logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Alexander Winter nastoupil k 1. říjnu na pozici ředitele obchodní jednotky Dachser Air & Sea...
  • Dokáže pracovat v uličkách širokých pouhých 85 centimetrů, dosáhne až do výšky osmi metrů a ve...
  • Společnost SKF Lubrication Systems CZ v Chodově buduje nový automatizovaný sklad dílů. Projekt...
  • Slavnostní předávání mezinárodních odborných certifikátů Evropské logistické asociace (ELA)...

Jak autonomní roboty (AMR) přepisují pravidla interní logistiky ve společnostech Schaeffler Svitavy a Lanškroun

29. září 2025
Komerční sdělení 0
728
Jak autonomní roboty (AMR) přepisují pravidla interní logistiky ve společnostech Schaeffler Svitavy a Lanškroun

Moderní průmyslová automatizace již dávno není otázkou budoucnosti – je realitou současnosti. Společnost Schaeffler ve svých českých závodech ve Svitavách a Lanškrouně dokazuje, jak mohou AMR zásadně proměnit efektivitu výrobních procesů a přinést řešení pro dlouhodobé výzvy moderního průmyslu.

Lidé a AMR: nový model spolupráce

Moderní průmysl čelí dvojímu úkolu: efektivně využít lidský potenciál a zároveň vyřešit nedostatek kvalifikovaného personálu na jednotlivých směnách. Schaeffler našel elegantní řešení prostřednictvím investic do automatizovaných systémů interní logistiky, které umožňují přesunout zaměstnance k činnostem s vyšší přidanou hodnotou.

„Úkon, který dříve vykonával náš pracovník, byl nahrazen autonomním strojem, a pracovník se tak může věnovat složitějším pracovním činnostem, které vyžadují lidské dovednosti a rozhodování,“ vysvětluje strategii Martin Soukal, odpovědný za plánování logistických procesů v Schaeffler Production CZ.

Konkrétní příklady z výrobních hal

Každý ze dvou závodů využívá AMR technologie jiným způsobem podle svých specifických potřeb. Úspěch automatizace nejlépe dokumentují konkrétní výsledky. Od svého nedávného nasazení dohromady pětice AMR robotů urazila již 15 000 kilometrů a vykonala obrovské množství transportních příkazů. Ročně ušetří v průměru 15 000 hodin lidské práce. Tato čísla svědčí o tom, že autonomní vozíky nejsou jen technologickou hračkou, ale skutečným pracovním nástrojem s měřitelným přínosem.

V závodě Svitavy využívají typ AMR Robotize E24W (3ks), AMR se starají především o zásobování výrobních linek obalovým materiálem určeným pro finální produkt. Následně transportují naplněný obal do prostor expedice, kde jej zakládají do automatické páskovací linky. Nechybí ani přímé zásobování výrobních linek komponenty ze skladu na místo spotřeby.

Autonomní mobilní robot (AMR) značky Robotize s řešením od společnosti JCEE zajišťuje automatizovaný převoz palet v logistické zóně závodu ve Svitavách. Technologie AMR přispívá k efektivnějšímu a bezpečnějšímu řízení vnitropodnikové logistiky. Foto: Schaeffler

 

Závod v Lanškrouně má jiné priority. Tam najdeme typ AvMR Robotize P35 (2 ks) se speciální nástavbou zhotovenou firmou JCEE. Zde AMR přepravují palety s KLT boxy ze skladu k lisům – částečně jde o obalový materiál pro výrobu, částečně o zakládací komponenty pro proces lisování. AMR také zajišťují transport hotových nalisovaných komponentů na expediční plochu.

Automatická páskovací linka například odstranila monotónní činnost a pomohla snížit možnost vzniku logistických reklamací. Využívá dopravníky a točnu od firmy JCEE a páskovací stroj Zelos TP 733 VTS dodaný firmou Penta-servis.

