Zástupci světového lodního průmyslu volají po akci. Organizace World Shipping Council (WSC) vyzvala Mezinárodní námořní organizaci (IMO), aby urychlila přijetí rámce pro snižování emisí v námořní dopravě. Jednání mezi státy zatím postupují pomalu, přestože odvětví už investovalo miliardy do technologií na zelená paliva.
IMO Net-Zero Framework (Rámec nulových čistých emisí) představuje hlavní celosvětový plán pro dekarbonizaci lodní dopravy a má stanovit jasná pravidla, jak dosáhnout klimatických cílů v tomto odvětví.
Sdělení WSC vydané 17. října v Londýně reaguje na složitý průběh mezinárodních jednání mezi členskými státy IMO, které se snaží dosáhnout shody na konkrétní podobě tohoto systému. WSC zdůrazňuje potřebu efektivní a jednotné globální dohody, která umožní reálné řízení přechodu k bezemisnímu lodnímu provozu.
Společný cíl: Nulové čisté emise do roku 2050
WSC považuje celosvětově odsouhlasený rámec za nezbytný pro zajištění rovných podmínek na trhu a dosažení cíle nulových čistých emisí (tzv. net-zero) do roku 2050. Tento pojem označuje stav, kdy jsou veškeré emise skleníkových plynů kompenzovány odpovídajícím snížením nebo odstraněním emisí jinde – například pomocí obnovitelných technologií, zalesňování nebo zachytávání uhlíku.
Strategie IMO GHG z roku 2023 stanovuje mezinárodní politické závazky pro snižování emisí v námořní dopravě. Navrhovaný systém by měl zahrnovat konkrétní legislativní a finanční nástroje, které vytvoří předvídatelné a stabilní prostředí pro transformaci celého odvětví.
Lodní průmysl už investoval miliardy
Firmy působící v námořní dopravě již investovaly přibližně 150 miliard dolarů do vývoje a pořízení plavidel schopných provozu na zelená paliva. WSC zároveň deklaruje ochotu pokračovat v úzké spolupráci s národními vládami, aby bylo možné zajistit regulační konzistenci, podporu výroby obnovitelných paliv a rozvoj potřebné infrastruktury.
WSC: Odstraňte rozpory
WSC vyzývá, aby členské státy IMO využily následující rok k odstranění zbývajících rozporů a připravily půdu pro přijetí funkčního a spravedlivého globálního rámce v roce 2026. Podle organizace je společný přístup prostředkem k tomu, aby energetická transformace námořní dopravy proběhla efektivně, spravedlivě a udržitelně.
Připravil: Filip Hubička
Ilustrační foto: Port od Rotterdam





