Letošní už 13. Kongres Čerpačka, který se konal na konci září v Aquapalace Hotelu Prague, přinesl hlubší pohled na nové příležitosti růstu v rychle se měnícím prostředí plném technologických inovací a neustálých výzev. Praktické rady, jak čerpací stanice posunout dál, zefektivnit jejich provoz, nabídnout zákazníkům nové služby a zvýšit zisk, si nenechalo ujít bezmála tři sta účastníků, kteří si vyslechli celkem 21 řečníků, panelistů a moderátorů.
Hlavním cílem akce je informovat a inspirovat majitele, provozovatele a nájemce čerpacích stanic, aby obstáli v náročném konkurenčním boji. Záštitu nad událostí, která je v českém prostředí ojedinělá, převzaly Hospodářská komora ČR, Ministerstvo dopravy ČR, Ministerstvo průmyslu a obchodu a SČS – Unie nezávislých petrolejářů ČR.
Zlatými partnery byly společnosti Orlen a P.V.A. systems. Nové produkty či služby představilo celkem 36 partnerů, kteří byli přítomným k dispozici během celé akce. Svou nabídku prezentovali v expo zóně, která se stala místem k získání informací o nových produktech a službách i pro utužení stávajících a navázání nových obchodních kontaktů.
„Na kongresu rezonovalo téma automatizace a digitalizace, ať už jde o zavádění umělé inteligence do interních procesů nebo bezobslužný prodej, a to nejen pohonných hmot. Představili jsme první obchod bez obsluhy na čerpací stanici u nás. Testuje jej společnost Top Tank a technologicky jej zajišťuje firma P.V.A. systems, která má s tímto typem provozu už bohaté zkušenosti z oblasti prodejen potravin. Bude zajímavé sledovat, kam se tento trend v následujícím období posune a zda to bude cesta pro optimalizaci provozu čerpacích stanic v České republice,“ hodnotí témata kongresu Jana Lysáková, group manažerka pořádající společnosti Atoz Retail.
Umělá inteligence sníží administrativu a zvýší zisk
Už podruhé měli zájemci možnost zúčastnit se den před odborným programem exkurze na zajímavé místo. Zatímco vloni si prohlédli objekt kritické infrastruktury státu Centrální tankoviště ropy u Nelahozevsi, letos vyrazili do areálu firmy Loomis Czech Republic v Horních Počernicích, která působí v oblasti přepravy a správy hotovosti. Opět se tak dostali na místo, které není běžně přístupné a seznámili se s vozovým parkem speciálně vybaveným pro převoz peněz nebo trezorem SafePoint, který umožňuje bezpečné uložení tržeb přímo na čerpací stanici.
Jak v praxi využít umělou inteligenci, to bylo obsahem úvodní prezentace kongresu, které se ujal poradce a konzultant v oblasti automatizace a digitalizace Filip Plevač. Zúčastněným mimo jiné sdělil, že AI se může stát praktickým pracovním nástrojem, díky kterému čerpací stanice zefektivní a zautomatizuje svůj chod. „Umělá inteligence otevírá obrovskou revoluci v administrativních činnostech. Ať už vlastníte malou jednotku nebo řídíte obrovský konglomerát, AI dokáže administrativu snížit až o 80 procent,“ přiblížil. Digitální pomocník má také schopnost identifikovat nové obchodní příležitosti, a přispět tak přímo k růstu tržeb.
Účastníky akce posléze přivítal ministr dopravy Martin Kupka, který kromě jiného nastínil vývoj dopravní infrastruktury a legislativní změny čekající v nejbližší době na provozovatele čerpaček. Podrobněji se pak na evropské regulace ve své prezentaci zaměřil Ivan Indráček, předseda představenstva SČS – Unie nezávislých petrolejářů ČR. K podstatným novinkám patří směrnice RED III, která předepisuje zvyšování podílu obnovitelných zdrojů energie, nebo nový systém emisních povolenek ETS 2.
Zachrání HVO spalovací motory?
