Češi patří mezi evropskou špičku v on-line nákupech, 86 % lidí v posledním roce alespoň jednou nakoupilo na internetu. Loni to bylo 78 % lidí. Česká republika patří mezi pětici zemí EU s nejvyšší oblibou online nákupů.
On-line nákupy se staly nedílnou součástí životního stylu. Zatímco před 10 lety nakupovalo jen 52 % obyvatel ČR ve věku 16-74 let on-line, nyní je to už 86 % lidí.
Ještě loni přitom alespoň jeden nákup on-line provedlo jen 78 % lidí. „V posledním roce českým domácnostem slušným tempem rostly reálné mzdy. Lidé mají chuť utrácet a spotřeba domácností je hlavním tahounem ekonomiky. A proto roste i počet lidí nakupujících on-line, právě útraty v e-shopech rostou výrazně vyšším tempem než v kamenných obchodech. A nastávající vánoční sezóna tento trend jen potvrdí,“ říká Tomáš Čupr, ředitel společnosti PPC Profits.
V posledním roce tak on-line nakoupilo 86 % Čechů, vyplývá z dat Eurostatu. Internet přitom pravidelně využívá 94 % obyvatel České republiky ve věku 16-74 let.
„České on-line prostředí se po covidových letech výrazně zklidnilo. Nicméně určitou nervozitu samozřejmě přinášejí zahraničí, hlavně čínská, tržiště. Ta připravují české e-shopy o zhruba 15 % tržeb. Na druhé straně, větší konkurence nutí české e-shopy inovovat a připravovat unikátní nabídku produktů a služeb. A tyto specializované e-shopy jsou úspěšné i na zahraničních trzích,“ dodává Tomáš Čupr.
Specializované e-shopy z česka
Expanzi českých e-shopů do zahraničí potvrzují i data dopravců. „Poptávka po rozvozu balíků z českých e-shopů do ciziny roste meziročně zhruba o čtvrtinu. Logicky nejsilnější je zájem v okolních zemích, ale vidíme i úspěšnou expanzi českých firem do vzdálenějších koutů Evropy. Pomáhá jim hlavně odlišnost a originalita,“ říká ředitel GLS v České republice Petr Pěcha.
V konkurenci internetových tržišť a levných čínských agregátorů slaví úspěch především specializované české e-shopy s unikátní nabídkou produktů či služeb, a to napříč různými odvětvími. Zájem je jak o ruční výrobu a originální české produkty, tak i o výrobky z těch e-shopů, které umějí globální trh zaujmout marketingem nebo konkrétní přidanou hodnotou.
Na webu nakupují hojně i Nizozemci, Irové a Skandinávci
On-line nákupy přitom logicky zaznamenaly boom napříč celou Evropou, i když tempo růstu je pomalejší než v případě ČR. Před 10 lety v Evropě nakupovalo on-line 59 % lidí, nyní je to 77 %. Mezi největší příznivce on-line nákupů patří vedle Čechů Nizozemci, Irové a Skandinávci, kde se podíl on-line nakupujících pohybuje mezi 90 a 96 %. Češi tak více nakupují on-line než Němci (83 %) nebo Rakušané (jen 74 %).
Podle nejnovějších statistik Eurostatu využívá v České republice internet pravidelně 94 % lidí starších 15 let, před 10 lety to bylo 81 procent. I v nejstarší sledované věkové skupině na 65 let přitom internet používá 71 % lidí. „Největší změnou v on-line byznysu je v posledních letech způsob doručování, on-line nákupům přispělo především masivní rozšíření výdejních míst a boxů,“ uzavírá Tomáš Čupr.
Rostoucí oblibu boxů potvrzuje i GLS. Boxy se staly nejoblíbenějším způsobem doručování, míří do nich už nadpoloviční počet zásilek. „Ještě před dvěma lety jsme měli jen 250 boxů, teď jich máme asi 1300,“ potvrdil za GLS Petr Pěcha.
V celé EU využívá internet 93 % lidí, 77 % alespoň jednou ročně nakupuje on-line. Nejvíce se v Evropě online nakupují oblečení, jídlo, kosmetika a vybavení domácnosti.
Připravil: Filip Hubička
Ilustrační foto: Tumisu / Pixabay





