Prostějovská společnost DT – Výhybkárna a strojírna (DTVS) má za prvních devět měsíců roku 2025 za sebou dodávky stovek výhybek pro české i zahraniční železniční stavby. Vedle toho vyrobila také stovky náhradních dílů a komponent.
Mezi klíčové tuzemské projekty patří pokračující dodávky pro modernizaci kolejiště na pražském Masarykově nádraží. Pro tento uzel a navazující tratě ve směru Praha–Libeň a Praha–Bubny dodala DTVS 20 výhybek. Celkem by do roku 2027 mělo být dodáno 50 kusů.
Společnost se zaměřila i na technicky náročné projekty, například ozubnicovou trať Tanvald–Kořenov, kam dodala tři speciální ozubnicové výhybky s Abtovou ozubnicí, čímž obnovila původní funkční podobu trati. V rámci modernizace úseku Lipník nad Bečvou – Drahotuše vyrobila dvě výhybky se zpružněným systémem upevnění, který zvyšuje životnost a snižuje nároky na údržbu. První byla dodána v květnu, druhá zamíří k zákazníkovi v listopadu.
Pro pražský Dopravní podnik dodala firma 12 výhybek pro metro, dalších šest je naplánováno do konce roku.
DTVS je aktivní i na mezinárodních trzích. Ve Velké Británii firma jako certifikovaný dodavatel pro Network Rail dokončila dodávku 87 výhybkových jazyků a zároveň zahájila plnění nové zakázky na dalších 116 kusů, která proběhne na přelomu čtvrtého čtvrtletí 2025 a prvního čtvrtletí 2026.
V Německu směřovaly dodávky například do Brém, Duisburgu, Krefeldu, Kolína nad Rýnem a Norimberku, kde DTVS dodala celokřižovatkovou výhybku na plastových pražcích pro nové depo metra Langwasser.
Na Slovensku společnost dodávala komponenty a náhradní díly pro projekty v Žilině, Levicích, Zohoru, Bratislavě a pro U.S. Steel Košice. Několik dilatačních zařízení bylo odesláno nizozemskému dopravnímu podniku HTM a také do Bratislavy. Přechody z výroby DTVS směřovaly také do Itálie a na Blízký východ.
Aktuálně probíhá výroba výhybek pro poškozenou trať v Hustopečích nad Bečvou. Do konce roku firma dodá také výhybky pro zkušební okruh Výzkumného ústavu železničního ve Velimi a první výhybky pro modernizovanou trať Brno–Kojetín–Přerov, která bude stavěna pro rychlost 200 km/h. V plánu je rovněž expedice desítek náhradních dílů do Turecka a šesti tramvajových výhybek s příslušenstvím pro trať v Košicích.
Připravil: Filip Hubička
Na úvodním snímku je výhybka dodaná pro Masarykovo nádraží v Praze. Foto: DTVS




