logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Alexander Winter nastoupil k 1. říjnu na pozici ředitele obchodní jednotky Dachser Air & Sea...
  • Dokáže pracovat v uličkách širokých pouhých 85 centimetrů, dosáhne až do výšky osmi metrů a ve...
  • Společnost SKF Lubrication Systems CZ v Chodově buduje nový automatizovaný sklad dílů. Projekt...
  • Slavnostní předávání mezinárodních odborných certifikátů Evropské logistické asociace (ELA)...

Alespoň jednou ročně nakupuje online 86 % Čechů

20. října 2025
Zpravodajství 0
286
Alespoň jednou ročně nakupuje online 86 % Čechů

Češi patří mezi evropskou špičku v on-line nákupech, 86 % lidí v posledním roce alespoň jednou nakoupilo na internetu. Loni to bylo 78 % lidí. Česká republika patří mezi pětici zemí EU s nejvyšší oblibou online nákupů.

On-line nákupy se staly nedílnou součástí životního stylu. Zatímco před 10 lety nakupovalo jen 52 % obyvatel ČR ve věku 16-74 let on-line, nyní je to už 86 % lidí.

Tržby e-shopů letos dále porostou. Marketéři věří hlavně těm specializovaným

Ještě loni přitom alespoň jeden nákup on-line provedlo jen 78 % lidí. „V posledním roce českým domácnostem slušným tempem rostly reálné mzdy. Lidé mají chuť utrácet a spotřeba domácností je hlavním tahounem ekonomiky. A proto roste i počet lidí nakupujících on-line, právě útraty v e-shopech rostou výrazně vyšším tempem než v kamenných obchodech. A nastávající vánoční sezóna tento trend jen potvrdí,“ říká Tomáš Čupr, ředitel společnosti PPC Profits.

V posledním roce tak on-line nakoupilo 86 % Čechů, vyplývá z dat Eurostatu. Internet přitom pravidelně využívá 94 % obyvatel České republiky ve věku 16-74 let.

Češi začínají upřednostňovat doručení zásilek na výdejní místa

„České on-line prostředí se po covidových letech výrazně zklidnilo. Nicméně určitou nervozitu samozřejmě přinášejí zahraničí, hlavně čínská, tržiště. Ta připravují české e-shopy o zhruba 15 % tržeb. Na druhé straně, větší konkurence nutí české e-shopy inovovat a připravovat unikátní nabídku produktů a služeb. A tyto specializované e-shopy jsou úspěšné i na zahraničních trzích,“ dodává Tomáš Čupr.

Specializované e-shopy z česka

Expanzi českých e-shopů do zahraničí potvrzují i data dopravců. „Poptávka po rozvozu balíků z českých e-shopů do ciziny roste meziročně zhruba o čtvrtinu. Logicky nejsilnější je zájem v okolních zemích, ale vidíme i úspěšnou expanzi českých firem do vzdálenějších koutů Evropy. Pomáhá jim hlavně odlišnost a originalita,“ říká ředitel GLS v České republice Petr Pěcha.

V konkurenci internetových tržišť a levných čínských agregátorů slaví úspěch především specializované české e-shopy s unikátní nabídkou produktů či služeb, a to napříč různými odvětvími. Zájem je jak o ruční výrobu a originální české produkty, tak i o výrobky z těch e-shopů, které umějí globální trh zaujmout marketingem nebo konkrétní přidanou hodnotou.

Na webu nakupují hojně i Nizozemci, Irové a Skandinávci

On-line nákupy přitom logicky zaznamenaly boom napříč celou Evropou, i když tempo růstu je pomalejší než v případě ČR. Před 10 lety v Evropě nakupovalo on-line 59 % lidí, nyní je to 77 %. Mezi největší příznivce on-line nákupů patří vedle Čechů Nizozemci, Irové a Skandinávci, kde se podíl on-line nakupujících pohybuje mezi 90 a 96 %. Češi tak více nakupují on-line než Němci (83 %) nebo Rakušané (jen 74 %).

Podle nejnovějších statistik Eurostatu využívá v České republice internet pravidelně 94 % lidí starších 15 let, před 10 lety to bylo 81 procent. I v nejstarší sledované věkové skupině na 65 let přitom internet používá 71 % lidí. „Největší změnou v on-line byznysu je v posledních letech způsob doručování, on-line nákupům přispělo především masivní rozšíření výdejních míst a boxů,“ uzavírá Tomáš Čupr.

Rostoucí oblibu boxů potvrzuje i GLS. Boxy se staly nejoblíbenějším způsobem doručování, míří do nich už nadpoloviční počet zásilek. „Ještě před dvěma lety jsme měli jen 250 boxů, teď jich máme asi 1300,“ potvrdil za GLS Petr Pěcha.

V celé EU využívá internet 93 % lidí, 77 % alespoň jednou ročně nakupuje on-line. Nejvíce se v Evropě online nakupují oblečení, jídlo, kosmetika a vybavení domácnosti.


Připravil: Filip Hubička
Ilustrační foto: Tumisu / Pixabay

Související články:

Tržby e-shopů letos dále porostou. Marketéři věří hlavně těm specializovaným Češi začínají upřednostňovat doručení zásilek na výdejní místa Zkušenost s online nákupem má v Česku 86 % uživatelů internetu Obchodníci, oborová sdružení a politici řeší konkurenci online tržišť

Doporučujeme

Komerční sdělení

Investujte zbývající budget do bezpečnosti a získejte moderní technologie, které šetří čas, peníze i starosti

Blíží se konec roku a s ním i období, kdy mnoho firem přemýšlí, jak efektivně využít zbývající prostředky z rozpočtu. Namísto uspěchaných nákupů nebo symbolických investic do „něčeho navíc“ se nabízí možnost, která má dlouhodobý dopad – modernizace bezpečnostních technologií. V době, kdy hraje klíčovou roli spolehlivost, digitalizace a prediktivní údržba, se právě bezpečnostní systémy […]

Fiege je připraveno na EUDR: sériová čísla pneumatik pod kontrolou

Nová evropská legislativa EUDR (EU Deforestation Regulation) přináší výrobcům a distributorům pneumatik zásadní změny. Jednou z klíčových výzev je nutnost sledování původu a pohybu každé jednotlivé pneumatiky – včetně evidence sériových čísel napříč celým dodavatelským řetězcem. Společnost Fiege je na tuto změnu plně připravena. Díky našemu modernímu WMS řešení (Warehouse Management System) zajišťujeme kompletní trasování […]

Potřebujete skladovat? PST CLC Mitsui-Soko má pro vás místo

Společnost PST CLC Mitsui-Soko, člen mezinárodní japonské skupiny Mitsui-Soko Group, nabízí aktuálně volné skladové kapacity ve svých moderních logistických centrech v Úžicích u Prahy, Pohořelicích u Brna, Brně – Tuřanech a Mošnově u Ostravy. Firma kromě skladování nabízí i komplexní celní služby a přepravy. Pokud hledáte spolehlivého partnera pro outsourcing skladování, komplexní logistické služby, přepravy […]

Případová studie FM Logistic a značky Lindt: personalizace v logistice e-commerce

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required