Vedle masivních investic do komplexních automatizačních systémů se firmy soustředí na implementaci „chytrých detailů“ a na procesy v sekundární logistice, které rychle zvyšují efektivitu, ergonomii a bezpečnost na pracovišti. Trh reflektuje hned několik trendů.
Přinášíme vám článek z aktuálního vydání časopisu Systémy Logistiky 218 (červenec–srpen 2025), konkrétně ze speciálu Průmyslová logistika: úsvit, nebo soumrak? Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
Automatizace a robotizace v logistice dnes nejsou pouze otázkou obřích, plně automatizovaných skladech. Experti z akademické sféry i z praxe shodně poukazují na posun k cílené a flexibilní implementaci řešení. „Žádnou zásadní novinku v oblasti automatizace nevidím, ale pozoruji postupný posun v různých technologiích,“ konstatuje Petr Jirsák z katedry logistiky Fakulty podnikohospodářské VŠE v Praze. Uvádí příklady, jako jsou digitální dvojčata, umělá inteligence (AI) a machine learning (využívané např. i v plánování a rozšiřování AMR ve výrobních provozech), robotická ramena pro sekvencování a paletizaci, automatické balicí linky či paletové dálnice.
Roboty pro sekundární procesy
Důraz na automatizaci konkrétních úkolů potvrzuje Marian Gono ze společnosti SSI Schäfer Česká republika: „Jednoznačným trendem, a to i ve výrobní logistice, je implementace robotů u sekundárních procesů.“ Roboty se uplatňují např. při manipulaci s přepravkami na pracovištích nebo při vychystávání materiálu. Tento trend reprezentuje např. technologie rackbots, které lze využít nejen v sektoru e-commerce, ale i pro zásobování výroby. Jako nejčerstvější novinku SSI Schäfer představuje řešení FastBots, které nahrazuje fixní dopravní smyčky mezi pracovištěm a skladem flotilou malých robotů.
Rostoucí zájem firem o autonomní robotiku vnímá i Karel Krejza, konzultant společnosti Kodys: „Robot AMR umožňuje firmám automatizaci interní logistiky s velkou přidanou hodnotou.“ Podle něj se autonomní vozíky ideálně doplňují s robotickými rameny např. v procesech automatické paletizace.
Jak a kde využít roboty pro vykládku kamionů
Trend směrem k autonomním a flexibilním řešením potvrzuje také Radka Zobaníková, business and marketing manager společnosti 4IGV. Zmiňuje, že firmy poptávají inteligentní autonomní vozíky a automatizované skladovací systémy, které lze snadno integrovat do stávajících procesů. Modulárnost, která umožňuje přizpůsobení se měnícím se požadavkům, vnímá jako klíčovou pro budoucnost intralogistiky.
Využití moderních technologií pro zvýšení efektivity a bezpečnosti zdůrazňuje také Dalibor Ondra, který má v DHL Supply Chain na starost zavádění technologií ve střední a východní Evropě. DHL přitom na jaře oznámila, že koupí tisícovku manipulačních robotů Stretch od Boston Dynamics, které si umí samy poradit s vykládkou zboží z kontejnerů či z návěsů.
Na dotaz, kdy tyto stroje zamíří do některého z českých nebo středoevropských provozů DHL, Dalibor Ondra odpovídá: „Aktuálně hledáme mezi našimi provozy v CEE ten nejvhodnější. Je třeba splnit hned několik parametrů, například dostatečný objem krabic vykládaných z volně ložených zásilek, rovnoměrné rozložení tohoto objemu během celého roku, aby bylo možné technologii efektivně využívat, a samozřejmě také rozměrové a váhové limity. Momentálně jsme v kontaktu s kolegy z Německa, kteří začátkem června nasadili do provozu dva roboty Stretch pro klienta, kterého obsluhujeme také v České republice. To nám nabízí cennou příležitost využít jejich zkušenosti i pro naše rozhodování.“
Mimo klasické robotické technologie se podle Dalibora Ondry objevuje stále větší zaměření na počítačové vidění podpořené AI. V nadcházejících měsících má DHL v plánu testovat kamerové řešení pro inteligentní vyhodnocování tzv. near-miss situací.
Energií je třeba šetřit
Jak upozorňuje Jindřich Kadeřávek z Element Logic, stále větší oblibu si získávají kolaborativní roboty neboli koboty. Přebírají rutinní operace, zatímco lidé se soustředí na strategické úkoly. Data a AI se podle něj stávají hnacím motorem efektivity, pomáhají manažerům předvídat poptávku a eliminovat chyby.
Všechny oslovené společnosti se shodují, že roste důraz na energeticky úsporné technologie. Příkladem je přístup společnosti Dematic, která např. snižuje hlučnost dopravníků o až čtyři decibely díky využití válečků s dvojitým průměrem, které pomáhají tlumit vibrace. Zároveň Dematic využívá pro pohon svých technologií elektromotory, které snižují spotřebu energie až o 25 %.
Další trend ve smyslu flexibility a modulárního řešení v logistice potvrzuje např. nový systém Swarm Automation Storage od společnosti Toyota Material Handling. Toto řešení pro automatické ukládání a vyzvedávání palet kombinuje autonomní manipulační techniku, poloautomatické jednotky Radioshuttle a software pro koordinaci přepravních příkazů.
A s tím vším souvisí i důraz na rozvoj řídicího a podpůrného softwaru. Podle Rostislava Schwoba, supply chain solutions directora ve společnosti Aimtec, se AI prosazuje všude tam, kde přináší skutečnou hodnotu, ať už jde o datovou analytiku, simulace, nebo automatizovanou kontrolu. Mezi další určující IT trendy řadí Aimtec cloudová řešení, kyberbezpečnost, predikce, simulace a celkovou konfigurovatelnost a integrovatelnost systémů.
„Logistika se vrací do popředí zájmu“
Logistika byla v minulosti někdy trochu nešťastně upozaďována, zejména díky uplatňování principů lean managementu. Stabilní dodavatelské řetězce se však v posledních letech rozpadly. V průmyslu je dnes hlavním tématem zajistit dostupnost i těch nejběžnějších součástek. Proto se mění celá filozofie – logistika se stává opět důležitým strategickým prvkem. Důležitá je dnes maximální flexibilita: jde o to navrhovat sklady a výrobu tak, aby se daly s minimem pevných instalací průběžně konfigurovat.
Libor Přeučil, vedoucí výzkumné laboratoře, IMR & CIIRC ČVUT
„Výkon výroby i distribuce jsme zvýšili o desítky procent“
Díky systému Kardex se nám podařilo při zachování stejného počtu pracovníků ve skladu pokrýt navýšení výroby a distribuce v řádu desítek procent. Celkově jsme zvýšili efektivitu procesů ve skladu, a podařilo se nám velice efektivně tento systém do našeho řízeného skladu.
Martin Liška, jednatel a výkonný ředitel, Adoz
Článek připravil: Filip Hubička
na úvodním snímku: Roboty FastBots nahrazují fixní dopravní smyčky mezi pracovištěm a skladem. Foto: SSI Schäfer ČR






