Společnosti v posledních letech významně investují do rozvoje ekologicky šetrnějších řešení, která jim zároveň přinášejí finanční úspory energetických nákladů. Vedle výstavby fotovoltaických elektráren mění vozové parky a rozšiřují infrastrukturou pro dobíjení nebo inovativně nakládají s odpady.
Přinášíme vám článek z aktuálního vydání časopisu Systémy Logistiky 218 (červenec–srpen 2025). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
Zavádění technologií pro vlastní energetickou soběstačnost z obnovitelných zdrojů, zefektivnění přeprav, úsporná opatření, využívání hybridních a plně elektrických vozů… Jaké jsou nejefektivnější způsoby redukce uhlíkové stopy v rámci dodavatelských řetězců?
Cesty k úsporám
„V současné době je nejúčinnějším způsobem redukce uhlíkové stopy, který se dá implementovat v každé části dodavatelského řetězce, důsledná konsolidace zásilek. Maximální vytížení přepravních jednotek je přímou a okamžitou cestou pro snížení uhlíkové stopy přeprav,“ říká obchodní ředitel společnosti Dachser Czech Republic Jan Polter. Úspory CO2 v dopravě přinášejí lokálně bezemisní technologie – vozidla na elektrický pohon, případně na vodík. Jak podotýká Jan Polter, nejsou tyto technologie zatím téměř vůbec dostupné pro letecké a námořní přepravy, ani příliš vhodné pro dálkové trasy napříč Evropou. Stále širší uplatnění ovšem nacházejí v městské a regionální logistice. V leteckých a námořních přepravách se pak nabízí využití nízkoemisních biopaliv (SAF, resp. SMF). „Za nejefektivnější momentálně považujeme mix všech technologií a procesů – tedy především důslednou konsolidaci všech zásilek na všech typech vozidel v kombinaci s nasazením vozidel s nulovými lokálními emisemi všude tam, kde to dává smysl,“ dodává Jan Polter. Z posledních opatření ke snížení emisí lze za Dachser uvést instalaci fotovoltaiky nebo využívání paliva HVO100 na vybraných přepravních trasách.
„Nejefektivnějším přístupem je optimalizace celého dodavatelského řetězce odstraněním neefektivit ve všech jeho jednotlivých částech – od přepravy a přepravních platforem až po skladování a automatizaci,“ konstatuje Marek Fedor, sales & retail manager ve společnosti CHEP. Logistika a dodavatelské řetězce se podle něj podílejí významnou měrou na globálních emisích skleníkových plynů, a je proto nezbytné, aby hráči v tomto odvětví převzali roli při jejich snižování prostřednictvím dekarbonizačních plánů se zaměřením na přímé i nepřímé emise. „Dekarbonizace sektoru dopravy bude vyžadovat dlouhodobou spolupráci s poskytovateli nízkoemisních a bezemisních technologií, stejně jako koordinovanou politiku ze strany vlád, která podpoří jejich širší zavádění. Skutečný pokrok přinese kombinace chytré logistiky, cirkulárních řešení a společného závazku celého odvětví,“ míní Marek Fedor.
Snižování uhlíkové stopy v manipulační technice (např. vysokozdvižné vozíky, autonomní vozíky, paletové vozíky apod.) v rámci dodavatelských řetězců a jeho dopad na environmentální stopu společností řeší v Linde Material Handling (LMH). „První možností je elektrifikace manipulační techniky, respektive přechod ze spalovacích vysokozdvižných vozíků na elektrické,“ uvádí za LMH technický specialista produktové podpory Jáchym Jarník. Nové lithium-iontové baterie disponují delší životností, lze je rychleji nabíjet a mají nižší environmentální dopad než trakční akumulátory. Další variantou je napájení manipulační techniky elektřinou z obnovitelných zdrojů.
Ke zjištění efektivity flotily mohou posloužit podpůrné softwarové nástroje. „Implementace fleet management systému dokáže monitorovat vytíženost vozíků, nadbytečné jízdy či nečinnost a také spotřebu energie, kterou lze řídit pomocí služby Linde connect:charger. S tím je spojená strategie skladu a logistiky. Ideální je zvolit co nejkratší trasy, případně automatizaci,“ vysvětluje Jáchym Jarník. Ke snížení uhlíkové stopy vede místo nákupu nového vybavení jeho repasování. Šetří emise jak na výrobu, tak na získání základních surovin a dopravu.
