Zástupci rejdařské společnosti Hapag-Lloyd a přepravce DHL Global Forwarding podepsali tříletou rámcovou dohodu zaměřenou na snížení emisí Scope 3 v dodavatelských řetězcích. Podstatou dohody je závazek DHL k odběru přepravních kapacit, u kterých Hapag-Lloyd garantuje využití udržitelných lodních paliv ve své flotile.
První objednávka v rámci uvedené smlouvy, realizovaná v červenci 2025, dosáhla úspory 25 000 tun CO2e (podle metodiky well-to-wake). Využita jsou biopaliva druhé generace, která se vyrábějí z odpadních a zbytkových surovin. Pro zákazníka (odesílatele zboží), který si objedná přepravu u DHL Global Forwarding, se jedná o emise, které vznikají v důsledku přepravy, ale generuje je přepravce (Hapag-Lloyd). Tyto emise jsou pro zákazníka nepřímými emisemi (Scope 3).
Redukce emisí se uplatňují pomocí mechanismu „book and claim“ (rezervace a nárokování), který odděluje fyzické použití paliva od nárokování snížení emisí Scope 3 pro zákazníka. Systém „book and claim“ je považován za důležitý nástroj pro urychlení dekarbonizace v námořní přepravě vzhledem k současně omezené a dražší globální nabídce udržitelných námořních paliv.
Dohoda je součástí širších cílů obou společností: Hapag-Lloyd usiluje o čisté nulové emise flotily do roku 2045, zatímco DHL se snaží dosáhnout čisté nulové emise do roku 2050.
Snižování emisí v praxi lodních přeprav
Hapag-Lloyd nabízí zákazníkům nárokování úspory emisí již od roku 2023 prostřednictvím produktu Ship Green, který využívá směsi biopaliv místo tradičních fosilních lodních paliv.
DHL využívá udržitelná paliva a nízkouhlíkové technologie v rámci své služby GoGreen Plus, která umožňuje zákazníkům snižovat nepřímé emise Scope 3 vyplývající z dopravy a distribuce. DHL používá přístup „book & claim“ pro ověřenou dekarbonizaci hodnotového řetězce u produktů GoGreen Plus.
Hapag-Lloyd využívá biopaliva druhé generace již od roku 2020. Spolupráce s DHL je podle vyjádření zástupců společností krokem k posílení dekarbonizace dodavatelských řetězců.
Připravil: Filip Hubička
Ilustrační foto: Hapag-Lloyd