I tato linka, podobně jako AMR vozíky, převzala rutinní transportní úkoly, a uvolnila tak pracovníky pro složitější operace.

Bezpečnost a ergonomie v centru pozornosti

Nasazení autonomních robotů přineslo výrazné zlepšení bezpečnosti pracovníků, což je pro společnost Schaeffler klíčové téma. AMR se dokáží efektivně pohybovat v úzkých komunikacích a v blízkosti další manipulační techniky, aniž by ohrožovali okolí.

Ergonomické aspekty práce řeší Schaeffler pomocí specializovaných zařízení. V obou závodech využívá stroj Palomat (řešení Palomat ½ Pallets), původně určený pro automatické stohování palet, který byl upraven firmou JCEE podle specifických požadavků pro stohování paletových podvozků o rozměrech 800 × 600 mm. Jeden podvozek váží přibližně 13 kg a dříve pracovníci manipulovali během směny s několika desítkami kusů ručně.

Energetické řízení – AMR si sami řídí nabíjení

Jedním z klíčových aspektů úspěšného nasazení AMR je jejich energetické řízení. Ve svitavském závodě probíhá nabíjení robotů ve speciálních nabíjecích stanicích připojených k řídicímu systému. AMR si sami hlídají úroveň vybití a navzájem si dávají v jednotlivých stanicích přednost. Sami určují, jestli jejich baterie vyžadují nabití, nebo jestli využijí nabíjecí stanici jen jako parkovací místo.

Ještě důmyslnější je péče o kondici baterií – AMR si po dosažení určitých nabíjecích cyklů sami vyvolají dlouhé nabíjení pro dosažení co nejdelší životnosti. Jde o skutečně inteligentní systém, který minimalizuje lidskou intervenci.

Stroje s osobností

Zajímavým aspektem implementace je personalizace robotů. Všechny AMR mají vlastní jména, což původně sloužilo pouze k rozlišení identických strojů.

Jména robotů se rychle ujala a zaměstnanci je díky nim snadno rozlišují a vnímají jako přirozenou součást pracovního prostředí.

„Pracovníci si k nim vybudovali vztah a berou je jako kolegy, ne jako věci,“ popisuje překvapivý vývoj Martin Soukal.

Tento lidský rozměr automatizace ukazuje, že technologie nemusí vytvářet bariéry mezi lidmi a stroji, ale může naopak podpořit pozitivní pracovní atmosféru.

Vlastní vývoj jako cesta k úspěchu

Proces implementace nových AMR v lanškrounském závodě byl náročný, protože zahrnoval i vlastní vývojové aktivity. „V době, kdy jsme tvořili specifikaci, jsme nebyli schopni naleznout cenově přijatelné řešení, se kterým bychom dosáhli uspokojivé návratnosti,“ vysvětluje Martin Soukal rozhodnutí jít cestou vlastního vývoje ve spolupráci s firmami Robotize a JCEE.

Schaeffler těží z velkého množství provozů využívajících autonomní vozíky po celém světě. V rámci pravidelných online meetingů si zaměstnanci vzájemně sdílejí zkušenosti, inspirují se a pomáhají si při vytváření dokumentace i při samotné implementaci. Cenné jsou také konzultace mezi specialisty na logistiku v českých a slovenských závodech Schaeffler – výhodou je absence jazykové bariéry a relativní blízkost těchto závodů.

Strategický výhled a inovace

Schaeffler má na příštích pět let ambiciózní plány. Zavádění AMR je součástí dlouhodobé strategie společnosti, jejímž cílem je přinášet do provozů vyspělé technologie a postupně jimi nahrazovat stávající manipulační techniku, například čelní vysokozdvižné vozíky.

Konkrétně firma chce rozšířit současnou flotilu AMR kvůli novým projektům, při kterých očekává dosažení limitu maximálního vytížení současných robotů. Plánuje také rozšíření obslužných tras, kdy systém bude schopen obsluhovat širší oblast a podporovat efektivnější zásobování na více místech v závodě.