Velký zájem vzbudila diskuse o alternativním palivu známém jako hydrogenované rostlinné oleje (HVO), které představuje jednu z možných cest, jak prodloužit životnost spalovacích motorů. V Česku je však zatím k dostání jen na poměrně nízkém počtu čerpacích stanic. O výhodách HVO a možnostech širšího uplatnění v tuzemsku debatovali v panelové diskusi Ivan Indráček, Dávid Halász, head of alternative fuels společnosti Eurowag, Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů, Pavel Rubeš, jednatel společnosti Nikey, a Pavel Šimáček, docent v Ústavu udržitelných paliv a zelené chemie VŠCHT Praha. Ten mimo jiné k výhodám HVO uvedl: „Palivo přináší klidnější chod motoru, jeho menší opotřebení a je tu i obrovský potenciál ve snížení množství sazí.“
Nonstop dostupné pohonné hmoty představují pro zákazníky výrazný komfort, zatímco čerpacím stanicím přinášejí úspory i dodatečný zisk. Jak k bezobslužným čerpacím stanicím přistupuje společnost Orlen, objasnili Szymon Glabinski, senior IT project manager & business process consultant společnosti Orlen Unipetrol RPA, a Miroslav Stříbrský, jednatel společnosti Unicode Systems, technologického dodavatele těchto čerpacích stanic.
Na prezentaci o bezobslužném prodeji pohonných hmot plynule navázalo aktuální téma automatizovaných shopů. Ty se poslední tři roky prosazují na tradičním maloobchodním trhu a očekává se, že postupně začnou pronikat i do segmentu čerpacích stanic. Radek Nachtmann, ředitel společnosti P.V.A. systems, a Jitka Žižková, obchodní ředitelka společnosti Top Tank, osvětlili, jak nonstop obchod funguje a jaké benefity, ale i výzvy přináší svým provozovatelům.
Inspirace úspěchem
Nejoblíbenější částí kongresového programu jsou podle ohlasů účastníků videoreportáže, které přinášejí inspirativní příběhy úspěšných čerpacích stanic. Tentokrát se o své zkušenosti a podnikatelské cesty podělili Roman Mucha, majitel společnosti Muso, která provozuje franšízovou čerpací stanici Orlen v Orlové, Robert Musil, jednatel společnosti 212 Autopark v Tehovci, a Daniel Přikryl, jednatel společnosti Fly Horse ve Vikýřovicích.
Které produkty zařadit do stále populárnější gastronabídky? Patřit by mezi ně měly hot dog a káva , a to zejména ta s mlékem, které se u zákazníků těší rostoucí oblibě. V shopu by nemělo chybět místo ani pro nealkoholické nápoje, pivo a tabákové výrobky. „Tvrdá“ prodejní data a také závěry studie Petrol Shopper Trends, která mapovala nákupní zvyklosti Čechů na čerpacích stanicích, představili zástupci společnosti NielsenIQ, retailer business partner Lukáš Hlaváč a analytic insights associate Lukáš Lyčka. „Řetězce si uvědomily důležitost doplňkové nabídky. Jídlo by mělo být čerstvé a kvalitní a káva pokud možno výběrová, s přidanou hodnotou a nesloužící jen na rychlé povzbuzení,“ odhalil preference nakupujících Lukáš Lyčka.
Dobře postavený shop a promyšlená nabídka sortimentu mohou výrazně zvýšit tržby i spokojenost zákazníků. Klíčové je vědět, jak efektivně pracovat s rychloobrátkovým zbožím a správně nastavit gastronomickou nabídku. O tom, které prodejní koncepty se nejlépe osvědčují v praxi, diskutovali na závěr kongresu Tomáš Loula, jednatel společnosti Fors CS, Tomáš Veverka, ředitel společnosti Eurobit – čerpací stanice, a Petr Huňát, partner EuroOil a Robin Oil.
Fotogalerii z kongresu si lze prohlédnout na tomto odkazu.






