Společnost Schenker, která je součástí skupiny DSV, na svém terminálu v Rudné u Prahy převzala od zástupců společnosti Daimler Truck Česká republika čtyři elektrická vozidla Mercedes eActros. Nové vozy doplní elektrickou flotilu logistické společnosti, která je využije jak pro pravidelné svozy, tak na přepravy mezi logistickými terminály pro konkrétní zákazníky.
Mercedes-Benz eActros používá lithium-železo-fosfátové baterie (LFP). Vozidlo je připraveno i na megawattový nabíjecí standard, díky kterému lze z 20 % na 80 % nabít za méně než hodinu. Při běžném nabíjení vysokovýkonnou nabíječkou o výkonu 300 kW trvá plné nabití přibližně dvě hodiny. Díky dojezdu až 500 kilometrů na jedno nabití dokáže eActros 600 pokrýt běžné denní dálkové trasy. „Nové eActrosy dokonale splňují naše požadavky na nosnost i dojezd a umožňují nám poskytovat našim zákazníkům přepravy s nižší uhlíkovou stopou – bez kompromisů v kvalitě nebo spolehlivosti,“ říká Petra Sůvová, head of direct operations v Schenkeru.
Čtyři nováčci s logem Mercedesu převzal Schenker v různých variantách. „Jedná se o jeden tahač návěsů Mercedes-Benz eActros 600 LS/4×2. Další předané vozidlo je Mercedes-Benz eActros 600 L/6×2, třínápravový podvozek, který je osazen rámem pro přepravu výměnných nástaveb a je určen pro provoz v soupravě s přívěsem. Pro rozvážku na kratší vzdálenosti bude Schenker a DSV využívat dvě vozidla Mercedes-Benz eActros 300/4×2 se skříňovými nástavbami z produkce českého výrobce nástaveb, firmy Montex. Nástavby jsou osazeny hydraulickými zvedacími plošinami,“ vysvětluje Martin Šudřich, vedoucí prodeje ve společnosti Daimler Truck Česká republika.
Tichý provoz a nulové emise při jízdě jsou ideální pro městské prostředí, kde najde využití zmiňovaný model eActros 300 s dojezdem okolo 300 km. Baterie mají od výrobce deklarovanou životnost minimálně 1,2 milionu kilometrů a předpokládá se, že po dobu životnosti vozidla je nebude potřeba měnit.
Využití na pevmně daných trasách
Strategické terminály Schenker jsou vybaveny několika nabíjecími AC/DC Wallboxy, ale i velkokapacitními nabíječkami pro elektrokamiony (v Praze 200 kW, v Brně 400 kW). Přestože obecně se infrastruktura pro elektromobilitu rozšiřuje je nutné trasy těchto vozidel pečlivě plánovat, právě s ohledem na jejich dojezd. Proto se elektrická vozidla s bateriovým pohonem obvykle nasazují na pevně dané, předvídatelné trasy, typicky na opakované přepravy mezi dvěma nebo více body. „Máme k dispozici výpočetní nástroj ,e-Truck Ready‘, který umí na konkrétní zadání spočítat, zda je elektrické vozidlo na danou přepravu a trasu vhodné,“ říká David Chleboun, head of product management and marketing.
V letošním roce v Česku eActrosy řady 600 najely v testovacím provozu u různých zákazníků přes 58 tisíc kilometrů. „Jeden ze zákazníků využíval vůz jako roadtrain na trase Praha – Prostějov – Praha a za srpen s ním najel 18 188 kilometrů. Efektivitu provozu zvýšil díky tomu, že vůz nabíjel v průběhu nakládky a vykládky. Průměrná spotřeba se přitom dostala na hodnotu 91,4 kWh/100 km, což je hodnota, která odpovídá energetickému obsahu méně než 10 litrů nafty,“ doplňuje David Chleboun. Na uvedené trase využívá eActros 600 společnost Hopi.
Logistický provider Dachser provozuje elektrické mercedesy na lince mezi Německem (Hof) a Kladnem. ESA logistika využívá e-Actros 600 na vnitrostátní rozvoz zboží po Slovensku ze svého skladu v Senci.
Poskytovatelé přepravních služeb využívají elektrické tahače také dalších značek, jako jsou např. Volvo, Renault, Scania, DAF, MAN nebo Iveco.
Připravil: Filip Hubička
Foto: DSV