Další novinkou bude využití AMR Robotize P35 se speciální uchopovací nástavbou na přepravu paletových podvozků v závodě Svitavy. Tuto technologii již úspěšně implementovali v Lanškrouně a vidí její potenciál i pro svitavský provoz. Plánuje se rovněž automatizace ukládání hotových výrobků do expedičního skladu, která by měla zrychlit a zefektivnit skladovací proces před odesláním zákazníkům.

„Využití AMR robotů bych doporučil všem firmám, které chtějí zefektivnit své logistické procesy,“ uzavírá Martin Soukal. Jeho zkušenosti ukazují, že autonomní vozíky nejsou jen trendem, ale praktickým nástrojem pro řešení současných výzev průmyslu – od optimalizace lidských zdrojů přes zvýšení bezpečnosti až po celkovou optimalizaci procesů.

Doporučení pro firemní praxi v logistice

Příklad společnosti Schaeffler ukazuje, že pro úspěšnou implementaci automatizace je nezbytný strategický přístup, ochota experimentovat a investovat do vývoje vlastních řešení. Výsledkem není jen vyšší efektivita, ale také lepší pracovní prostředí, v němž technologie a lidé fungují jako partneři.


Na úvodním snímku autonomní mobilní robot (AMR) přepravuje přepravní boxy ke vstupu do automatické páskovací linky ve svitavském závodu společnosti Schaeffler. Moderní technologie AMR ve spojení s dopravníkovým systémem výrazně zvyšují efektivitu a bezpečnost vnitropodnikové logistiky. Foto: Schaeffler

Web: www.schaeffler.com; www.schaeffler.cz

 

 

Související články:

Revoluce v logistice s AMR KUKA: Budoucnost efektivního provozu DHL koupí tisícovku AMR robotů s vakuovým uchopovačem Autonomní BEN uklízí sklady nebo obchodní domy Revoluce v logistice s AMR KUKA: Budoucnost efektivního provozu

Doporučujeme

Komerční sdělení

Investujte zbývající budget do bezpečnosti a získejte moderní technologie, které šetří čas, peníze i starosti

Blíží se konec roku a s ním i období, kdy mnoho firem přemýšlí, jak efektivně využít zbývající prostředky z rozpočtu. Namísto uspěchaných nákupů nebo symbolických investic do „něčeho navíc“ se nabízí možnost, která má dlouhodobý dopad – modernizace bezpečnostních technologií. V době, kdy hraje klíčovou roli spolehlivost, digitalizace a prediktivní údržba, se právě bezpečnostní systémy […]

Fiege je připraveno na EUDR: sériová čísla pneumatik pod kontrolou

Nová evropská legislativa EUDR (EU Deforestation Regulation) přináší výrobcům a distributorům pneumatik zásadní změny. Jednou z klíčových výzev je nutnost sledování původu a pohybu každé jednotlivé pneumatiky – včetně evidence sériových čísel napříč celým dodavatelským řetězcem. Společnost Fiege je na tuto změnu plně připravena. Díky našemu modernímu WMS řešení (Warehouse Management System) zajišťujeme kompletní trasování […]

Potřebujete skladovat? PST CLC Mitsui-Soko má pro vás místo

Společnost PST CLC Mitsui-Soko, člen mezinárodní japonské skupiny Mitsui-Soko Group, nabízí aktuálně volné skladové kapacity ve svých moderních logistických centrech v Úžicích u Prahy, Pohořelicích u Brna, Brně – Tuřanech a Mošnově u Ostravy. Firma kromě skladování nabízí i komplexní celní služby a přepravy. Pokud hledáte spolehlivého partnera pro outsourcing skladování, komplexní logistické služby, přepravy […]

Případová studie FM Logistic a značky Lindt: personalizace v logistice e-commerce

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required