V následující části ve stručnosti představíme některé z posledních projektů, které vedou ke snížení uhlíkových emisí.
Střechy plné panelů
Na střeše skladu suchých potravin v Modleticích rozšiřuje společnost Billa fotovoltaickou elektrárnu. Spolu se střešní instalací z roku 2022 vygeneruje téměř 2000 MWh ročně, což pokryje přibližně 30 % roční spotřeby areálu s provozem 24/7. Součástí nové soustavy je i bateriové úložiště s kapacitou 1,3 MWh. V areálu bude instalováno velké chladicí zařízení, z něhož jsou zásobovány prodejny po celé České republice. „Billa bude vyrobenou elektřinou zásobovat nejen centrální sklad v Modleticích, ale také svých dalších deset prodejen, kterým zejména nosnost stávající střechy neumožňuje vlastní střešní instalaci FVE. Výroba elektřiny z nově instalovaných fotovoltaických panelů by měla být zahájena na jaře 2026,“ vysvětluje Lukáš Cerman, vedoucí technického oddělení společnosti Billa ČR.
Energii z vlastní fotovoltaické elektrárny od letošního června využívá distribuční centrum společnosti Kaufland v Modleticích. Na střechu centra byly instalovány téměř 4000 panelů s výkonem 2313 kWp. Systém má vlastní trafostanici, přes kterou je zelenou energií zásobován celý logistický komplex. Ten spotřebuje prakticky celou výrobu ze slunce, byl proto navržen bez bateriového úložiště. Obchodní řetězec hodlá v tomto roce uvést do provozu celkem dvanáct fotovoltaických systémů na střechách svých prodejen (včetně distribučního centra).
Dalším letním příspěvkem k udržitelnější výrobě je projekt FVE v Plzeňském Prazdroji. Na střeše automatizovaného skladu pivovaru v Plzni zprovoznil 1050 solárních panelů. Solární elektrárna dosahuje celkového výkonu 431 kWp, čímž zvládne pokrýt zhruba 65 % spotřeby skladu a omezit emise CO2 o 259 tun ročně.
Energii z fotovoltaické elektrárny o výkonu 2225 kWp využívá také společnost Hanon Systems Thermal Technology, která v průmyslové zóně Panattoni Park Kladno South vyrábí chladicí systémy pro automobilový průmysl. Fotovoltaika pokrývá 100 % potřeby elektřiny v budově, dále firma využívá plynové vytápění a tepelná čerpadla. Kombinace s dalším opatřením (využití tzv. šedé vody či stavebního materiálu z revitalizace) vedla k tomu, že budova získala certifikaci BREEAM New Construction na úrovni Outstanding.
Zisk z odpadu
Společnost Košík se spojila s Cyrkl Zdrojovou platformou, aby vypracovala strategii nakládání s odpady. S pomocí nové infrastruktury (např. lisů a kontejnerů), softwaru a proškolením zaměstnanců se podařilo ztrátovou odpadovou ekonomiku (přes 150 000 korun v prosinci 2024) přeměnit v ziskovou (více než 150 000 korun v dubnu 2025). Důsledným tříděním a recyklací se zároveň daří každý měsíc snížit uhlíkovou stopu společnosti o 20–30 tun CO2. Narostl zejména podíl výhodně zpeněžitelných materiálů, jako jsou papírové a lepenkové obaly, a naopak se snížil objem směsného komunálního odpadu (SKO) a surovin nevhodných ke spotřebě či zpracování. Byla navázána spolupráce s potravinovou bankou, která dokáže dále zužitkovat až 50 % produktů, jež by jinak směřovaly k likvidaci. Důležitým opatřením bylo rovněž vyjmutí všech dřevěných obalů z SKO.
