez řidiče v kabině, případně bezdrátové ovládání auta na dálku.

V Opavě testovali elektrotahač, regionální trasy zvládl

Unikátním prvkem má být integrace dronu, který bude monitorovat pohyb vozidla z ptačí perspektivy. To přinese přidanou hodnotu v oblastech jako je sběr odpadu (pomalý, krokový pohyb), nebo nasazení v nebezpečných zónách – například při zásazích záchranných složek.

Inspirace předchozím projektem

Projekt rozvíjí předchozí vývoj vodíkového nákladního vozu Tatra Force e-Drive FCEV 8×6 pro těžební průmysl, představeného v roce 2023. Nový model se však zaměřuje na komunální služby a dále a dále rozšiřuje možnosti automatizace provozu a dálkového ovládání.

Vývoj realizuje konsorcium Tatra Trucks, Devinn (integrátor vodíkových technologií) a VŠB – TU Ostrava, která do projektu přináší výzkumné a technologické know-how. Součástí projektu je také příprava podkladů pro legislativní rámec umožňující praktické nasazení vozidel s automatizačními funkcemi v běžném provozu.


Připravil: Filip Hubička
Vizualizace: Tatra Trucks

Související články:

Silniční přeprava pod tlakem: Co žene ceny vzhůru V Opavě testovali elektrotahač, regionální trasy zvládl Dachser přidal linku do Berlína Přístav Antverpy-Bruggy testuje autonomní nákladní vozidlo

Doporučujeme

Komerční sdělení

Investujte zbývající budget do bezpečnosti a získejte moderní technologie, které šetří čas, peníze i starosti

Blíží se konec roku a s ním i období, kdy mnoho firem přemýšlí, jak efektivně využít zbývající prostředky z rozpočtu. Namísto uspěchaných nákupů nebo symbolických investic do „něčeho navíc“ se nabízí možnost, která má dlouhodobý dopad – modernizace bezpečnostních technologií. V době, kdy hraje klíčovou roli spolehlivost, digitalizace a prediktivní údržba, se právě bezpečnostní systémy […]

Fiege je připraveno na EUDR: sériová čísla pneumatik pod kontrolou

Nová evropská legislativa EUDR (EU Deforestation Regulation) přináší výrobcům a distributorům pneumatik zásadní změny. Jednou z klíčových výzev je nutnost sledování původu a pohybu každé jednotlivé pneumatiky – včetně evidence sériových čísel napříč celým dodavatelským řetězcem. Společnost Fiege je na tuto změnu plně připravena. Díky našemu modernímu WMS řešení (Warehouse Management System) zajišťujeme kompletní trasování […]

Potřebujete skladovat? PST CLC Mitsui-Soko má pro vás místo

Společnost PST CLC Mitsui-Soko, člen mezinárodní japonské skupiny Mitsui-Soko Group, nabízí aktuálně volné skladové kapacity ve svých moderních logistických centrech v Úžicích u Prahy, Pohořelicích u Brna, Brně – Tuřanech a Mošnově u Ostravy. Firma kromě skladování nabízí i komplexní celní služby a přepravy. Pokud hledáte spolehlivého partnera pro outsourcing skladování, komplexní logistické služby, přepravy […]

Případová studie FM Logistic a značky Lindt: personalizace v logistice e-commerce

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required