Bez spalování
O splnění programu dekarbonizace usiluje závod Siemens Nízkonapěťová spínací technika Trutnov od roku 2015. Na konci července vyměnil poslední firemní automobil se spalovacím motorem za plně elektrický model. Vozový park tvoří pět sdílených a 12 manažerských vozů. Všechny jsou na elektrický pohon, což přináší úsporu lokálních emisí. Dobíjení elektrické flotily zajišťují čtyři wallboxy umístěné na firemním parkovišti. Trutnovský závod nakupuje tzv. zelenou elektřinu, využívá biomasu k vytápění a solární panely pro ohřev teplé vody.
Do modernizace vozového parku a nabíjecí infrastruktury investuje společnost Coca-Cola HBC pro Česko a Slovensko. Letos pořídila 35 hybridních vozidel Škoda Superb Combi PHEV. V závodě v pražských Kyjích buduje síť nabíjecích stanic určených také pro elektrické nákladní vozy e-Canter Fuso. Flotilu elektrických vozidel plánuje i nadále posilovat, a to rovněž o elektrické dodávky VW ID.Buzz pro servis a opravy chladírenských zařízení. V létě v Kyjích dokončila tzv. carport se solárním zastřešením.
Inspirací ze zahraničí je nasazení elektrického nákladního vozu mezi dvěma provozy v Polsku. Společnost Rohlig Suus Logistics zajišťuje denní dodávky hliníkových profilů pro společnost Grupa Kęty mezi výrobními závody v Kęty a Bielsko-Biała, kdy přepravu realizuje nákladním vozem eActros 300. Firma také investovala do nabíjecí stanice o výkonu 150 kW, která umožňuje plné dobití baterie za přibližně 2,5 hodiny.
„Nakládání s odpady je teď efektivnější“
Po půl roce spolupráce s týmem Cyrkl vidíme nejen výrazné finanční úspory, ale zároveň jsme dokázali zefektivnit celý proces nakládání s odpady – od evidence, přes optimalizaci toků, až po výběr vhodnějších partnerů. Navíc oceňuji i pozitivní ekologický dopad, který s sebou tato změna přinesla.
Jakub Chalupecký, finanční ředitel, Košík
„Jde o naši první elektrárnu průmyslových rozměrů“
Výstavba fotovoltaického systému v Modleticích je pro Kaufland velkým krokem. Jedná se o první elektrárnu skutečně průmyslových rozměrů, kterou jsme v České republice na našem objektu postavili. Velká energetická spotřeba masozávodu i distribučního centra vede k využití de facto veškeré vyrobené elektrické energie z FVE v distribučním centru. Zároveň jsme si zde odpilotovali použití pro nás nových technologií, jako třeba instalaci výkonových optimalizérů za účelem maximalizace výkonu či transformace výkonu na hladinu vysokého napětí.
Tomáš Lovecký, manažer pro energetiku, Kaufland ČR
„Z obnovitelných zdrojů nakupujeme i chlad“
Naším cílem je v budoucnu využívat energii pouze z obnovitelných zdrojů a fotovoltaika představuje jednu z možností, jak toho dosáhnout. Stejně důležité je ale také teplo. V Plzni odebíráme už několik let tepelnou energii z dřevní štěpky od Plzeňské teplárenské. Díky tomu se nám podařilo snížit emise plzeňského pivovaru o 76 %. Z obnovitelných zdrojů jsme již začali nakupovat i chlad pro naši sladovnu, čímž jsme snížili emise CO2 o 700 tun ročně.
Jakub Zaoral, manažer udržitelnosti, Plzeňský Prazdroj
„Přechod na plně elektrifikovaný vozový park trval roky“
Na dekarbonizaci pracujeme usilovně od roku 2015. Začali jsme přechodem na certifikovanou zelenou elektrickou energii v roce 2018, od loňského roku využíváme teplo z biomasy. Několik let trval přechod na plně elektrifikovaný vozový park, poslední vůz se spalovacím motorem jsme za elektromobil vyměnili na konci července tohoto roku.
Lukáš Adamec, ředitel závodu, Siemens Nízkonapěťová spínací technika Trutnov
Článek připravil Stanislav D. Břeň
Úvodní foto: Kaufland





